49
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۸ / ۲

موافقت با كتاب و سنّت

۵۳۲.امام باقر و امام صادق عليهماالسلام: هر چه [از سخن و حديث] به ما نسبت داده مى‏شود، تصديق نمى‏شود، مگر آنچه با كتاب خدا و سنّت پيامبرش صلى‏الله‏عليه‏و‏آله موافق باشد.۱

۵۳۳.امام صادق عليه‏السلام: هر چيزى به قرآن و سنّت، ارجاع داده شده (با آنها سنجيده مى‏شود). هر حديثى كه با كتاب خدا، سازگار نباشد، مزخرف است۲.

۵۳۴.امام صادق عليه‏السلام: حديثى را كه به ما نسبت داده مى‏شود، نپذيريد، مگر آنچه با قرآن و سنّت، موافق باشد يا شاهدى از احاديث پيشين ما بر آن بيابيد ؛ زيرا مغيرة بن سعيد ـ كه خدا لعنتش كند ـ در كتاب‏هاى اصحاب پدرم، احاديثى را داخل كرد كه پدرم نفرموده بود. از خدا، پروا كنيد و آنچه به ما نسبت داده مى‏شود و مخالف گفته خداى متعال و سنّت پيامبر ماست، نپذيريد كه ما چون حديث بگوييم، مى‏گوييم: خداوند عز و جل فرمود و پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود.

1.مراد از عدم تصديق حديثى كه موافق قرآن نيست ، مردود دانستن احاديث مخالف قرآن است ، زيرا بسيارى از احاديث ، در بر دارنده نكاتى است كه در قرآن وجود ندارند . اين احاديث ، مخالف قرآن محسوب نمى‏شوند و قابل اخذ و عمل هستند .
اگر جمود بر ظاهر حديث داشته باشيم و تنها حديثى را كه مضمون آن در قرآن آمده است ، قابل پذيرش بدانيم ، با دو اشكال رو به رو خواهيم شد :
يك . حديث ، به گونه كلّى از مدار افاده و استفاد خارج خواهد شد ؛ زيرا يا مضمون موافق آن در قرآن وجود دارد كه در اين صورت ، نيازى به حديث نيست و يا مضمون موافق آن در قرآن وجود ندارد كه در اين صورت ، حديث مقبول نخواهد بود.
دو . اگر اين حديث را به قرآن عرضه كنيم ، مخالفت آن با قرآن ، احراز نمى‏شود ؛ ولى موافقت با مضمون قرآن هم ندارد . از اين رو ، قبول عمل نخواهد بود .

2.مزخرف يعنى آراسته و مراد سخن نادرستى است كه با پوششى از حقيقت زينت و آراسته شده است .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
48

۸ / ۲

مُوافَقَةُ الكِتابِ وَالسُّنَّةِ

۵۳۲.الإمام الباقر والإمام الصادق عليهماالسلام: لا يُصَدَّقُ عَلَينا إلاّ بِما يُوافِقُ كِتابَ اللّه‏ِ وسُنَّةَ نَبِيِّهِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۱

۵۳۳.الإمام الصادق عليه‏السلام: كُلُّ شَيءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللّه‏ِ فَهُوَ زُخرُفٌ.۲

۵۳۴.عنه عليه‏السلام: لا تَقبَلوا عَلَينا حَديثا إلاّ ما وافَقَ القُرآنَ وَالسُّنَّةَ، أو تَجِدونَ مَعَهُ شاهِدا مِن أحاديثِنَا المُتَقَدِّمَةِ ؛ فَإِنَّ المُغيرَةَ بنَ سَعيدٍ ـ لَعَنَهُ اللّه‏ُ ـ دَسَّ في كِتابِ أصحابِ أبي أحاديثَ لَم يُحَدِّث بِها أبي، فَاتَّقُوا اللّه‏َ، ولا تَقبَلوا عَلَينا ما خالَفَ قَولَ رَبِّنا تَعالى وسُنَّةَ نَبِيِّنا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، فَإِنّا إذا حَدَّثنا قُلنا: قالَ اللّه‏ُ عز و جل، وقالَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله.۳

1.. تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۹ ح ۶ عن سدير ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۴۴ ح ۵۱ .

2.. الكافي : ج ۱ ص ۶۹ ح ۳ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۴۷ ح ۷۲۵ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۹ ح ۴ كلّها عن أيّوب بن الحرّ ، مشكاة الأنوار : ص ۲۶۶ ح ۷۹۰ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۴۲ ح ۳۷ .

3.. رجال الكشّي : ج ۲ ص ۴۸۹ ح ۴۰۱ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۴۹ ح ۶۲ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1684
صفحه از 501
پرینت  ارسال به