91
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

كوتاه است ؛ اسنادى كه گاه به شدّت اثرگذار، ولى ديرياب‏اند. اين اسناد، در حوزه كار حديثى، گاه قيدها و تخصيص‏هايى با خود دارند كه كارگشا و از ميان‏برنده ترديدها و مانع پذيرش معناى روايات ديگر هستند. اگر هنگام پژوهش با روايتى رو به رو شويم كه معنايى ناپذيرفتنى دارد و با باورها و ضرورت‏هاى از پيش پذيرفته شده ما معارض است، نمى‏توانيم بدون ادامه دادن پژوهش، آن را كنار بگذاريم. اين، گونه‏اى كوتاهى در امر تحقيق است.

ردّ احاديث مربوط به نكوهش دنيا، زراندوزى (كَنْز) و ستايش فقر، همه از نبود جامع‏نگرى برخاسته است. پژوهشگرانى كه رنج گردآورى ده‏ها روايت متشابه، متناظر و متعارض را بر خود هموار كرده، توانسته‏اند تحليل‏هايى بر آمده از انديشه‏ورزى در مجموع آنها به دست دهند و به احاديثى پذيرفته و پُرمعنا مبدّلشان سازند.۱

احاديثى كه شفاعت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را شامل مرتكبان گناه كبيره نيز دانسته‏اند،۲ با انكار برخى رو به رو گشته‏اند. شايد اگر ما نيز تنها همين روايات را مى ديديم، آنها را بر نمى‏تابيديم و همصدا با آنان مى‏گفتيم: چگونه كسى كه با بى‏رحمى تمام به يتيمى ستم كرده، يا اموال مسلمانان را به يغما برده است، مشمول شفاعت مى‏شود؟

پاسخ، همان پرهيز از ردّ زودهنگام و ادامه پژوهش براى گردآورى روايات ديگر و يافتن قيدها و تخصيص‏هاست. روايت ذيل، روايات پيشين را تخصيص مى‏زند و آنها را پذيرفتنى مى‏كند. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در اين روايت مى‏فرمايد:

شفاعتم براى مرتكبان گناه كبيره است، بجز شرك‏ورزان و ستمگران.۳

روشن است كه يغماگران اموال مردم و ستمكاران به يتيمان، از ستمگران به شمار

1.مانند الحياة ، نوشته برادران حكيمى و دانش‏نامه قرآن وحديث ، نوشته محمّد محمّدى رى‏شهرى و همكاران .

2.«قال رسول اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله : إنَّما شَفاعَتِي لِأَهلِ الكَبائِرِ مِن اُمَّتي ؛ شفاعت من، در حقيقت براى آن افراد از امت من است كه مرتكب گناهان كبيره شوند» (كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۷۴ ح ۴۹۶۳) .

3.الأمالى ، صدوق : ص ۲۶۱ ح ۲۷۹ ، الخصال : ص ۳۵۵ ح ۳۶ : «و أمّا شَفَاعَتِى فَهِىَ لَأَصحَابِ الكَبائِرِ ، مَا خَلاَ أَهلَ الشِّركِ والظُّلمِ» .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
90

اين شيوه، «ردّ العلم» ناميده مى شود و به جاى «ردّ حديث» قرار گرفته است.۱

يك نمونه، احاديث مربوط به گفتگوى خداوند با عقل است كه برخى محدّثان اهل سنّت، آن را نپذيرفته‏اند.۲ احاديثى مانند:

هنگامى كه خداوند عقل را آفريد، او را به سخن در آورد و سپس به او فرمود: «پيش بيا» و او آمد و به او فرمود: «باز گرد» و او باز گشت. سپس فرمود: «به عزّت و جلالم سوگند، هيچ يك از آفريده‏هايم را بيش از تو دوست ندارم و تو را تنها در كسانى كه دوستشان دارم، به كمال مى‏رسانم. آگاه باش كه تنها من به تو فرمان مى‏دهم و تنها من، تو را باز مى‏دارم و تنها من، تو را جزا و سزا مى‏دهم».۳

مشكلى در محتواى حديث به چشم نمى آيد. پيام اصلى حديث آن است كه عقل، مى‏تواند فرمان‏هاى الهى را دريابد و آنها را اجرا كند؛ همانى كه موجب اكتساب بهشت مى‏شود. افزون بر اين، دانشمندانى مانند ملاّ صدرا، فيض كاشانى، علاّمه مجلسى و ملاّ محمّد صالح مازندرانى، اين روايت و نيز بيشتر احاديث عقل را پذيرفته، شرح كرده و معناى موجّهى از آن به دست داده‏اند.

نكته مهم آن است كه گاه فهم ناتمام ما، ناشى از آسيب‏هاى روى داده در متن حديث است كه در اين صورت، بايد توجّه بيشترى به فرايند فهم حديث و دقّت در پيش‏نيازهاى آن، مانند اصالت و صحّت متن داشته باشيم.۴

۴ / ۲. شتاب‏زدگى

يكى از مشكلات پژوهش‏هاى دامنه دار، دست نيافتن به همه اسناد مؤثّر در زمانى

1.احاديث گوناگون ديگرى در تشويق به ردّ العلم به جاى انكار حديث داريم ر . ك : الأصول الستة عشر (كتاب شريح الحضرمى : ص ۲۱۵ ح ۲۱۱ ، بصائر الدرجات : ص ۲۲ ح ۹ .

2.ر . ك : الموضوعات : ج ۱ ص ۱۷۶ ـ ۱۷۷ ، لسان الميزان : ج ۶ ص ۱۴۰ .

3.الكافى : ج ۱ ص ۱۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۰۶ ح ۶۰۲ : «لَمَّا خَلَقَ اللّه‏ُ العَقلَ استَنطَقَهُ ، ثُمَّ قَالَ لَهُ : أَقبِل، فَأَقبَلَ، ثُمَّ قَالَ لَهُ : أَدبِر ، فَأَدبَرَ، ثُمَّ قَالَ : وَعِزَّتِي وَجَلاَلِي مَا خَلَقتُ خَلقَاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنكَ ، وَلاَ أَكمَلتُكَ إِلاَّ فِي مَن أُحِبُّ، أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَإِيَّاكَ أَنهى، وَإِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَإِيَّاكَ أُثِيبُ» .

4.ر . ك : ج ۱ ص ۲۲۳ آسيب‏هاى صدور و نقل حديث و ص ۴۷۷ (تحليلى درباره آسيب‏هاى فهم حديث) .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1504
صفحه از 501
پرینت  ارسال به