ر. ك: ص ۷ (حديث ما سخت و دشوارياب است).
۶۷۵.الكافىـ به نقل از اسحاق بن محمد نَخَعى ـ: فَهفَكى از امام حسن عسكرى عليهالسلام پرسيد: چگونه است كه زن بينواى ضعيف، يك سهم مىگيرد و مرد، دو سهم ؟
امام حسن عسكرى عليهالسلام فرمود: «زن، وظيفه جهاد [جانى و مالى]، نفقه و هزينه خانواده را دادن و پرداخت ديه قتل خطاى خويشان را ندارد. اينها، تنها به عهده مردان است».
با خود گفتم: به من گفته شده است كه ابن ابى العوجا، اين مسئله را از امام صادق عليهالسلام پرسيده است و او، همين پاسخ را به او داده است.
امام حسن عسكرى عليهالسلام به من رو كرد و فرمود: «آرى. اين، همان سؤال ابن ابى العوجاء است و پاسخ ما، هنگامى كه معناى سؤال يكى باشد، يكسان است. آنچه براى آخرين [نفر] ما جريان دارد، براى اوّلىِ ما نيز جارى است. اوّل و آخر ما در علم، يكساناند و پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله و امير مؤمنان عليهالسلام، برترى خود را دارند».
ج ـ تصحيح حديث
۶۷۶.تهذيب الأحكامـ به نقل از محمّد بن حسن صفّار ـ: به امام حسن عسكرى عليهالسلام نامه نوشتم و از او در باره چگونگى وقف صحيح، سؤال كردم ؛ زيرا روايت شده كه وقف، اگر معيّن نباشد، باطل است و به وارثان، باز گردانده مىشود، امّا اگر معيّن باشد، صحيح و جارى است. گروهى مىگويند: وقف معيّن، وقفى است كه در وقف نامهاش ذكر شده كه آن، وقف فلانى و فرزندان او پس از وى است و چون نسلشان منقرض شد، از آنِ فقيران و بينوايان است تا آن گاه كه خداوند، زمين و هر كس را كه روى آن است، ارث ببرد. گروهى ديگر مىگويند: وقف معيّن، يعنى در آن ذكر شود كه آن، براى فلانى و نسل پس از وى است تا آن گاه كه باقى بمانند و ديگر در آخر آن ذكر نكند كه پس از انقراض نسل، از آنِ فقيران و بينوايان است تا آن گاه كه خداوند، زمين و هر كس را كه روى آن است، ارث ببرد.
و وقف غير معيّن، اين است كه بگويد: «اين، وقف است» و كسى را ذكر نكند. كدام يك از اين وقفها صحيح و كدام باطل است ؟ امام عليهالسلام نوشت: «وقفها [همه درست و] مطابق با همان است كه واقف، وقف مىكند، إن شاء اللّه !».