موجب عدم ذكر اين حديث در صحيحين گرديده باشد.
انگيزه جاعلان
در باره انگيزه جعل اين حديث، نمىتوان به صورت قاطع، اظهار نظر كرد. برخى از محقّقان، اين احتمال را تقويت كردهاند كه عموهاى عبد اللّه بن زيد، اين رؤيا را ساختهاند. متن كلام آنان، چنين است:
به احتمال فراوان، اين رؤيا را عموهاى عبد اللّه بن زيد، رواج دادهاند تا از اين طريق، فضيلت و افتخارى براى خاندانها و قبايل خويش كسب كنند. به همين دليل، در برخى مسانيد مىبينيم كه عموزادگان او، راويان اين حديث هستند و كسانى هم كه به آنها اعتماد كردهاند، به آنها حُسن ظن داشتهاند.۱
امّا به نظر مىرسد كه جعل اين حديث، همانند بسيارى از احاديث مجعول ديگر، انگيزه سياسى داشته است ؛ زيرا همان گونه كه پيش از اين نيز توضيح داديم،۲ اذان، افزون بر يادآورىِ وظيفه فردى و اعلام وقت نماز، يك شعار مهمّ سياسى ـ اجتماعى نيز هست و اين شعار، نه تنها زمينه تداوم حاكميت اسلام را در جوامع اسلامى فراهم مىكند، بلكه در كنار استقرار ارزشهاى دينى، مىتواند موجب انتقال فرهنگ اسلامى به ديگر جوامع شود. بدين جهت، جريانهاى سياسىاى كه حاكميت اسلامِ اصيل را با منافع خود در تضاد مىبينند، اين شعار سياسى را بر نمىتابند.
به نظر مىرسد كه جعل حديث عبد اللّه بن زيد، به وسيله حزب اُموى (در عصر حاكميت مطلق معاويه) و با هدفِ حذف و يا تحريف شعار سياسى ـ اجتماعى اذان، انجام گرفته است ؛ زيرا اگر خاستگاه تشريع اذانْ «رؤيا» شد، كسى كه مدّعى خلافت