193
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

ب ـ تبيين حديث

۶۶۳.تهذيب الأحكامـ به نقل از ابراهيم بن محمّد هَمْدانى ـ: روايات در باره زكات فطره، مختلف شد. به امام هادى عليه‏السلام نامه نوشتم و در اين باره از ايشان پرسيدم. ايشان نوشت: «فطريه، يك صاع۱ از غذاى شهر توست ؛ اهل مكّه، يمن، طائف، اطراف شام، يَمامه، بحرين، بصره و كوفه، فارس، اهواز و كرمان، بايد خرما بدهند. اهل ميانه‏هاى شام، كشمش و اهل جزيره،۲ موصل و كوهستان،۳ همگى بايد گندم يا جو بدهند. اهل طبرستان،۴ برنج و اهل خراسان، بجز مرو و رى، گندم بدهند كه اهل اين دو شهر بايد كشمش بدهند. اهل مصر، گندم و افراد ديگر، خوراك غالب ديار خود را بايد بدهند و اعراب بيابان‏نشين هم بايد كشك بدهند.
فطريه، بر تو و همه مردم و نيز نانخوران تو، واجب است، زن باشند يا مرد، كوچك يا بزرگ، آزاد يا بنده، شيرخوار يا از شير گرفته شده باشند. آن را وزن مى‏كنى و شش رَطل۵ به رَطل مدينه مى‏پردازى. هر رَطل، ۱۹۵ درهم است. [پس] زكات فطره، هزار و ۱۷۰ درهم است.

۶۶۴.الكافىـ به نقل از محمّد بن احمد، از يكى از شيعيان ـ: به ابو الحسن عسكرى [امام هادى] عليه‏السلام نوشتم: فدايت گردم ! معناى اين فرموده امام صادق عليه‏السلام چيست كه: «حديث ما را نه هيچ فرشته مقرّبى بر مى‏تابد، نه هيچ پيامبر مُرسلى و نه هيچ مؤمنى كه خداوند، دلش را به ايمان آزموده باشد»؟
پاسخ آمد: «معناى فرموده امام صادق عليه‏السلام كه آن را هيچ فرشته‏اى و پيامبرى و مؤمنى بر نمى‏تابد، اين است كه فرشته، آن را تحمّل نمى‏كند تا به فرشته ديگر بگويد و پيامبر، آن را تحمّل نمى‏كند تا به پيامبرى ديگر برسانَد و مؤمن، آن را تحمّل نمى‏كند تا براى مؤمن ديگر، بازگو كند. اين است معناى فرموده جدّم عليه‏السلام».

1.معادل سه كيلوگرم .

2.مقصود ، منطقه محصور ميان دو رود فرات و دجله در شمال عراق است .

3.كوهستان به كوه‏هاى شمال شرقى و شمال عراق گفته مى‏شده است .

4.طبرستان، شامل استان‏هاى گلستان و مازندران و بخشى از گيلان در شمال ايران است .

5.رَطل ، واحد حجم و وزن است كه برابر ۱۹۵ درهم بوده و چون هر درهم، اندكى كمتر از سه گرم است ، شش رطل ، اندكى از يك صاع [برابر با سه كيلوگرم] بيشتر است .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
192

۲ ـ تَبيينُ الحَديثِ

۶۶۳.تهذيب الأحكام عن إبراهيم بن محمّد الهمداني: اِختَلَفَتِ الرِّواياتُ فِي الفِطرَةِ، فَكَتَبتُ إلى أبِي الحَسَنِ صاحِبِ العَسكَرِ عليه‏السلام أسأَ لُهُ عَن ذلِكَ، فَكَتَبَ:
إنَّ الفِطرَةَ صاعٌ مِن قوتِ بَلَدِكَ ؛ عَلى أهلِ مَكَّةَ وَاليَمَنِ وَالطّائِفِ وأَطرافِ الشّامِ وَاليَمامَةِ وَالبَحرَينِ وَالعِراقَينِ وفارِسَ وَالأَهوازِ وكِرمانَ: تَمرٌ، وعَلى أهلِ أوساطِ الشّامِ: زَبيبٌ، وعَلى أهلِ الجَزيرَةِ۱ وَالمَوصِلِ وَالجِبالِ كُلِّها: بُرٌّ أو شَعيرٌ، وعَلى أهلِ طَبَرِستانَ: الأَرُزُّ، وعَلى أهلِ خُراسانَ: البُرُّ، إلاّ أهلَ مَروٍ وَالرَّيِّ فَعَلَيهِمُ الزَّبيبُ، وعَلى أهلِ مِصرَ: البُرُّ، ومَن سِوى ذلِكَ فَعَلَيهِم ما غَلَبَ قوتَهُم، ومَن سَكَنَ البَوادِيَ مِنَ الأَعرابِ فَعَلَيهِمُ الأَقِطُ.
وَالفِطرَةُ عَلَيكَ وعَلَى النّاسِ كُلِّهِم ومَن تَعولُ مِن ذَكَرٍ كانَ أو اُنثى، صَغيرا أو كَبيرا، حُرّا أو عَبدا، فَطيما أو رَضيعا، تَدفَعُهُ وَزنا سِتَّةَ أرطالٍ بِرِطلِ المَدينَةِ، وَالرِّطلُ مِئَةٌ وخَمسَةٌ وتِسعونَ دِرهَما، تَكونُ الفِطرَةُ ألفا ومِئَةً وسَبعينَ دِرهَما.۲

۶۶۴.الكافي عن محمّد بن أحمد عن بعض أصحابنا: كَتَبتُ إلى أبِي الحَسَنِ صاحِبِ العَسكَرِ عليه‏السلام: جُعِلتُ فِداكَ، ما مَعنى قَولِ الصّادِقِ عليه‏السلام: «حَديثُنا لا يَحتَمِلُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، ولا نَبِيٌّ مُرسَلٌ، ولا مُؤمِنٌ امتَحَنَ اللّه‏ُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ» ؟ فَجاءَ الجَوابُ:
إنَّما مَعنى قَولِ الصّادِقِ عليه‏السلام ـ أي: لا يَحتَمِلُهُ مَلَكٌ ولا نَبِيٌّ ولا مُؤمِنٌ ـ أنَّ المَلَكَ لا يَحتَمِلُهُ حَتّى يُخرِجَهُ إلى مَلَكٍ غَيرِهِ، وَالنَّبِيُّ لا يَحتَمِلُهُ حَتّى يُخرِجَهُ إلى نَبِيٍّ غَيرِهِ، وَالمُؤمِنُ لا يَحتَمِلُهُ حَتّى يُخرِجَهُ إلى مُؤمِنٍ غَيرِهِ، فَهذا مَعنى قَولِ جَدّي عليه‏السلام.۳

1.. جزيرةُ أقورَ : وهي التي بين دجلة والفرات مجاورة الشام تشتمل على ديار مضر وديار بكر ، سمِّيت الجزيرة لأنّها بين دجلة والفرات معجم البلدان : ج ۲ - ص ۱۳۴ .

2.. تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۷۹ ح ۲۲۶ ، الإستبصار : ج ۲ ص ۴۴ ح ۱۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۸۰ ص ۳۵۲ ذيل ح ۷ وراجع كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۷۶ ح ۲۰۶۳ .

3.. الكافي : ج ۱ ص ۴۰۱ ح ۴ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1272
صفحه از 501
پرینت  ارسال به