29
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

محمّد»، به معناى حديثِ در باره اهل بيت عليهم‏السلام، نه حديث صادر شده از آنهاست. مى‏توان برخى عبارت‏هاى علاّمه محمّدباقر مجلسى را ناظر به همين معنا، يعنى كمالات وجودى اهل بيت عليهم‏السلام دانست. ايشان، در ذيل روايتى كه از معانى الأخبار نقل كرده،۱ نوشته است:

شايد مقصود، اقرار كامل باشد كه از معرفت كامل به منزلت والاى اهل بيت و شأن شگفت ايشان بر مى‏خيزد.۲

گفتنى است ايشان، روايات باب را مشتمل بر چند موضوع مى‏داند. از اين رو، توضيحات كوتاه و بلند متفاوتى در ذيل چند روايت، آورده است.۳ وى همچنين در شرحش بر الكافى، چنين نوشته است:

بيشتر اين احاديث، در باره منزلت شگفت ايشان و احوال نادر و معجزه‏هاى آنان است. برخى احاديث نيز در باره علوم دشوار مبدأ و معاد و مسائل پيچيده قضا و قدر و مانند اينهاست كه عقل بشر از ادراكشان، ناتوان است.۴

علاّمه طباطبايى نيز در ضمن دو حاشيه بر نگاشته‏هاى علاّمه مجلسى۵ و نيز در

1.ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۸۵ ح ۷ .

2.بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۸۵ : «لعلّ المراد الإقرار التام الذى يكون عن معرفة تامّة بعلوّ قدرهم وَ غرائب شأنهم» .

3.ر . ك : بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۸۴ و ۱۹۲ و ۱۹۴ .

4.مرآة العقول : ج ۴ ص ۳۱۳ : «و هذه الأحاديث أكثرها فى غرائب شؤنهم و نوادر أحوالهم و معجزاتهم، و بعضها فى غوامض علوم المبدأ و المعاد و عويصات مسائل القضاء و القدر و أمثال ذلك ممّا تعجز عن إدراكها العقول» .

5.حاشيه نخست : «بل المراد بالإقرار نيل ما عندهم عليهم‏السلام من حقيقة الدين و هو كمال التوحيد الذى هو الولاية فإنّه أمر ذو مراتب، و لا ينال المرتبة الكاملة منها إلاّ من ذكروه بل يظهر من بعض الأخبار ما هو أعلى من ذلك و أغلى، و لشرح ذلك مقام آخر ؛ بلكه منظور از اقرار، رسيدن به آن چيزى از حقيقت دين در نزد ائمّه عليهم‏السلاماست كه كمال توحيد است و كمال توحيد به ولايت است؛ چرا كه توحيد، مراتبى دارد و به مرتبه كامل آن نمى‏رسد، جز كسى كه از او ياد كردند؛ بلكه از برخى روايات، چيزهايى بالاتر و ارزشمندتر از اين استشمام مى‏شود كه تبيينش جاى ديگرى مى‏خواهد» بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۸۵ پانوشت ۱ و حاشيه دوم : «و هذا الخبر هو الذى أشرنا فى الحاشية المكتوبة على الخبر المرقم ۸ إنّ للأمر الذى عندهم مرتبة عليا من فهم هؤاء الفرق الثلاث، و هو حقيقة التوحيد الخاصّة بالنَّبىِّ و آله لا ما ذكره (المجلسى) من الاُمور الغريبة ؛ اين حديث همان روايتى است كه در حاشيه بر حديث هشتم [در دسته‏بندى علاّمه مجلسى] به آن اشاره كرديم . يعنى امرى كه نزد اهل بيت عليهم‏السلامو بالاتر از فهم سه دسته مزبور [فرشتگان مقرّب، پيامبران فرستاده شده و مؤمنان آزموده شده] است، امور غريبه و شگفت‏انگيز نيست بلكه همان حقيقت ناب توحيد است كه ويژه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و خاندان اوست .» بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۹۲ پانوشت ۱ .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
28

اثبات اين كاربرد، موجب مى‏شود كه همه احاديث صعبِ مستعصب را نتوان ناظر به صعوبت علمى دانست.

گفتنى است برخى عالمان معاصر، مقصود از احاديث صَعْب و مُستَصعَب را صعوبت علمى باطن احاديث اهل بيت عليهم‏السلام دانسته‏اند؛۱ يعنى ظاهر احاديث، براى همگان قابل فهم است؛ امّا باطن آنها، تنها براى افراد خاصّى مفهوم است.

اين معنا اگر چه قابليت ذاتى و امكان ثبوتى دارد؛ زيرا حديث اهل بيت عليهم‏السلام نيز مانند قرآن، ظاهر و باطن دارد، امّا قرينه درون متنى براى اين مطلب به چشم نمى‏آيد. افزون بر اين، قابل حمل بر همه احاديث باب نيست؛ زيرا گفته شد كه از تركيب واژه‏هاى «صعب» و «احتمال»، براى نشان دادن صعوبت علمى، استفاده نمى‏شود. از اين رو، معناى صعوبت علمى در هر دو شكل خود، دستِ كم در همه احاديث اين باب، پشتوانه زبانى ندارد.

۲. صعوبت شناخت و پذيرش كمالات اهل بيت عليهم‏السلام

معناى دوم، آن است كه احاديث باب را ناظر به كمالات وجودى اهل بيت عليهم‏السلام و منزلت و جايگاه ايشان نزد خداوند بدانيم. در اين صورت، اضافه «حديث» به مضافٌ اليه آن، به تقدير «فى» و از نوع اضافه ظرفيه است و عبارت «حديثنا» يا «حديث آل

1.شرح رسالة الولايّة ، جوادى آملى : ج ۱ ص ۶۸ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1475
صفحه از 501
پرینت  ارسال به