281
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

اطاعت از حاكمان جور در موارد خلاف شرع است.۱ روشن است كه احاديث دالّ بر لزوم اطاعت، ساختگى‏اند؛ زيرا آيات متعدّد قرآن در نفى اطاعت از هر كس،۲ نهى از كمك به ظالمان و مجرمان،۳ اجتناب از طاغوت۴ و شمول نداشتن عهد ولايت الهى نسبت به ستمگران،۵ در ردّ اطاعت از حاكمان فاسد و ظالم، كافى است.

۲. راه‏هاى حلّ تعارض

به گونه كلّى، تعارض، هر دو سوى خود را از حجّيت، فرو مى‏اندازد. از اين رو، براى حلّ آن يا بايد به راه حلّى براى سازگار نمودن و هماهنگ كردن دو سوى تعارض، دست يافت و يا دستِ كم يكى را حذف و ديگرى را برگزيد. برخى و بلكه مشهور فقيهان و محدّثان، جمع ميان دو خبر متعارض را مقدّم بر حذف و گزينش يك سوى آن مى‏دانند؛ امّا برخى محدّثان، مانند مرحوم كلينى، تعارض را موجب سقوط از حجّيت نمى‏دانند، بلكه بر اين باورند كه مكلّف، اختيار دارد يك سوى تعارض را به

1.ر . ك : صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۷۳ ح ۴۶ و ميزان الحكمة : باب : «لا طاعة لِمن لا يطع اللّه‏ سبحانه» و دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۱ ص ۲۴۳ فصل چهارم : گزارش‏هايى درباره فرمانِ «شكيبايى بر انحصارطلبى حكمرانان»! .

2.«وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلاَْ ؛ و مى‏گويند: «پروردگارا! ما رؤا و بزرگ‏ترانِ خويش را اطاعت كرديم و ما را از راه به در كردند»» احزاب : آيه ۶۷ .

3.«وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ؛ و به كسانى كه ستم كرده‏اند، متمايل مشويد كه آتش [ دوزخ ] به شما مى‏رسد» هود: آيه ۱۱۳، «قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ؛ [ موسى ]گفت: «پروردگارا! به [ پاس ]نعمتى كه بر من ارزانى داشتى، هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود» قصص: آيه ۱۷.

4.«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ أُوْلئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ خداوند، سروَر كسانى است كه ايمان آورده‏اند. آنان را از تاريكى‏ها به سوى روشنايى به در مى‏برَد، و[ لى ]كسانى كه كفر ورزيده‏اند، سرورانشان [ همان عصيانگران ] طاغوت‏اند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكى‏ها به در مى‏برَند. آنان، اهل آتش‏اند كه خود، در آن جاودان‏اند» بقره: آيه ۲۵۷.

5.«قَالَ لا يَنالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ ؛ گفت: «پيمان من به بيدادگران نمى‏رسد»» بقره : آيه ۱۲۴ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
280

اين پايه، محتمل است كه امام معصوم، ابتدا بر اساس آگاهى‏هاى در دسترس خود، نسبت به واقعه‏اى مانند ظهور منجى بشر، اظهار نظر و پيش بينى كند؛ امّا خداوند، امور را بدان گونه مقدّر و جارى نسازد و امام از اين امر نيز آگاهى يابد و همين را نيز خبر دهد. در اين صورت، دو حديث امام، متعارض مى‏نمايد، در صورتى كه هر دو روايت، صادر شده‏اند، امّا ناظر به دو چيزند. يكى ناظر به رويه و آنچه در بدايت امر، قابل وقوع مى‏نمود و ديگرى، ناظر به حقيقت ماجرا و آنچه در لايه باطنى، در حال وقوع و پيدايش است. در يك حديث،۱ اين مسئله عنوان شده و آن را به آيه ۳۹ سوره رعد: «يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَبِ»،۲ پيوند زده‏اند. نمونه تاريخى بَدا، فرمان الهى به ذبح اسماعيل فرزند ابراهيم نبى عليهماالسلام و نيز فوت اسماعيل فرزند امام صادق عليه‏السلام است كه تصوّر برخى بر امامت او پس از امام صادق عليه‏السلام بوده است، امّا در زمان حيات امام عليه‏السلام از دنيا رفت. نمونه تعارض دو حديث به دليل بَدا نيز حديث ظهور قائم در سال فلان و سپس، اعلام به تأخير افتادن آن است.

۶ / ۱. حديث‏سازى

يكى از عوامل پيدايش اختلاف در ميان احاديث اهل بيت عليهم‏السلام، دست بردن در ميراث سترگ آنان است. حديث‏سازان، براى پيشبرد مقاصد خود، احاديثى را در فضائل و مناقب كسانى مى‏ساختند كه سود نهايى آن، نصيب ايشان يا اربابان و حاميان آنها مى‏شد. گاه اين حديث‏ها در تعارض كامل با ديدگاه امامان در آن موضوع و گاه متفاوت بودند. يك نمونه، مى‏تواند تأخير در وقت نماز مغرب باشد كه با وجود تأكيد بر خواندن بهنگام آن، غاليان براى به تأخير افكندنش حديث ساختند.۳ نمونه ديگر،

1.ر . ك : ح ۷۱۳ .

2.«خداوند، هر چه را بخواهد، محو و هر چه را بخواهد، اثبات مى‏كند و اُمّ الكتاب لوح محفوظ نزد اوست» .

3.ر . ك : دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۳۸ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۳۳۲ ح ۱۵۷۱۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1193
صفحه از 501
پرینت  ارسال به