347
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۱۱ / ۱۲

حديث‏سازى در فضيلت برخى صحابيان

۷۹۹.تاريخ دمشقـ به نقل از ابو الفرج اسفراينى ـ: ابن مثنّى، در دمشق موعظه مى‏كرد. مردى برابر او برخاست و گفت: اى شيخ ! در باره سخن پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كه فرمود: «من شهر علمم و على، دروازه آن است»، چه مى‏گويى ؟ او لحظه‏اى سر به زير انداخت و سپس، سرش را بالا آورد و گفت: آرى. اين حديث را به گونه كامل، جز كسانى در صدر اسلام نمى‏شناسند. پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «من، شهر علمم و ابو بكر، پايه آن و عمر، ديوار آن و عثمان، سقف آن۱ و على، دروازه آن است». حاضران، اين پاسخ را نيكو شمردند و او، آن را تكرار مى‏كرد. سپس از او خواستند كه سندش را برايشان بيان كند. او پذيرفت، امّا سندى ارائه نكرد.

۸۰۰.الموضوعاتـ به نقل از اَنَس ـ: هنگامى كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله از غار بيرون آمد، ابو بكر، ركاب مَركبش را گرفت. پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به او نگريست و فرمود: «اى ابو بكر ! آيا تو را بشارت ندهم ؟». گفت: چرا، پدر و مادرم به فدايت ! پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «خداوند، روز قيامت، براى همه مردم به صورت عمومى و براى تو، اى ابو بكر! به صورت خاص، نمايان مى‏شود».

۸۰۱.تذكرة الموضوعات: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «نيمى از دينتان را از عايشه بگيريد».

۸۰۲.ميزان الإعتدالـ به نقل از ابو هُرَيره ـ: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «خداوند، مرا از نور خود و ابو بكر را از نور من و عمر را از نور ابو بكر و امّتم را از نور عمر آفريد. عمر، چراغ بهشتيان است».۲

1.سقف داشتن شهر، امرى مضحك و نشانه ساختگى بودن اين روايت است.

2.ذهبى خود، پس از نقل اين روايت گفته است : «ابو نعيم اين حديث را باطل و مخالف قرآن دانسته است.» او همچنين راويان واقع در سند روايت را تضعيف كرده و جعل را به نخستين راوى آن يعنى احمد بن يوسف منبجى نسبت داده است. گفتنى است ابن حجر عسقلانى نيز اين سخن را نقل و تأييد كرده و احمد بن يوسف را راوى ناشناخته‏اى دانسته كه اخبار دروغ نقل مى‏كند ر . ك : ميزان الاعتدال : ج ۱ ص ۱۶۶ ش ۶۶۹ و لسان الميزان : ج ۱ ص ۳۲۸ ش ۱۰۰۰ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
346

۱۱ / ۱۲

وَضعُ الحَديثِ في فَضائِلِ بَعضِ الصَّحابَةِ

۷۹۹.تاريخ دمشق عن أبي الفرج الإسفرايني: كانَ ابنُ المُثَنّى يَعِظُ بِدِمَشقَ، فَقامَ إلَيهِ رَجُلٌ فَقالَ: أيُّهَا الشَّيخُ ! ما تَقولُ في قَولِ النَّبِيِّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «أنَا مَدينَةُ العِلمِ وعَلِيٌّ بابُها» ؟ قالَ: فَأَطرَقَ لَحظَةً، ثُمَّ رَفَعَ رَأسَهُ وقالَ: نَعَم، لا يَعرِفُ هذَا الحَديثَ عَلَى التَّمامِ إلاّ مَن كانَ صَدرا فِي الإِسلامِ، إنَّما قالَ النَّبِيُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: «أنَا مَدينَةُ العِلمِ وأَبو بَكرٍ أساسُها، وعُمَرُ حيطانُها، وعُثمانُ سَقفُها، وعَلِيٌّ بابُها». قالَ: فَاستَحسَنَ الحاضِرونَ ذلِكَ وهُوَ يُرَدِّدُهُ، ثُمَّ سَأَلوهُ أن يُخرِجَ لَهُم إسنادَهُ، فَأَنعَمَ۱ ولَم يُخرِجهُ لَهُم.۲

۸۰۰.الموضوعات عن أنس: لَمّا خَرَجَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مِنَ الغارِ أخَذَ أبو بَكرٍ بِغَرزِهِ۳، فَنَظَرَ النَّبِيُّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إلى وَجهِهِ فَقالَ: يا أبا بَكرٍ، ألا اُبَشِّرُكَ ؟ قالَ: بَلى، فِداكَ أبي واُمّي !
قالَ: إنَّ اللّه‏َ يَتَجَلّى لِلخَلائِقِ يَومَ القِيامَةِ عامَّةً، ويَتَجَلّى لَكَ يا أبا بَكرٍ خاصَّةً.۴

۸۰۱.تذكرة الموضوعات عن رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: خُذوا شَطرَ دينِكُم عَنِ الحُمَيراءِ.۵

۸۰۲.ميزان الاعتدال عن أبي هريرة عن رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: خَلَقَنِيَ اللّه‏ُ مِن نورِهِ، وخَلَقَ أبا بَكرٍ مِن نوري، وخَلَقَ عُمَرَ مِن نورِ أبي بَكرٍ، وخَلَقَ اُمَّتي مِن نورِ عُمَرَ، وعُمَرُ سِراجُ أهلِ الجَنَّةِ.۶

1.. أي قال : نعم .

2.. تاريخ دمشق : ج۹ ص۲۰ ح۲۲۷۸، لسان الميزان : ج۱ ص۴۲۳ ش۱۳۲۱نحوه وراجع الفردوس : ج۱ ص۴۳ ح۱۰۵.

3.. الغَرز : ركاب كور الجمل إذا كان من جلد أو خشب . وقيل : هو الكور مطلقا النهاية : ج ۳ ص ۳۵۹ «غرز» .

4.. الموضوعات : ج ۱ ص ۳۰۴ ، المجروحين : ج ۱ ص ۱۴۳ ، ميزان الاعتدال : ج ۱ ص ۱۴۳ الرقم ۵۵۹ كلاهما عن أبي هريرة نحوه ، تاريخ بغداد : ج ۲ ص ۳۸۸ الرقم ۹۰۵ ، تاريخ دمشق : ج ۳۰ ص ۱۶۲ و ۱۶۳ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۵۵۸ ح ۳۲۶۲۹ وراجع بحار الأنوار : ج ۳۰ ص ۴۱۴ .

5.. تذكرة الموضوعات : ص ۱۰۰ ، البداية والنهاية : ج ۳ ص ۱۲۹ ، السيرة النبويّة لابن كثير : ج ۲ ص ۱۳۷ ، النهاية في غريب الحديث : ج ۱ ص ۴۳۸ ؛ التعجّب من أغلاط العامّة : ص ۱۳۲ نحوه .

6.. ميزان الاعتدال : ج ۱ ص ۱۶۶ الرقم ۶۶۹ ، لسان الميزان : ج ۱ ص ۳۲۸ الرقم ۱۰۰۶ ، الفردوس : ج ۱ ص ۱۷۱ ح ۶۴۰ عن ابن عبّاس ، تفسير القرطبي : ج ۱۲ ص ۲۸۶ ، تفسير الثعلبي : ج ۷ ص ۱۱۱ ح ۶۷ كلاهما عن انس نحوه .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1369
صفحه از 501
پرینت  ارسال به