39
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

تبيين حديث، آن است كه پرداخت خمس، حكمى عملى و ويژه آدميان است و از اين رو، فرشتگان و نيز پيامبرانى كه اكنون در دنياى خاكى نيستند، مشمول آن نيستند تا نياز به تخصيص باشد. همچنين، پرداخت خمس، خود از مقوله معرفت نيست؛ امّا اذعان به اين نكته كه خمس، حقّ امام و رهبر جامعه است و رهبر سياسى و حقيقى جامعه، اهل بيت پيامبرند، چيزى جز باور و قبول ولايت ايشان نيست.

گفتنى است عبارت پايانى حديث: «هذا مِن حَديثَنا صَعْبٌ مُستَصعَبٌ لا يَعمَلُ بِهِ وَ لا يَصْبِرُ عَلَيه»، قرينه‏اى ديگر بر اين معناست كه صعوبت اين احاديث، بيشتر از ناحيه پذيرش و شكيب بر عمل به آن است، نه از ناحيه فهم و درك آن.

نتيجه سخن

بر پايه آنچه گفته آمد، بيشتر احاديث اين موضوع، ناظر به صعوبت تحمّل احاديثى است كه برخى فضائل و كمالات وجودى اهل بيت عليهم‏السلام را نشان مى‏دهند. تنها چند حديث معدود، ناظر به صعوبت علمى و دشوارْ فهمى احاديث اهل بيت عليهم‏السلام است كه آن نيز بخشى از كمال علمى آنان را نشان مى‏دهد. مقصود اصلى احاديث نيز به احتمال فراوان، نقل سنجيده و همراه احتياط اين دسته از احاديث است. احاديث صعب را بايد تنها براى كسانى نقل كرد كه كه ظرفيت تحمّل و پذيرش معناها و مضمون‏هاى آنها را دارند.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
38

أبو الصامت: سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّه‏ عليه‏السلام يَقول: إنَّ مِن حَديثَنا ما لا يَحتَمِلُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ولا نَبِيٌّ مُرسَلٌ و لا عَبدٌ مُؤمِنٌ قُلتَ فَمَن يَحتَمِلُهُ؟ قالَ: نَحنُ نَحتَمِلُهُ.۱

اين حديث نيز بر پايه معنا و وجه جمعِ ارائه شده، قابل تبيين است. آرى. برخى معارف شهودى، تنها از يك امام به امامى ديگر، قابل انتقال هستند، امرى كه در ديدگاه شيعه، بخشى از ودائعِ امامت، خوانده مى‏شود. گفتنى است حديث ياد شده، همسو با بخشى از سخن بلند امام على عليه‏السلام به كميل است، آن‏جا كه مى‏فرمايد:

به خدا سوگند، اينان، كمْ‏شمارند و در پيش خدا، با ارزش‏ترين‏اند. خداوند، به وسيله اينان، حجّت‏ها و نشانه‏هاى خود را نگه مى‏دارد تا آنها را به همگنان خويش بسپارند و در دل كسانى همچون خود بكارند. دانش، حقيقت بينايى را بر آنان، تابانده است و آنان، روح يقين را دريافته‏اند... آنان جانشينان خدا در زمينش و حجّت‏هاى او بر بندگانش و مناديان دينش هستند.۲

حديث نادر ديگر در باره خمس است. صفّار از ابوحمزه ثُمالى نقل مى‏كند كه او، «آيه خمس» را بر امام باقر عليه‏السلام مى‏خواند و امام عليه‏السلام فرمود:

آنچه از آنِ خداست، براى پيامبر اوست و آنچه از آنِ پيامبر خداست، براى ماست». سپس فرمود: «خداوند، بر مؤمنان آسان گرفته كه پنج درهم روزى‏شان كند و آنها، يك درهم را براى خدايشان قرار دهند و چهار درهم را حلال بخورند... اين، از احاديث سخت و دشوار ماست. جز كسى كه قلبش به ايمان آزموده شده باشد، به آن عمل نكرده و بر آن، پايدارى نمى‏كند.۳

اين حديث، تنها مؤمنِ آزموده را استثنا كرده و حصرش گسترده است، امّا مضمون آن، نه از كمالات وجودى است، نه از زمره معارف سنگين و دشوار.

1.بصائر الدرجات : ص ۴۳ ح ۱۱ .

2.الأمالى ، مفيد : ص ۲۴۷ ح ۳ : «أُولَئِكَ وَ اللَّهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْأَعظَمُونَ عِندَ اللَّهِ قَدراً يَحفَظُ اللَّهُ بِهِم حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُم وَ يَزرَعُوهَا فِى قُلُوبِ أَشبَاهِهِم هَجَمَ بِهِمُ العِلمُ عَلَى حَقِيقَةِ البَصِيرَةِ وَ بَاشَرُوا رُوحَ اليَقِينِ .... أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِى أَرضِهِ وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِه . بِأَبدَانٍ أَروَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالمَحَلِّ الأَعلَى أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللّه‏ِ فِى أَرضِهِ وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِه» .

3.ر . ك : ح ۵۰۴ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1813
صفحه از 501
پرینت  ارسال به