27
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

مى‏نمايد. علاّمه محمّدتقى مجلسى، در روضة المتقين، به صورت پراكنده به اين احاديث، اشاره كرده و چگونگى استفاده‏اش از آنها نشان مى‏دهد كه گرايش به اين معنا دارد.۱ چند حديث۲، مى‏توانند ناظر به دشوارى علمى باشند. همچنين، سخن امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه‏السلام خطاب به حُذَيفة بن يَمان نيز قرينه خوبى است كه بخشى از آن را مى‏آوريم:

اى حُذَيفه ! آنچه را كه مردم نمى‏فهمند، برايشان مگو كه طغيان و انكار مى‏كنند. برخى دانش‏ها، تحمّلشان دشوار است. حتّى اگر كوه‏ها آن را برگيرند، از حملش ناتوان‏اند. بى‏گمان، علم ما اهل بيت، منكَر و باطل خوانده مى‏شود و راويانش، كشته مى‏شوند و از سرِ ظلم و حسد، به هر كس كه آن را بخواند، بدى مى‏شود و به آنچه خداوند با آن خاندان وصى، [يعنى] وصىّ پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را بر ديگران برترى بخشيده است، حسادت مى‏شود.۳

نقد

اشكال ابتدايى، آن است كه عرب‏زبانان براى بيان دشوار بودن فهم مسئله‏اى، از واژه‏هاى «احتمال» يا «اقرار»، استفاده نمى‏كنند. دو واژه‏اى كه فراوان در احاديث باب آمده‏اند. «احتمال» در زبان عربى به معناى تحمّل و معادل تاب آوردن است. اقرار نيز از مقوله عقد قلب و باور بوده، با پذيرش قلبى مرتبط است، نه فهم عقلى. به سخن ديگر، مى‏توان مطلبى آسان و قابل فهم را نپذيرفت و تحمّل نكرد و مطلبى دشوار را فهميد و باور نمود و پذيرفت. مؤيّد اين معنا، متون كهن عربى۴ و كاربردهاى متعدّد روايى اند.۵

1.ر . ك : روضة المتقين : ج ۵ ص ۴۶۳ و ۴۶۴ و ج ۱۳ ص ۲۲۴ .

2.ر . ك : ح ۵۰۷ و ۵۱۰ و ۵۱۱ .

3.ر . ك : ح ۳۴۹ .

4.ر . ك : الآثار الكاملة ، ابن مقفع : ص ۷۵ ، ديوان المعانى ، ابو هلال عسكرى : ج ۱ ص ۳۰۷ ، الذخيرة فى محاسن أهل الجزيرة : ج ۱ ص ۱۵۷ ، نثر الدُّر ، آبى : ج ۱ ص ۱۹۱ و ج ۴ ص ۱۲۲ .

5.مانند حديث : «اِحتِمالُ الجاهِلِ صَدَقَةٌ؛ تحمّل نادان، صدقه است» بحار الأنوار : ج ۵۴ ص ۳۴۵ ح ۳۶ . نيز شمارى از روايات باب نخست الغيبة نعمانى، مانند روايت عبد الأعلى بن اَعيَن از امام جعفر صادق عليه‏السلام: «إنَّ اِحتِمالَ أمرِنا لَيسَ هُوَ التَّصديقَ بِهِ وَالقَبولَ لَهُ فَقَط، إنَّ مِن اِحتِمالِ أمرِنا سَترُهُ وصيانَتُهُ عَن غَيرِ أهلِهِ فأَقرئُهُمُ السَّلامَ ورَحمَةَ اللّه‏ِ ـ يَعنى الشِّيعَةَ ـ ، وقُل لَهُم : يَقولُ لَكُم : رَحِمَ اللّه‏ُ عَبداً اِجتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إلَىَّ وإلَى نَفسِهِ يُحَدِّثَهُم بِما يَعرِفونَ، ويَستُرُ عَنهُم ما يَنكِرون ؛ تحمّل امر ما، تنها تصديق آن و پذيرفتنش نيست. تحمّل امر ما، به پنهان‏كارى در آن و نگه داشتنش از دسترس نااهلان است. به شيعيان ما، سلام برسان و به آنان بگو: امام به شما مى‏گويد: رحمت خداوند بر بنده‏اى كه مهر بندگان خدا را به من و به خودش جلب كند و براى آنان، چيزى را حديث كند كه مى‏شناسند و هر آنچه را كه برايشان ناشناخته است، مكتوم بدارد» (الغيبة ، نعمانى : ص ۳۵ ح ۵ . نيز ، ر . ك : ص ۳۳ باب «ما روى فى صون سرّ آل محمّد عليهم‏السلام عمّن ليس من أهله و النهى عن إذاعته لهم و اطّلاعهم) .


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
26

گريزپايى كه چون كسى را مى‏بيند، مى‏گريزد.۱

اين تفسير، تفاوت چندانى با معناى اصلى و لغوى ندارد. از اين رو، آنچه محلّ بحث است، معناى كاربردى و مقصود نهايى امامان عليهم‏السلام از اين دسته روايات است.

معانى احتمالى

بر پايه تتبّع در ميان نظريات عالمانى كه به اين احاديث، اشاره داشته‏اند، مى‏توان دو احتمال معنايى را قابل طرح دانست. يك احتمال، ناظر به صعوبت علمى و دشوارى فهم است. احتمال ديگر، صعوبت را نه در فهم كه در پذيرش و تحمّل احاديث ناظر به فضائل اهل بيت عليهم‏السلام مى‏داند. هر يك از اين دو احتمال، به دو معناى فرعى‏تر قابل تقسيم‏اند. مى‏توان صعوبت فهم را ناظر به بخشى از روايات، نه همه آنها دانست و مى‏توان صعوبت فهم را در همه روايات اهل بيت عليهم‏السلام، جارى دانست؛ امّا در ساحت باطن و لايه‏هاى زيرين. قائلان احتمال دوم نيز دو دسته‏اند. دسته‏اى، آن را ناظر به فضيلت بزرگ و استثنايى ولايت الهى ائمّه دانسته‏اند و دسته‏اى آن را عام و ناظر به همه فضائل و كمالات ويژه ايشان مى‏دانند. ما اين معانى احتمالى را در دو دو دسته اصلى، بررسى مى‏كنيم و سپس، معناى مقبول را مطرح مى‏كنيم.

۱. صعوبت علمى

باورمندان صعوبت علمى، مضمون احاديث اهل بيت عليهم‏السلام را بالاتر از افق علمى عمومى مى‏دانند و همين امر را موجب دشوارى فهم مى‏خوانند. اينان، «حديث» را در اين احاديث، به همان معناى اصطلاحى خود گرفته و اضافه آن را به «آل محمّد» يا «نا»، اضافه لاميه، يعنى سخنان صادر شده از اهل بيت عليهم‏السلام دانسته‏اند. نتيجه اين برداشت، آن است كه فهم سخن اهل بيت عليهم‏السلام، مشكل و دور از دسترس بسيارى

1.ر . ك : ح ۵۰۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1483
صفحه از 501
پرینت  ارسال به