ج ـ انكار حديث
۵۶۹.الكافىـ به نقل از مُعمّر بن خثيم ـ: امام باقر عليهالسلام، به من گفت: كنيهات چيست؟ گفتم: هنوز، كنيه نگرفتهام، چون فرزند و زن و كنيزى ندارم. فرمود: «چه چيز، مانع تو شده است ؟».
گفتم: حديثى كه از امام على عليهالسلام رسيده است. گفت: آن چيست ؟ گفتم: از امام على عليهالسلام به ما چنين رسيده كه او فرمود: «هر كس كنيه انتخاب كند، بدون اين كه زن و فرزندى داشته باشد، آدم پلشتى است». امام باقر عليهالسلام فرمود: دور باد ! اين، حديث على عليهالسلام نيست. ما خود، براى فرزندانمان كنيه مىگذاريم، در حالى كه هنوز كوچكاند ؛ زيرا بيم آن داريم كه لقبى زشت بر آنها بگذارند».
۵۷۰.تهذيب الأحكامـ به نقل از ابو ورد ـ: به امام باقر عليهالسلام گفتم: ابو ظبيان، برايم نقل كرده كه ديده است امام على عليهالسلام، آب را ريخته و سپس بر كفشهايش مسح كرده است. امام عليهالسلام فرمود: «ابو ظبيان، نادرست گفته است. آيا سخن امام على عليهالسلام به شما نرسيده است كه فرمود: "قرآن، در مسح بر كفشها پيشى گرفته [و حكم مسح بر پاها را بيان كرده] است ؟"». گفتم: آيا رخصتى در آن هست ؟ فرمود: «نه. مگر از دشمنى كه از او بيم دارى و خود را نگاه مىدارى يا برف و يخ و سرمايى كه بر پاهايت از آن مىترسى».
۵۷۱.معانى الأخبارـ به نقل از عبد اللّه بن عطا ـ: به امام باقر عليهالسلام گفتم: مردم مىگويند: على بن ابى طالب ـ درودهاى خدا بر او باد ـ فرموده است: «بهترين اِحرام، آن است كه در همان محلّ سكونت خود مُحرِم شوى». امام باقر عليهالسلام، انكار كرد و استدلال كرد كه پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله ساكن مدينه بود و ميقات او ذو الحليفه بود و ميان اين دو، شش ميل فاصله است. اگر اين، فضيلت بود، ايشان مىبايد از مدينه، مُحرِم مىشد. بلكه، على ـ درودهاى خدا بر او باد ـ مىفرمود: "تا ميقات، از لباس خود بهره جوييد"».