33
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

انبياى فرستاده شده، فرشتگان مقرّب و مؤمنان آزموده شده.

همچنين در سخن امام باقر عليه‏السلام به جابر، ايشان «امر» را بر «حديث»، تطبيق داده است. امام عليه‏السلام ابتدا از صعوبت «حديثنا» گفته و سپس خواستار عدم رد «أمرنا» شده است:

اى جابر! حديث ما، سخت، دشوارياب صاف [و بى‏پوشش]، مردانه (/ فروزان و پُر التهاب) و بى پيرايه است. به خدا سوگند، جز پيامبر فرستاده شده يا فرشته مقرّب يا مؤمن آزموده شده، آن را تحمّل نمى‏كند. پس هر گاه اى جابر! چيزى از امر ما آمد و دلت در برابر آن نرم شد، خدا را سپاس بگزار و اگر آن را تاب نياوردى، آن را به ما اهل بيت، باز گردان و مگو: «اين، چگونه آمده است؟ و اين، چه بوده است؟ و اين، ديگر چيست؟!» كه به خدا سوگند، اين كار، شرك ورزيدن به خداى بزرگ است.۱

گفتنى است در روايت صفّار از ابو حمزه ثُمالى نيز اين معنا به روشنى يافت مى‏شود؛ امّا به نظر مى‏رسد اين روايت، نقل معنا و متن مختصر شده روايت ديگر صفّار باشد. در متن تفصيلى، سخنى از «حديثنا» نيست و صدر و ذيل حديث، در باره «أمرنا» است. گفتنى است شايد بتوان اين نقل معنا و اختصار را نشانه تلقّى راويان و ناقلان حديث از هم‏معنايى «أمرنا» و «حديثنا» در اين دسته از روايات دانست. متن هر دو نقل را مى‏آوريم تا بتوان داورى نمود.

متن مختصر

در اين حديث، ابو حمزه ثمالى مى‏گويد: شنيدم امام باقر عليه‏السلام مى‏فرمايد:

۰.إنَّ حَديثَنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لا يَحتَمِلُهُ إلاّ ثَلاثٌ: نَبِيٌّ مُرسَلٌ، أو مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، أو عَبدٌ مُؤمِنٌ امتَحَنَ اللّه‏ُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ. ثُمَّ قالَ: يا أبا حَمزَة! ألا تَرى أنَّهُ اختارَ لِأمرِنا مِنَ المَلائِكَةِ المُقَرَّبينَ و مِن النَبيِّينَ المُرسَلينَ و مِن المُؤِنينَ المُمتَحَنينَ؟۲

1.ر . ك : ح ۵۰۳ .

2.بصائر الدرجات : ص ۲۵ ح ۱۹ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
32

برابر آن نرم شد، آن را بپذيريد و خدا را بر آن، سپاس بگزاريد و اگر تحمّل نكرديد و تاب نياورديد، آن را به امام دانا از خاندان محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، باز گردانيد كه شوربختِ هلاك شده، كسى است كه بگويد: «به خدا سوگند، اين نيست»... اى جابر! انكار، كفر ورزيدن به خداى بزرگ است.۱

روشن است كه اگر تحمّل حديث صعب، به معناى فهم آن باشد، متضادّ آن، نافهمى و جهل است، نه انكار. حال اگر كسى بگويد: انكار، گاه به معناى نشناختن و نافهمى به كار مى‏رود و نكوهش امام عليه‏السلام نيز ناظر به اين نكته است كه در حالت نافهمى بايد توقّف كرد، نه انكار، در پاسخ مى‏گوييم: هر دو روايت، انكار را موجب بيرون رفتن از دين و كفر دانسته‏اند. روشن است كه انكار ساده برخى احاديث دشوارفهم، يا برخى فضائل، نمى‏تواند موجب اين حكم شديد باشد. اين انكار، به معناى دروغ شمردن روايت و انكار مقام امامت است كه اگر اگاهانه و با توجّه به منشأ الهى آن باشد، به انكار ضرورى دين باز مى‏گردد و موجب خروج از دين مى‏شود. اين نكته، در روايت دوم باب بيان شده است.۲

قرينه‏هاى خارجى

دسته ديگرى از احاديث وجود دارند كه «امر» اهل بيت عليهم‏السلام را صَعْب و مُستَصعَب دانسته‏اند. اين احاديث، در كتاب بصائر الدرجات، بلافاصله پس از باب صعوبت احاديث اهل بيت عليهم‏السلام قرار گرفته‏اند. اين كتاب، كهن‏ترين منبع اصلى روايات صَعْب و مُستَعصَب است و بيشتر روايات را در اين باره، گِرد آورده است. نكته در خور توجّه، مشابهت حكم صادر شده در باره «حديث» و «امر» اهل بيت عليهم‏السلام است. هر دو صَعْب و مُستَصعَب‏اند و تحمّل و اقرار و ايمان به آن، جز براى چند گروه، دشوار دانسته شده است. در هر دو دسته روايت،گروه‏هاى استثنا شده، سه گروه و مشابه هم هستند:

1.ر . ك : ح ۵۰۲ .

2.گفتنى است اين روايت در الكافى، بدون واژه «فضائلهم» نقل شده است ر . ك : ح ۵۳۴ «فلانت له قلوبكم» .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1482
صفحه از 501
پرینت  ارسال به