ب ـ تصحيح حديث
۶۵۸.الكافىـ به نقل از على بن مهزيار ـ: به امام جواد عليهالسلام نوشتم: از نياكان شما عليهمالسلام، روايت در باره تمام و قصر خواندنِ [نماز] در حرمين، مختلف است. برخى از آنها اين است كه نماز را تمام بگزارد، هر چند يك نماز باشد و برخى ديگر، اين است كه تا وقتى قصد ماندنِ ده روز نكردهاى، شكسته بخواند. من هم هميشه تمام مىگزاردم تا اين كه به حجّ امسال رفتم ؛ [در اين سفر] فقهاى اصحابِ ما به من دستور دادند شكسته بخوانم. چون قصد ماندن ده روز نداشتم، از اين رو، شكسته خواندن را برگزيدم ؛ امّا براى آن، دچار دغدغه شدم [و آمدهام]تا نظر شما را بدانم.
ايشان هم با خطّ خود براى من پاسخ نوشت: «خدايت رحمت كند، از برترى نماز در حرمين بر غير حرمين آگاهى. من براى تو دوست دارم وقتى وارد آن دو جا شدى، شكسته نخوانى و در آن دو جا، بسيار نماز بگزارى».
پس از گذشت دو سال، حضورى به ايشان گفتم: من خدمت شما، چنين نوشتم و به من، چنين پاسخ دادى.
فرمود: «آرى». گفتم: مقصود شما از حرمين، چه بود ؟
فرمود: «مكّه و مدينه».