25
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

مى‏آيند.۱

سؤال اصلى آن است كه با وجود روشن و مفهوم بودن بسيارى از احاديث اهل بيت عليهم‏السلام، مقصود از، «إنّ حديثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ» چيست؟ آيا اين صفت، ناظر به برخى از احاديث ايشان است؟ آيا حديث اهل بيت عليهم‏السلام مانند قرآن، ظاهرى روشن و همه‏فهم دارد، امّا باطنش دور از دسترس عموم مردم است؟ و آيا اساساً حديث در اين روايات، به معناى سخن و كلام است و يا معناى ديگرى دارد؟

گفتنى است برخى عالمان، به اين موضوع پرداخته‏اند. از ميان قدما، فيض كاشانى و مجلسى پدر و پسر، در شرح‏هاى روايى خود، به شكل پراكنده به اين موضوع، اشاره داشته و گاه ديدگاه خود را ابراز داشته‏اند. از ميان معاصران نيز، علاّمه طباطبايى در رساله «الولاية»، آية اللّه‏ جوادى آملى در شرح همين رساله و آية اللّه‏ آصف محسنى در جزء دوم كتاب مشرعة بحار الأنوار، به معناشناسى اين احاديث، يا نقد آنها پرداخته‏اند. يك مقاله نيز از آقاى خوش‏فر در شماره هشتم مجلّه حديث انديشه با نام «معناشناسى روايات صعب و مستصعب» به چاپ رسيده است. در اين نگارش، از همه اين نوشته‏هاى ارزشمند، استفاده شده است.

معناى صَعْب و مُستَصعَب

«صَعْب»، در زبان عربى به مَركب سركشى گفته مى‏شود كه رام نمى‏شود و سوارى نمى‏دهد.۲ «مُستَصعَب» نيز در معنايى نزديك به همين مفهوم به كار مى‏رود.۳ اين مفهوم، در برخى روايات ناظر به اين موضوع نيز مورد اشاره قرار گرفته است. حديث منقول از امام باقر عليه‏السلام، چنين است:

صَعْب، يعنى مَركبى كه به كسى سوارى نداده است و مُستَصعَب، يعنى مَركب

1.ر . ك : كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۵۰ ح ۲۴۶۷ ، تفسير الثعلبى : ج ۹ ص ۲۷۷ ح ۲۵۳ .

2.ر . ك : العين : ج ۱ ص ۳۱۱ ، الصحاح : ج ۱ ص ۱۶۳ . نيز ، ر . ك : معجم مقاييس اللّغة : ج ۳ ص ۲۸۶ ، أساس البلاغة : ص ۵۲۹ .

3.ر . ك : مختار الصحاح : ص۱۹۲ ، النهاية : ج۲ ص۲۴۳ و ج۴ ص۳۸ . نيز ، ر . ك : لسان العرب : ج۱ ص۵۰۴ و ۵۲۳.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
24

معناشناسى «حديثنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ»۱

احاديث فراوانى از زبان اهل بيت عليهم‏السلام، حديث آل محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را صعب و مُستَصعَب و فراتر از تحمّل عموم مردمان دانسته‏اند. اين احاديث، در منابع كهن و معتبرى، مانند بصائر الدرجات، الكافى و برخى كتاب‏هاى شيخ صدوق، وجود دارند.۲ اسناد اين احاديث، متعدّد و برخى از آنها، صحيح يا موثّق و معتبرند. از اين رو، صدور آنها مورد اطمينان است و نيازى به بحث سندى از يكايك آنها نيست.۳ بيشتر اين احاديث، در منابع شيعى آمده و به ندرت در منابع اهل سنّت به چشم

1.به قلم پژوهشگر ارجمند ، جناب حجّة الاسلام والمسلمين عبد الهادى مسعودى .

2.ر . ك : ص ۶ حديثنا صعب مستصعب .

3.محمّدتقى مجلسى در شرح كتاب من لايحضره الفقيه مى‏گويد : «روى فى الأخبار المتواترة: إنَّ حَديثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لا يَحتَمِلُهُ إلاّ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أو نَبِىٌّ مُرسَلٌ أو عَبدٌ امتَحَنَ اللّه‏ قَلبَهُ لِلإِيمانِ، رواه جابر وَ أبو بصير وَ أبو حمزة الثمالى وَ مسعدة بن صدقة وَ أبو الربيع الشامى وَ محمّد بن عبد الخالق وَ محمّد بن مسلم وَ أبان بن عثمان و مرازم و محمّد بن الفضيل و غيرهم من الأصحاب فى أخبار كثيرة بعضها صحيحة و بعضها حسنة و موثّقة و قوية و رواها الكلينى و المصنِّف [الشيخ الصدوق] و الصفّار و البرقى و غيرهم؛ در اخبار متواتر، رسيده است : "حديث ما، سخت دشوار است و جز فرشته مقرّب يا پيامبر مُرسَل يا بنده‏اى كه خداوند، دل او را در ايمان آزموده باشد، كسى ياراى حمل آن را ندارد". اين خبر را جابر و ابو حمزه ثُمالى و مسعدة بن صدقه و ابو ربيع شامى و محمّد بن عبد الخالق و محمّد بن مسلم و ابان بن عثمان و مرازم و محمّد بن فضيل و ديگر اصحاب، در اخبار بسيارى نقل كرده‏اند كه برخى از آنها، صحيح و برخى ديگر، حَسَن و برخى موثّق اند. كلينى و مصنّف و صفّار و برقى و ديگران هم آن را روايت كرده‏اند» (روضة المتقين : ج ۱۳ ص ۲۲۴) .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1112
صفحه از 501
پرینت  ارسال به