تبيين چگونگى تشريع اذان۱
تأمّل در احاديثى كه در باره چگونگى تشريع اذان وارد شدهاند، نشان مىدهد كه در دوران زمامدارى معاويه، نسبت به چگونگى تشريع اذان، در جامعه اسلامى اختلاف شد، بدين معنا كه در مقابل خاندان پيامبر صلىاللهعليهوآله ـ كه اتّفاق نظر داشتند كه تشريع اذان، بر پايه وحى الهى بوده است و پيامبر اسلام، همه بندهاى آن را از جبرئيل امين و او از خداوند متعال گرفته است ـ، شمارى از مسلمانان، بر پايه برخى اخبار، بر اين باور بودند كه اذان، ريشه در وحى نداشته است ؛ بلكه منشأ آن، خواب و پيشنهاد برخى مسلمانان به پيامبر اسلام بوده است.
در اينجا نخست شمارى از اخبارى را كه در منابع روايى اهل سنّت در مقابل ديدگاه اهل بيت عليهمالسلام در باره تاريخ اذان نقل شدهاند،۲ مىآوريم و سپس به ارزيابى آنها مىپردازيم.
اخبارى كه منشأ اذان را وحى نمىدانند
در اين دسته، به سه روايت اصلى، اشاره مىكنيم: