395
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

موجب عدم ذكر اين حديث در صحيحين گرديده باشد.

انگيزه جاعلان

در باره انگيزه جعل اين حديث، نمى‏توان به صورت قاطع، اظهار نظر كرد. برخى از محقّقان، اين احتمال را تقويت كرده‏اند كه عموهاى عبد اللّه‏ بن زيد، اين رؤيا را ساخته‏اند. متن كلام آنان، چنين است:

به احتمال فراوان، اين رؤيا را عموهاى عبد اللّه‏ بن زيد، رواج داده‏اند تا از اين طريق، فضيلت و افتخارى براى خاندان‏ها و قبايل خويش كسب كنند. به همين دليل، در برخى مسانيد مى‏بينيم كه عموزادگان او، راويان اين حديث هستند و كسانى هم كه به آنها اعتماد كرده‏اند، به آنها حُسن ظن داشته‏اند.۱

امّا به نظر مى‏رسد كه جعل اين حديث، همانند بسيارى از احاديث مجعول ديگر، انگيزه سياسى داشته است ؛ زيرا همان گونه كه پيش از اين نيز توضيح داديم،۲ اذان، افزون بر يادآورىِ وظيفه فردى و اعلام وقت نماز، يك شعار مهمّ سياسى ـ اجتماعى نيز هست و اين شعار، نه تنها زمينه تداوم حاكميت اسلام را در جوامع اسلامى فراهم مى‏كند، بلكه در كنار استقرار ارزش‏هاى دينى، مى‏تواند موجب انتقال فرهنگ اسلامى به ديگر جوامع شود. بدين جهت، جريان‏هاى سياسى‏اى كه حاكميت اسلامِ اصيل را با منافع خود در تضاد مى‏بينند، اين شعار سياسى را بر نمى‏تابند.

به نظر مى‏رسد كه جعل حديث عبد اللّه‏ بن زيد، به وسيله حزب اُموى (در عصر حاكميت مطلق معاويه) و با هدفِ حذف و يا تحريف شعار سياسى ـ اجتماعى اذان، انجام گرفته است ؛ زيرا اگر خاستگاه تشريع اذانْ «رؤيا» شد، كسى كه مدّعى خلافت

1.الأذان تشريعا و فصولاً : ص ۲۹ : «وَ مِنَ القَريبِ جِدّا أنَّ عُمومَةَ عَبدِ اللّه‏ِ بنِ زَيدٍ ، هُمُ الَّذينَ أشاعوا تِلكَ الرُّؤيا وَ رَوَّجوها، لِتَكونَ فَضيلَةً لِبُيوتاتَهِم وَ قَبائِلِهِم ، وَ لِذلِكَ نَرى فِى بَعضِ المَسانيدِ أنَّ بَنِى عُمومَتِهِ هُم رُواةُ هذَا الحَديثِ وَ أنَّ مَنِ اعتَمَدَ عَليهِم إنَّما كان لِحُسنِ ظَنِّهِ بِهِم» .

2.ر . ك : دانش‏نامه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۳۲۲ اذان / درآمد : حكمت اذان / حكمت اجتماعى .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
394

گفت: به خدا سوگند، صحّت ندارد....۱

۴. دليل‏هاى ديگر

آنچه در نقد مضمون رواياتى كه تشريع اذان را به غير وحى مستند مى‏كنند، ذكر نموديم، براى اثبات معتبر نبودن آنها كافى است. البتّه ادلّه ديگرى نيز براى اثبات اين مدّعا ذكر شده‏اند، مانند: تعارض اساسى ميان مضمون اين روايات، تعداد مدّعيان رؤيا۲ و تعارض آنها با نقل بخارى و غير او.۳

بنا بر اين، بر فرض كه سند اين روايات، اصطلاحا «صحيح» هم باشد، به دليل ناسازگارى مضمون آنها با عقل سليم و مبانى اسلام، مردود بودن آنها، ترديد ناپذير است. البتّه گفتنى است كه سند اين روايات نيز قابل اعتماد نيست ؛ زيرا يا موقوف‏اند (يعنى سند آنها به پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله متّصل نمى‏شود) و يا مُسنَدهايى هستند كه در سلسله سند آنها، راوى مجهول، مجروح، ضعيف و يا متروك قرار دارد.۴

بدين سان، مى‏توان گفت دليلى كه حاكم نيشابورى براى عدم نقل حديث عبد اللّه‏ بن زيد در صحيحين آورده (يعنى اختلاف ناقلان در اسانيد آن)،۵ در واقع، ممكن است تنها يكى از دلايل متعدّد آن باشد و شايد برخى از وجوه ديگرى كه ذكر شد نيز

1.السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۶ : «قُلتُ لِمُحَمَّدِ ابنِ الحَنَفِيَّةِ : إنّا لَنَتَحَدَّثُ أنَّ بَدءَ هذَا الأذانِ كانَ مِن رُؤيا رَآها رَجُلٌ مِنَ الأنصارِ فِى مَنامِهِ ، قالَ : فَفَزِعَ لِذلِكَ مُحَمَّدُ ابنُ الحَنَفِيَّةِ فَزَعا شَديدا وَ قالَ : عَمَدتُم إلى ما هُوَ الأصلُ فى شَرائِعِ الإسلامِ وَ مَعالِمِ دينِكُم فَزَعِمتُم أنَّه إنَّما كانَ مِن رُؤيا رَآها رَجُلٌ مِنَ الأنصارِ فِى مَنَامِهِ تَحتَمِلُ الصِّدقَ و الكَذِبَ ، وَ قَد تَكونُ أضغاثَ أحلامٍ؟! قالَ : فَقُلتُ لَهُ : هذَا الحَديثُ قَدِ استَفاضَ فِى النّاسِ . قالَ : هذَا وَ اللّه‏ِ هُوَ الباطِلُ ...» .

2.مدّعيان رؤيا ، تا چهارده نفر ، نقل شده است ر . ك : السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۶ .

3.براى آشنايى با اين وجوه ، ر . ك : الأذان تشريعا و فصولاً .

4.براى توضيح بيشتر اين اجمال ، ر . ك : الأذان تشريعا و فصولاً .

5.حاكم نيشابورى مى‏گويد : كسى كه اذان را در عالم رؤيا ديد ، عبد اللّه‏ بن زيد بود . اين ، مورد قبول فقها واقع شده است ؛ امّا چون ناقلان ، در اسانيد آن اختلاف كرده‏اند، در صحيحين نيامده است المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۳۷۹ ح ۵۴۴۷ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1313
صفحه از 501
پرینت  ارسال به