89
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۴. آسيب‏شناسى نقد حديث

جريان نقد حديث از آسيب‏هاى متعارف، مانند نافهمى، شتاب‏زدگى، نداشتن تخصّص و دانش كافى و نيز در دست نداشتن معيار استوار، دور نمانده است. تكيه بيش از اندازه برخى ناقدان بر حدس و گمان، تعصّب‏ها، تمايل‏ها، جوزدگى، خودنمايى، نوطلبى و ديگر نقص‏هاى پژوهشى، چه در گردآورى و بازيابى متون و چه در شيوه‏ها و قالب‏هاى كاوش، سبب شده تا برخى رواياتِ مكتوم ناب و گوهرهاى مكنون ناياب، ردّ و انكار شده و غير مقبول و حتّى موضوع، خوانده شوند. ما به چند عنصر آسيب‏رسان به جريان نقد حديث، اشاره مى كنيم و براى هر يك، نمونه‏اى مى‏آوريم از احاديثى كه ساختگى خوانده شده‏اند، امّا چنين نيستند و تنها به سبب فهم ناتمام، شتاب‏زدگى و تمايلات پژوهشگر، پذيرفته نشده‏اند. گفتنى است آسيب‏ها، محدود به آنچه مى‏آيد، نيستند و نمونه‏ها نيز فراوان‏ترند.

۴ / ۱. فهم ناتمام

برخى سخنان پيشوايان دين، محتوايى دشوار دارند و به صيد انديشه‏هاى معمولى در نمى‏آيند. در اين ميان، هر كس وظيفه دارد مرز فهم خويش را در يابد و حدّ آن را نگاه دارد و احاديث برتر از آن را به دليل نفهميدن، انكار نكند ؛ امّا در تاريخ نقد حديث، با انكارهايى برخاسته از اين نافهمى‏ها رو به رو هستيم. اين در حالى است كه امامان عليهم‏السلام تنها در جايى اجازه ردّ يكسره سخن منسوب به ايشان را داده‏اند كه محتواى آن، مخالف محسوسات و مسلّمات باشد۱. پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد:

هر حديثى از خاندان محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به شما رسيد و در دلتان نشست و آن را آشنا يافتيد، آن را بپذيريد و هر حديثى كه دل‏هايتان از آن رَميد و ناآشنايش يافتيد، آن را به خدا و پيامبر و به عالمى كه از خاندان محمّد است، باز گردانيد.۲

1.ر . ك : ح ۲۴۵ .

2.ر . ك : ح ۵۳۵ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
88

اين روايت، با چند نكته مشهور تاريخى، ناسازگار است: نخست آن كه پيامبر اكرم پيش از رسيدن امام على و فاطمه عليهماالسلام، داخل مدينه نشد و چندين روز در محلّه قبا ماند تا على عليه‏السلام و همراهانش به ايشان برسند. دوم آن كه عايشه در كاروان امام على عليه‏السلام حضور نداشته و همراه فاطمه عليهاالسلام نبوده است. سوم اين كه امّ سلمه، بيش از يك سال پس از ازدواج فاطمه با على عليهماالسلام به عقد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در آمد و سپردن زن همسردار به كسى براى تربيت، مرسوم نبوده است.

نكته. برخى روايات كه با نقد تاريخى از اعتبار فرو مى‏افتند، پيشگويى‏هاى تحقّق نيافته‏اى هستند كه ظرف زمان آنها گذشته است. براى نمونه، در اخبار ساختگى مرتبط با عبّاسيان و به هنگام مبارزه آنان براى ربودن حكومت از اُمَويان، مدّت حكومت ايشان، دو برابر اُمَويان دانسته شده كه به هيچ روى با حكومت حدود پانصد ساله عبّاسيان و نسبت چندين برابر آن به سلطنت اُمَويان، سازگار نيست. در روزگار معاصر نيز تعيين زمان ظهور و قيام مهدى عليه‏السلام به وسيله مريدبازان و سپس كشف خطاى آن، به چشم مى‏آيد، امّا اين همه، بدان معنا نيست كه پيشگويى‏هاى نقل شده در احاديث، همه نادرست و ساختگى‏اند. روايات معتبر و گوناگونِ نقل شده از هر دو طريق شيعه و اهل سنّت، به پيش‏بينى برخى از وقايع اميدبخش در زندگى آينده بشر، پرداخته و چون هنوز ظرف زمانى آنها محقّق نشده و به راحتى و با توجّه به دخالت نداشتن انگيزه‏ها و منافع فرقه‏اى، مى‏توان به آنها دل سپرد. به ديگر سخن، تاريخ، يك معيار پسينى است و تنها پس از رخ دادن واقعه به صورتى متفاوت با پيشگويى و يا رخ ندادن واقعه به صورت كلّى، مى‏توان براى ردّ حديث، از آن سود جست.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1653
صفحه از 501
پرینت  ارسال به