299
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۷۶۸.امام صادق عليه‏السلام ـ آن گاه كه در حضورش از ملعون بودن بافنده سخن رفت ـ: منظور از بافنده، در حقيقت، كسى است كه بر خدا و پيامبر او صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دروغ ببافد.

۷۶۹.امام كاظم عليه‏السلام: فلانى، ايمانش سپردنى [و عاريتى] بود و از اين رو، هنگامى كه بر ما دروغ بست، آن ايمانش از او باز ستانده شد.

۱۱ / ۳

حديث‏سازى در روزگار پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله

۷۷۰.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ـ در حجّة الوداع ـ: دروغ‏گويى بر من، فراوان شده و پس از من نيز فراوان خواهد بود. هر كس به عمد بر من دروغ بندد، جايگاهش را بايد از آتش برگيرد. هنگامى كه حديث از من برايتان نقل شد، آن را بر كتاب خداى عز و جل و سنّت من عرضه كنيد. هر چه با كتاب خدا و سنّت من موافق بود، آن را برگيريد [و عمل كنيد] و آنچه با كتاب خدا و سنّت من مخالف بود، آن را نگيريد.

۷۷۱.امام على عليه‏السلام: در زمان خودِ پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، چندان بر ايشان دروغ بستند كه خطبه‏اى ايراد كرد و فرمود: «اى مردم ! دروغ‏بندانِ بر من، بسيار شده‏اند. هر كس به عمد بر من دروغ بندد، جايگاهش را بايد از آتش برگيرد». با اين حال، بعد از آن، باز بر ايشان دروغ بسته شد.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
298

۷۶۸.عنه عليه‏السلام ـ لَمّا ذُكِرَ عِندَهُ أنَّ الحائِكَ مَلعونٌ ـ: إنَّما ذاكَ الَّذي يَحوكُ الكَذِبَ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۱

۷۶۹.الإمام الكاظم عليه‏السلام: إنَّ فُلانا۲ كانَ مُستَودَعا إيمانُهُ، فَلَمّا كَذَبَ عَلَينا سُلِبَ إيمانُهُ ذلِكَ.۳

۱۱ / ۳

وَضعُ الحَديثِ في عَصرِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله

۷۷۰.رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ـ في حَجَّةِ الوَداعِ ـ: قَد كَثُرَت عَلَيَّ الكَذّابَةُ وسَتَكثُرُ بَعدي، فَمَن كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدا فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ، فَإِذا أتاكُمُ الحَديثُ عَنّي فَاعرِضوهُ عَلى كِتابِ اللّه‏ِ عز و جل وسُنَّتي؛ فَما وافَقَ كِتابَ‏اللّه‏ِ وسُنَّتي فَخُذوا به، وما خالَفَ كِتابَ اللّه‏ِ وسُنَّتي فَلا تَأخُذوا بِهِ.۴

۷۷۱.الإمام عليّ عليه‏السلام: قَد كُذِبَ عَلى رَسولِ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله عَلى عَهدِهِ حَتّى قامَ خَطيبا فَقالَ: «أيُّهَا النّاسُ ! قَد كَثُرَت عَلَيَّ الكَذّابَةُ، فَمَن كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدا فَليَتَبَوَّأ مَقعَدَهُ مِن النّارِ»، ثُمَّ كُذِبَ عَلَيهِ مِن بَعدِهِ.۵

1.. الكافي : ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۱۰ ، مجمع البحرين : ج ۱ ص ۴۷۵ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۲۴۹ ح ۱۳ .

2.. هو محمّد بن أبي زينب أبو الخطّاب كما في الكافي : ج ۲ ص ۴۱۸ ح ۳ راجع : الوافي : ج ۴ ص ۲۴۱ .

3.. الكافي : ج ۲ ص ۴۱۸ ح ۴ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۵۸۴ ح ۵۲۳ عن عيسى شلقان ، بحار الأنوار : ج ۶۹ ص ۲۲۶ ح ۱۸ .

4.. الاحتجاج : ج ۲ ص ۴۷۷ ح ۳۲۳ عن الإمام الجواد عليه‏السلام ، الصراط المستقيم : ج ۳ ص ۱۵۶ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۲۵ ح ۲ .

5.. الكافي : ج ۱ ص ۶۲ ح ۱ ، الخصال : ص ۲۵۵ ح ۱۳۱ ، الاعتقادات للصدوق المطبوعة في مصنّفات الشيخ المفيد ج ۵ : ص ۱۱۸ ، الغيبة للنعماني : ص ۷۶ ح ۱۰ ، المسترشد : ص ۲۳۱ ح ۶۷ كلّها عن سليم بن قيس ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۲۹ ح ۱۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1115
صفحه از 501
پرینت  ارسال به