171
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۶۴۲.تهذيب الأحكامـ به نقل از عبد السلام بن صالح هروى ـ: به امام رضا عليه‏السلام گفتم: اى فرزند پيامبر خدا ! از پدرانت عليهم‏السلام نقل شده كه هر كس در ماه رمضان، آميزش كند يا روزه‏اش را بخورد، سه كفّاره دارد. همچنين از آنها روايت شده كه يك كفّاره دارد. كدام حديث را بگيريم ؟
فرمود: «هر دو را. هر گاه مرد به حرام آميزش كند يا روزه خود را در ماه رمضان با حرام بشكند، سه كفّاره بايد بدهد: آزاد كردن بنده، دو ماه روزه پى در پى و غذا خوراندن به شصت بينوا و نيز قضاى آن روز. همچنين اگر آميزش حلال كرده، يا با چيز حلالى روزه‏اش را خورده، يك كفّاره و نيز قضاى آن روز به عهده اوست. اگر هم از روى فراموشى بوده، چيزى به عهده او نيست.

۶۴۳.معانى الأخبارـ به نقل از عبد السلام بن صالح هروى ـ: از امام على بن موسى الرضا عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمود: «خدا، رحمت كند بنده‏اى را كه كار ما را احيا كند !». به ايشان گفتم: چگونه كار شما را احيا مى‏كند ؟
فرمود: «علوم ما را ياد مى‏گيرد و به مردم، ياد مى‏دهد. مردم، اگر خوبى‏هاى سخنان ما را بدانند، از ما پيروى مى‏كنند».
گفتم: اى پسر پيامبر خدا ! براى ما از امام صادق عليه‏السلام روايت شده كه فرموده است: «هر كس علمى ياد بگيرد تا با آن با سفيهان جدل كند، يا با آن بر علما مباهات نمايد يا توجّه مردم را به خودش جلب نمايد، او در آتش [جهنّم]است».
فرمود: «جدّم عليه‏السلام راست گفت. آيا مى‏دانى سفيهان، كيان‏اند ؟».
گفتم: نه، اى پسر پيامبر خدا ! فرمود: «قصّه گويانِ مخالف ما. و مى‏دانى علما، چه كسانى‏اند ؟». گفتم: نه، اى پسر پيامبر خدا ! فرمود: «آنان، علماى خاندان محمّد عليهم‏السلام هستند كه خداوند عز و جل، طاعتشان را واجب و دوستى‏شان را فريضه قرار داده است».
سپس فرمود: «آيا مى‏دانى معناى "يا توجّه مردم را به خودش جلب نمايد"، چيست ؟». گفتم: نه. فرمود: «به خدا سوگند، يعنى ادّعاى به ناحقّ امامت كردن. و هر كس چنين كند، در آتش [جهنّم]است».


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
170

۶۴۲.تهذيب الأحكام عن عبد السلام بن صالح الهروي: قُلتُ لِلرِّضا عليه‏السلام: يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ قَد رُوِيَ عَن آبائِكَ عليهم‏السلام فيمَن جامَعَ في شَهرِ رَمَضانَ أو أفطَرَ فيهِ ثَلاثَ كَفّاراتٍ، ورُوِيَ عَنهُم أيضاً كَفّارَةٌ واحِدَةٌ، فَبِأَيِّ الحَديثَينِ نَأخُذُ ؟
قالَ: بِهِما جَميعا ؛ مَتى جامَعَ الرَّجُلُ حَراما أو أفطَرَ عَلى حَرامٍ في شَهرِ رَمَضانَ فَعَلَيهِ ثَلاثُ كَفّاراتٍ: عِتقُ رَقَبَةٍ، وصِيامُ شَهرَينِ مُتَتابِعَينِ، وإطعامُ سِتّينَ مِسكينا، وقَضاءُ ذلِكَ اليَومِ، وإن كانَ قَد نَكَحَ حَلالاً أو أفطَرَ عَلى حَلالٍ فَعَلَيهِ كَفّارَةٌ واحِدَةٌ، [وقَضاءُ ذلِكَ اليَومِ۱]، وإن كانَ ناسِيا فَلا شَيءَ عَلَيهِ.۲

۶۴۳.معاني الأخبار عن عبد السلام بن صالح الهروي: سَمِعتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا عليه‏السلام يَقولُ: رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدا أحيا أمرَنا. فَقُلتُ لَهُ: فَكَيفَ يُحيي أمرَكُم ؟ قالَ: يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ ؛ فَإِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا.
قالَ: فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ! فَقَد رُوِيَ لَنا عَن أبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام أنَّهُ قالَ: «مَن تَعَلَّمَ عِلما لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ، أو يُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ، أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ فَهُوَ فِي النّارِ».
فَقالَ عليه‏السلام: صَدَقَ جَدّي، أ فَتَدري مَنِ السُّفَهاءُ ؟ فَقُلتُ: لا يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ. فَقالَ: هُم قُصّاصٌ مِن مُخالِفينا. وتَدري مَنِ العُلَماءُ ؟ فَقُلتُ: لا يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ. قالَ: فَقالَ: هُم عُلَماءُ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم‏السلام الَّذينَ فَرَضَ اللّه‏ُ عز و جل طاعَتَهُم وأَوجَبَ مَوَدَّتَهُم.
ثُمَّ قالَ: أ تَدري ما مَعنى قَولهِ: «أو لِيُقبِلَ بِوُجوهِ النّاسِ إلَيهِ» ؟ قُلتُ: لا. قالَ: يَعني بِذلِكَ ـ وَاللّه‏ِ ـ ادِّعاءَ الإِمامَةِ بِغَيرِ حَقِّها، ومَن فَعَلَ ذلِكَ فَهُوَ فِي النّارِ.۳

1.. ما بين المعقوفين أثبتناه من كتاب من لا يحضره الفقيه .

2.. تهذيب الأحكام : ج ۴ ص ۲۰۹ ح ۶۰۵ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۳۷۸ ح ۴۳۳۱ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۳۱۴ ح ۸۸ ، معاني الأخبار : ص ۳۸۹ ح ۲۷ ، عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۳۱۵ ح ۱۵ وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۲۸۰ ح ۳ .

3.. معاني الأخبار : ص ۱۸۰ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۳۰۷ ح ۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۳۰ ح ۱۳ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1750
صفحه از 501
پرینت  ارسال به