297
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۷۶۳.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه‏السلام شنيدم كه فرمود: «يك دروغ، روزه روزه‏دار را باطل مى‏كند». گفتم: كدام‏يك از ما هست كه چنين چيزى (يك دروغ در روز) از او سر نزند ؟ فرمود: «مقصود اين نبود كه تو پنداشتى، بلكه مقصود، دروغ بستن به خدا و پيامبر او و ائمّه است كه درودهاى خدا بر او و آنان باد.

۷۶۴.امام صادق عليه‏السلام: پنج چيز، روزه روزه‏دار را باطل مى‏كند: خوردن، آشاميدن، آميزش جنسى، فرو رفتن در آب و دروغ بستن بر خدا، پيامبرش و امامان عليهم‏السلام.

۷۶۵.امام صادق عليه‏السلام: منافق، چون از خدا و پيامبرش حديث نقل كند، دروغ مى‏گويد و چون به خدا و پيامبرش وعده دهد، خُلف وعده مى‏كند.

۷۶۶.امام صادق عليه‏السلام: دروغ بستن بر خدا و پيامبرش صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اوصيا عليهم‏السلام، از جمله گناهان كبيره است.

۷۶۷.مجمع البيانـ به نقل از خثيمه ـ: از امام صادق عليه‏السلام شنيدم كه فرمود: «هر كس حديثى از ما نقل كند، ما روزى از او در باره آن، سؤال خواهيم كرد. اگر راست گفته باشد، به خدا و پيامبرش، نسبت راست داده است و اگر بر ما دروغ بندد، بر خدا و پيامبرش، دروغ بسته است ؛ زيرا ما چون حديث مى‏گوييم، نمى‏گوييم: "فلانى و فلانى گفت". ما تنها مى‏گوييم: "خداوند فرمود. پيامبرش فرمود"».
آن گاه اين آيه را تلاوت كرد: «و روز قيامت، كسانى را مى‏بينى كه بر خداوند، دروغ بسته‏اند».


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
296

۷۶۳.الكافي عن أبي بصير: سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام يَقولُ: إنَّ الكَذِبَةَ لَتُفَطِّرُ الصّائِمَ، قُلتُ: وأَيُّنا لا يَكونُ ذلِكَ مِنهُ ؟ ! قالَ: لَيسَ حَيثُ ذَهَبتَ، إنَّما ذلِكَ الكَذِبُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ وعَلَى الأَئِمَّةِ صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَيهِ وعَلَيهِم.۱

۷۶۴.الإمام الصادق عليه‏السلام: خَمسَةُ أشياءَ تُفَطِّرُ الصّائِمَ: الأَكلُ، وَالشُّربُ، وَالجِماعُ، وَالاِرتِماسُ فِي الماءِ، وَالكَذِبُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ وعَلَى الأَئِمَّةِ عليهم‏السلام.۲

۷۶۵.عنه عليه‏السلام: المُنافِقُ إذا حَدَّثَ عَنِ اللّه‏ِ وعَن رَسولِهِ كَذَبَ، وإذا وَعَدَ اللّه‏َ ورَسولَهُ أخلَفَ.۳

۷۶۶.عنه عليه‏السلام: الكَذِبُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله وعَلى الأوصياءِ عليهم‏السلام مِنَ الكَبائِرِ.۴

۷۶۷.مجمع البيان عن خيثمة: سَمِعتُ أبا عَبدِاللّه‏ِ عليه‏السلام يَقول: مَن حَدَّثَ عَنّا بِحَديثٍ فَنَحنُ سائِلوهُ عَنهُ يَوما، فَإِن صَدَقَ عَلَينا فَإِنَّما يَصدِقُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ، وإن كَذَبَ عَلَينا فَإِنَّما يَكذِبُ عَلَى اللّه‏ِ وعَلى رَسولِهِ، لِأَنّا إذا حَدَّثنا لا نَقولُ: قالَ فُلانٌ، وقالَ فُلانٌ، إنَّما نَقولُ: قالَ اللّه‏ُ وقالَ رَسولُهُ.
ثُمَّ تَلا هذِهِ الآيَةَ: «وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ»۵.۶

1.. الكافي : ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۹ و ج ۴ ص ۸۹ ح ۱۰ ، تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۲۰۳ ح ۵۸۵ ، معاني الأخبار : ص ۱۶۵ ح ۱ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۲۴۹ ح ۱۲ .

2.. الخصال : ص ۲۸۶ ح ۳۹ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۰۷ ح ۱۸۵۴ عن أبي بصير وفيه «إنّ الكذب على اللّه‏ وعلى الأئمّة عليهم‏السلام يفطّر الصائم» ، فقه الرضا : ص ۲۰۷ عن العالم عليه‏السلام نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۲۷۳ ح ۱۱ .

3.. تحف العقول : ص ۳۶۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۵۲ ح ۱۰۴ وراجع صحيح البخاري : ج ۱ ص ۲۱ ح ۳۳ .

4.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۶۹ ح ۴۹۴۱ ، الكافي : ج ۲ ص ۳۳۹ ح ۵ وليس فيه «وعلى الأوصياء عليهم‏السلام» ، ثواب الأعمال : ص ۳۱۸ ح ۱ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۳۸ ح ۱۰۶ ، المحاسن : ج ۱ ص ۲۰۹ ح ۳۷۴ كلّها عن أبي خديجة ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۱۷ ح ۱۷ .

5.. الزمر : ۶۰ .

6.. مجمع البيان : ج ۸ ص ۷۸۷ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۲ ص ۵۲۱ ح ۳۰ ، تفسير جوامع الجامع : ج ۳ ص ۲۲۶ ، بحار الأنوار : ج ۷ ص ۱۶۰ وراجع رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۹۰ ح ۴۰۱ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1414
صفحه از 501
پرینت  ارسال به