31
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

نيكوست و مى‏بينم كه سخنى از تعليم و تفكّر نيست.

همچنين شمارى از احاديث، شرط تحمّل امرِ صَعْب و مُستَصعَب اهل بيت عليهم‏السلام را ثبوت و استقرار ايمان در دل دانسته‏اند.۱ اين، بدان معناست كه امر صعب، از مقوله‏اى است كه تحمّلش بيشتر نيازمند ايمان است، نه تعليم و تعلّم محض، هر چند بخشى از ايمان، نيازمند علم ومعرفت است.

قرينه ديگر، برقرارى رابطه تضاد و مقابله ميان تحمّل حديث آل محمّد عليهم‏السلام و انكار در دو روايت ذيل از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و امام باقر عليه‏السلام است:

حديث خاندان محمّد، سخت و دشوارياب است، به آن ايمان نياوَرَد، مگر فرشته مقرّب يا پيامبر مُرسل و يا بنده‏اى كه خداوند، دلش را به ايمان آزموده است. پس، هر حديثى از خاندان محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به شما رسيد و در دلتان نشست و آن را آشنا يافتيد، آن را بپذيريد و هر حديثى كه دل‏هايتان از آن رَميد و ناآشنايش يافتيد، آن را به خدا و پيامبر و به عالمى كه از خاندان محمّد است، باز گردانيد ؛ زيرا به هر يك از شما حديثى كه توان دريافت آن را ندارد، گفته شود و بگويد: «به خدا، اين چنين نيست ! به خدا، اين چنين نيست !»، به هلاكت در افتد و انكار، كفر است.۲

حديث ديگر از امام باقر عليه‏السلام است كه به جابر مى‏فرمايد:

حديث ما، سخت، دشوارياب، صاف [و بى پوشش و فهمش] نيازمند تيزهوشى، بى‏پيرايه، نفيس و ارزشمند است. پس هر گاه چيزى از آن شنيديد كه دل‏هايتان در

1.براى اثبات اين نكته، مى‏توان به احاديث متعدّد بصائر الدرجات ، استدلال كرد كه تحمّل «امر اهل بيت عليهم‏السلام» را براى مؤمنان، ميسّر دانسته‏اند. ما در متن تحليل، نشان خواهيم داد كه مقصود از «أمرنا» و «حديثنا»، يك چيز است. متن يك حديث را مى‏آوريم: «عن أبى بصير، عن أبى عبد اللّه‏ عليه‏السلام قال: إنَّ أمَرنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ لا يَحتَمِلُهُ إلاَّ مَن كَتَبَ اللّه‏َ فى قَلبِهِ الإيمانَ؛ [فهم ] امر ما، دشوار و پيچيده است كه جز بنده مؤمنى كه خداوند، ايمان را در قلب او قرار داده است ، تاب تحمّل آن را ندارد» بصائر الدرجات : ص ۴۷ ح ۲ .

2.ر . ك : ح ۵۳۵ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
30

رساله «الولاية»، «حديثنا» را اشاره به مقام اهل بيت عليهم‏السلام نزد خداوند مى‏داند كه همراه درك شهودى توحيد ناب و ولايت مطلق الهى است.۱ اين معنا را مى‏توان با كاربرد واژه‏هاى صعب و احتمال، سازگار دانست. قرينه‏هاى داخلى و خارجى نيز در تأييد اين معنا وجود دارد كه آنها را برمى‏شمريم.

قرينه‏هاى داخلى

در روايت كلينى از امام صادق عليه‏السلام، چنين مى‏خوانيم:

حديث ما، سخت و دشوارياب است. آن را جز سينه‏هاى نورانى يا قلب‏هاى سليم و يا خُلق‏هاى نيكو، تحمّل نمى‏كنند، خداوند، از شيعيان ما، [بر ولايت ما] پيمان ستانْد، چنان كه از فرزندان آدم عليه‏السلام [در باره ربوبيت خويش]پيمان گرفت و فرمود: «آيا من، خداى شما نيستم؟». بنا بر اين، هر كس به پيمانش با ما وفا كند، خداوند به وعده بهشتش كه به او داده، وفا مى‏كند و هر كس ما را دشمن بدارد و حقّ ما را ادا نكند، در آتش، جاويدان و هميشه خواهد بود.۲

بر پايه ارتباط صدر و ذيل حديث، مى‏توان نشان داد كه صعوبت ياد شده، نه در فهم كه در وفاى به ميثاق است؛ ميثاق ولايت ائمّه عليهم‏السلام كه در عهد ازل از آدميان اخذ شده است۳. اين امر به گفته روايت، نيازمند دل‏هايى روشن، قلب‏هايى سالم و اخلاقى

1.تحرير رسالة الولاية ، جوادى آملى : ص ۱۲۸ هو مقامهم من اللّه‏ سبحانه حيث لايحده حدّ و هو الولاية المطلقة .

2.ر . ك : ح ۵۰۸ .

3.براى تفسير ميثاق به ولايت، ر . ك : الوافى : ج ۳ ص ۶۴۵ ، مراة العقول : ج ۴ ص ۳۱۷ و نيز بصائر الدرجات : باب «نادر فى إنّ أمرهم صعب مستصعب» : حديث ۲ و ۳ كه متنى يكسان دارند : «أبان بن عثمان: قال أبو جعفر عليه‏السلام : إنَّ أمرَنا هذا مَستورٌ مُقَنَّعٌ بِالميثاقِ مَن هَتَكَهُ أذَلَّهُ اللّه‏ُ» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1187
صفحه از 501
پرینت  ارسال به