345
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

بالاى حكومتى، احتمال صدور تقيّه‏اى اين متون از سوى امام عليه‏السلام براى مصون ماندن اين دو فرد، در دربار خلافت عباسى و ارائه نظر مطابق با عقايد آنان است.

جمع‏بندى

با توجّه به نكات پيش‏گفته به روشنى اثبات مى‏شود:

گزارش‏هاى شايعه مطلاق بودن امام حسن عليه‏السلام، با معيارها و ويژگى‏هاى امامت، ناسازگار بوده، قابل پذيرش نيست. سخنرانى امير مؤمنان عليه‏السلام نيز كه حكايت از اختلاف معصومان دارد كه با مبانى اعتقادى شيعه و شخصيت امام حسن عليه‏السلام، ناسازگار بوده، مردود است. از منظر سياسى نيز سخنرانى امير مؤمنان عليه‏السلام عليه جانشين خود و تضعيف رهبرى امّت و جامعه پس از خود، با بديهيات سياست‏ورزى، ناسازگار است. روايات معتبر شيعى نيز با توجّه به جايگاه راوى اوّل آنها تقيّه‏اى شمرده مى‏شوند. ترويج اين شايعه در دوره بنى عبّاس براى ضربه زدن به رقباى سياسى بوده است، ولى زمان آغاز شايعه و جاعل آن، مشخّص نيست.

مى‏توان احتمال داد كه موارد اندك طلاق همسران ـ كه در حيات امام حسن عليه‏السلام عادى شمرده مى‏شد ـ، در دوره‏هاى بعد، دستاويز پردازش و ترويج شايعات به وسيله بنى عبّاس بوده است. داستان پردازى‏هاى عجيب و ارائه آمار و ارقام فراوان طلاق نيز به وسيله عوامل حكومتى، يا قصّه‏پردازان، صورت گرفته است.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
344

را نيز در پى خواهد داشت.
نبودن فرهنگ پيشگيرى از باردارى و حتّى تمايل همسران ادّعايى به داشتن فرزندى از نسل پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، نابه‏سامانى ادّعاى فراوانى ازدواج و طلاق امام عليه‏السلام را روشن مى‏كند.

۸. تلاش فراوان معاويه براى دستيابى به قدرت مطلقه با تكيه بر تبليغات بر ضدّ اهل بيت عليهم‏السلام و عيب‏جويى از امام حسن عليه‏السلام همراه بود. با وجود اين، هيچ گزارش تاريخى از طرح اين ادّعا در زمان معاويه و بنى اميّه، ياد نكرده است. از اين رو، مشخّص مى‏شود كه اين شايعه در دوره بعد پديد آمده است.

۹. برخى اين شايعه را ساخته و پرداخته عبّاسيان، بويژه منصور دوانيقى مى‏دانند كه براى مبارزه با متّحدان پيشين خود، يعنى بنى الحسن عليه‏السلام، آن را مطرح كرده است.۱
آنان در دوره قيام عليه بنى اميّه، با محمّد بن عبد اللّه‏ بن حسن بن حسن، بيعت كرده بودند و نياز به توجيهى عامّه‏پسند براى بيعت‏شكنى خود داشتند.
فراوانىِ اين گزارش و تبليغ و تمركز بر آن در دوره قدرت يافتن بنى عبّاس، مؤيّد سوء استفاده بنى عبّاس از اين شايعه براى كوتاه كردن دست رقباى خويش از قدرت است؛ ولى آغاز آن در دوره بنى عبّاس را اثبات نمى‏كند؛ زيرا براى بهره‏بردارى تبليغاتى از يك شايعه، لازم است زمينه و پيشينه‏اى نسبت به اين موضوع در ميان مردم، وجود داشته باشد و آن گاه عبّاسيان به نشر و گسترش آن بپردازند.

۱۰. روايات كتاب الكافى، به نقل از امام صادق عليه‏السلام، خطاب به دو تن از اصحاب ايشان است كه در دربار خلافت عبّاسى، منصب و مقام داشته‏اند. عبد اللّه‏ بن سنان، مسئول خزانه منصور دوانيقى۲ و يحيى بن ابى العلاء نيز قاضى رى۳ بوده است. با توجّه به تبليغات بنى عبّاس، عليه بنى الحسن عليه‏السلام و حضور اين افراد در منصب‏هاى

1.ر . ك : مجموعه آثار شهيد مطهّرى : ج ۱۹ ص ۲۵۵ .

2.ر . ك : رجال النجاشى : ج ۲ ص ۸ ش ۵۵۶ .

3.ر . ك : همان : ج ۱ ص ۳۰۹ ش ۳۲۵ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1562
صفحه از 501
پرینت  ارسال به