159
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۶۲۶.الكافىـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ: به امام كاظم عليه‏السلام گفتم: از پدرتان به ما رسيده است كه اگر مردى با زنى كه در عدّه طلاق به سر مى‏برد، ازدواج كند، هيچ گاه بر او حلال نمى‏شود.
امام عليه‏السلام مى‏فرمايد: «اين حكم، براى شخص آگاه [به حكم مسئله يا در عدّه بودن زن]است ؛ امّا اگر جاهل باشد، از او جدا مى‏شود و پس از نگه داشتن عدّه، از نو با او ازدواج مى‏كند.

۶۲۷.الكافىـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ: از امام كاظم عليه‏السلام، در باره كنيزى پرسيدم كه مالكش مى‏ميرد. امام عليه‏السلام فرمود: «عدّه زنِ شوهر مُرده را نگاه مى‏دارد».
گفتم: اگر مردى با او پيش از تمام شدن عدّه‏اش ازدواج كند، چه حكمى دارد ؟
امام عليه‏السلام فرمود: «از او جدا مى‏شود و پس از تمام شدن عدّه، از نو با او ازدواج مى‏كند».
گفتم: پس آنچه از پدرت به ما رسيده كه «اگر مردى با زنى در عدّه‏اش ازدواج كرد، هيچ گاه برايش حلال نخواهد بود»، چه مى‏شود ؟
فرمود: «اين شخص [كه تو گفتى]، ناآگاه است [و حديث پدرم، ناظر به انسان آگاه است]».

۶۲۸.تهذيب الأحكامـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ: از امام كاظم عليه‏السلام پرسيدم: آيا چيزى از قربانى از حرم، خارج مى‏شود ؟ امام عليه‏السلام فرمود: «پوست و كوهان و چيزى كه از آن، سودى بُرده مى‏شود». گفتم: از پدرت به ما رسيده كه فرمود: «چيزى از قربانى واجب كه به عهده شخص است، بيرون بُرده نمى‏شود». فرمود: «نه. اين گونه نيست. چيزى كه از آن سود مى‏برند، خارج مى‏شود».

۶۲۹.الكافىـ به نقل از حسن بن صدقه ـ: به امام كاظم عليه‏السلام گفتم: آيا پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در دو ركعت اوّل نماز [چهار ركعتى]، سلام داد ؟ فرمود: «آرى». گفتم: ايشان با آن منزلت والا، اين كار [سهوى]را كرد؟ فرمود: «خداوند عز و جل بنا داشت كه [با اين كار] مردم را [در دينشان] دانا كند».۱

1.فيض كاشانى مى‏گويد : «سوال‏كننده، از اتّفاق افتادنِ سهو براى پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله با اين كه داراى مقام عصمت بوده، شگفت‏زده شده است و امام عليه‏السلام به او پاسخ داده كه مصلحت امّت در اين بوده كه با چنين رخدادهايى ، پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، دينشان را به آنان بياموزد و به آنان، ياد بدهد كه بشر، فارغ از سهو و نسيان نيست و آفريده ، با غفلت و كاستى آميخته است و آن كه از هر كاستى مبرّاست، [فقط ]خداوند سبحان است .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
158

۶۲۶.الكافي عن إسحاق بن عمّار: قُلتُ لِأَبي إبراهيمَ عليه‏السلام: بَلَغَنا عَن أبيكَ أنَّ الرَّجُلَ إذا تَزَوَّجَ المَرأَةَ في عِدَّتِها لَم تَحِلَّ لَهُ أبَداً ؟ فَقالَ: هذا إذا كانَ عالِما، فَإِذا كانَ جاهِلاً فارَقَها وتَعتَدُّ ثُمَّ يَتَزَوَّجُها نِكاحا جَديدا.۱

۶۲۷.الكافي عن إسحاق بن عمّار: سَأَلتُ أبا إبراهيمَ عليه‏السلام عَنِ الأَمَةِ يَموتُ سَيِّدُها، قالَ: تَعتَدُّ عِدَّةَ المُتَوَفّى عَنها زَوجُها. قُلتُ: فَإِنَّ رَجُلاً تَزَوَّجَها قَبلَ أن تَنقَضِيَ عِدَّتُها ؟ قالَ: يُفارِقُها ثُمَّ يَتَزَوَّجُها نِكاحاً جَديدا بَعدَ انقِضاءِ عِدَّتِها. قُلتُ: فَأَينَ ما بَلَغَنا عَن أبيكَ فِي الرَّجُلِ إذا تَزَوَّجَ المَرأَةَ في عِدَّتِها لَم تَحِلَّ لَهُ أبَدا ؟ قالَ: هذا جاهِلٌ.۲

۶۲۸.تهذيب الأحكام عن إسحاق بن عمّار عن الإمام الكاظم عليه‏السلام، قال: سَأَلتُهُ عَنِ الهَديِ أ يُخرَجُ بِشَيءٍ مِنهُ عَنِ الحَرَمِ ؟ فَقالَ: بِالجِلدِ وَالسَّنامِ وَالشَّيءِ يُنتَفَعُ بِهِ، قُلتُ: إنَّهُ بَلَغَنا عَن أبيكَ أنَّهُ قالَ: «لا يُخرَجُ مِنَ الهَديِ المَضمونِ شَيئا»، قالَ: بَل يُخرَجُ بِالشَّيءِ يُنتَفَعُ بِهِ.۳

۶۲۹.الكافي عن الحسن بن صدقة: قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ الأَوَّلِ عليه‏السلام: أسَلَّمَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فِي الرَّكعَتَينِ الأَوَّلَتَينِ ؟ فَقالَ: نَعَم، قُلتُ: وحالُهُ حالُهُ ؟ قالَ: إنَّما أرادَ اللّه‏ُ عز و جل أن يُفَقِّهَهُم۴.۵

1.. الكافي : ج ۵ ص ۴۲۸ ح ۱۰ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۳۰۷ ح ۱۲۷۵ ، وسائل الشيعة : ج ۱۴ ص ۳۴۷ ح ۲۶۰۷۴ .

2.. الكافي : ج۶ ص۱۷۱ ح۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۸ ص ۱۵۵ ح ۵۳۹ ، وسائل الشيعة : ج۱۴ ص۳۴۵ ح۲۶۰۶۹ .

3.. تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۲۲۸ ح ۷۷۲ ، الإستبصار : ج ۲ ص ۲۷۶ ح ۹۸۱ ، وسائل الشيعة : ج ۱۰ ص ۱۵۲ ح ۱۸۹۱۲ .

4.. قال الفيض رحمه‏الله : تعجّب السائل من سهوه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مع كونه معصوما عن الخطاء فأجابه عليه‏السلام بأنّه كان في ذلك مصلحة لِلاُمّة بأن يفقهوا بمثل هذه الاُمور معالم دينهم ويعلموا أنّ البشر لا ينفك عن السهو والنسيان وأنّ المخلوق محلّ للغفلة والنقصان وأنّما المنزّه عن جميع صفات النقص هو اللّه‏ سبحانه الوافي : ج ۸ ص ۹۵۵ .

5.. الكافي : ج ۳ ص ۳۵۶ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۴۵ ح ۱۴۳۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۱۰۵ ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1299
صفحه از 501
پرینت  ارسال به