۶۷۱.رجال النجاشىـ به نقل از ابو عبّاس بن نوح از صفوانى از حسن بن محمد بن وجناء ـ: به امام حسن عسكرى عليهالسلام نامه نوشتيم و از ايشان خواستيم كه براى ما چيزى بنويسد يا كتابى بفرستد كه به آن، عمل كنيم. امام عليهالسلام، كتاب عمل [يوم و ليلة، نوشته يونس بن عبد الرحمان] را براى ما فرستاد.
صفوانى مىگويد: از آن، استنساخ كردم و با كتاب ابن خانبه، مقابله شد، چند حرف اندك، كم و بيش داشت.
۶۷۲.رجال الكشّىـ به نقل از حامد بن محمّد علجردى، ملقّب به فورا ـ: فضل بن شاذان، وى (فورا) را به سوى عراق، جايى كه امام حسن عسكرى عليهالسلام بود، روانه كرد. او گفت كه نزد امام عسكرى عليهالسلام رفت و چون مىخواست بيرون بيايد، كتابى كه در ردايش پيچيده شده بود، از دامنش افتاد. امام عليهالسلام آن را برداشت و در آن نگريست. كتاب، از مصنّفات فضل [بن شاذان]بود. امام عليهالسلام براى او رحمت الهى را درخواست كرد و فرمود: «من به خراسانيان، غبطه مىخورم كه فضل ميان آنان زندگى مىكند».
۶۷۳.رجال النجاشىـ به نقل از داوود بن قاسم جعفرى ـ: كتاب يوم و ليلة، نوشته يونس [بن عبدالرحمان]را بر امام حسن عسكرى عليهالسلام عرضه كردم. به من فرمود: «اين، نوشته كيست ؟». گفتم: نوشته يونس، وابسته آل يقطين است. امام عليهالسلام فرمود: «خداوند، در برابر هر حرف آن، روز قيامت، نورى به او عطا كند».
ب ـ تبيين حديث
۶۷۴.معانى الأخبارـ به نقل از يكى از اهالى مدائن ـ: به امام حسن عسكرى عليهالسلام نوشتم: از پدرانتان عليهمالسلام براى ما روايت شده كه حديث شما، سخت و دشوار است و فرشته مقرّب و پيامبر فرستاده شده و مؤمنى كه خداوند، قلبش را به ايمان آزموده باشد، نيز آن را تحمّل نمىكند» ؟
جواب آمد و مضمون آن، چنين بود: «فرشته، آن را درون خود تحمّل نمىكند تا آن كه آن را به فرشتهاى مانند خود بسپارد. پيامبرى آن را تحمّل نمىكند تا آن كه آن را به پيامبرى مانند خود بسپارد. مؤمنى آن را تحمّل نمىكند تا به مؤمنى مانند خود بسپارد. معناى حديث، اين است كه شيرينى آنچه را در سينهاش [از حديث ما] مىيابد، در دلش نگاه نمىدارد تا آن گاه كه به ديگرى مىسپارد.