۶۹۵.مختصر بصائر الدرجاتـ به نقل از موسى بن اشيم ـ: نزد امام صادق عليهالسلام رفتيم. من از ايشان، در باره مردى پرسيدم كه زنش را در يك مجلس، سه بار طلاق داده بود. امام عليهالسلام فرمود: «اعتبارى ندارد». من نشسته بودم كه مردى از يارانمان نزد امام عليهالسلام آمد و به ايشان گفت: چه مىفرمايى در باره مردى كه زنش را در يك مجلس، سه بار طلاق داده است؟ امام عليهالسلام فرمود: «هر سه، يك بار حساب مىشود و يك طلاق، صورت گرفته است، ولى بيش از سه طلاق به سه طلاق و يا يك طلاق، باز نمىگردد و اعتبارى ندارد». من از پاسخ امام عليهالسلام به آن مرد، اندوهناك شدم و ندانستم كه چرا اين گونه متفاوت شد ؟
ما همچنان نشسته بوديم كه مرد ديگرى نزد امام عليهالسلام آمد و ميان ما نشست و به ايشان گفت: چه مىفرمايى در باره مردى كه زنش را در يك مجلس، سه طلاق داده است ؟ امام عليهالسلام به او فرمود: «هنگامى كه مردى زنش را سه اطلاق دهد، از او كاملاً جدا شده و ديگر [مانند يك بار طلاق، حقّ رجوع ندارد و]آن زن، برايش حلال نيست تا آن كه وى با مرد ديگرى ازدواج [و آميزش] كند».
پس خانه بر من تيره و تار شد و از پاسخ امام عليهالسلام به يك پرسش و در يك مجلس به سه گونه متفاوت، متحيّر شدم !
امام عليهالسلام با تغيّر به من نگريست و فرمود: «تو را چه مىشود، اى ابن اشيم ؟ آيا شك كردى ؟ به خدا سوگند، شيطان، دوست دارد كه تو شك كنى. هنگامى كه مرد، زنش را در حالت ناپاكى (حيض) و بدون عدّه ـ آن گونه كه خداوند متعال فرموده است ـ سه بار يا يك بار طلاق دهد، طلاقش، طلاق نيست و هنگامى كه مرد، زنش را سه بار و در پاكى بدون آميزش جنسى و در حضور دو شاهد عادل، طلاق دهد، يك طلاق واقع مىشود و دو طلاق ديگر، باطل است. طلاق بيش از سه بار هم به سه يا يك طلاق، باز نمىگردد. هنگامى هم كه مرد، زنش را سه بار طلاق عدّى مىدهد، همان گونه كه خدا فرمان داده است [كه پس از هر طلاق، عدّه نگاه دارد]، از او به گونه كامل، جدا مىشود و آن زن براى او حلال نمىشود تا آن كه با مرد ديگرى ازدواج [و آميزش] كند. پس اى ابن اشيم! هيچ شك مكن كه به خدا سوگند، همه اين پاسخها حقّ اند».