239
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۷۰۴.الكافىـ به نقل از سالم ابو خديجه ـ: در محضر امام صادق عليه‏السلام بودم كه شخصى از ايشان پرسيد: من گاهى وارد مسجد مى‏شوم، در حالى كه برخى از ياران ما در حال نماز ظهر و برخى در حال خواندن نماز عصر هستند [. اين چگونه مى‏شود] ؟ امام عليه‏السلام فرمود: «من به آنها دستور داده‏ام كه چنين كنند. اگر همه آنها در يك وقت نماز بخوانند، شناخته شده، دستگير مى‏شوند».

۷۰۵.امام صادق عليه‏السلام: كسى كه مى‏داند ما جز حق نمى‏گوييم، پس بايد به آنچه از ما مى‏داند، بسنده كند [و به همان حديث، عمل نمايد] و چنانچه حديثى از ما شنيد كه با آنچه از ما مى‏داند، سازگار نبود، بايد بداند كه آن سخن را براى دفاع از [جان] او گفته‏ايم و خير او را خواسته‏ايم.

۷۰۶.علل الشرائعـ به نقل از محمّد بن بشير و حَريز ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: بر من، چيزى گران‏تر از اختلاف يارانمان نيست. فرمود: «اين، از طرف خود من است».

۷۰۷.امام صادق عليه‏السلام ـ به عبيد بن زُراره ـ: آنچه از من شنيدى و شباهت به قول مردم (غير شيعه) داشت، تقيّه در آن راه دارد و آنچه را از من شنيدى و شباهتى به گفتار ايشان نداشت، تقيّه‏اى در آن نيست.

۷۰۸.امام كاظم عليه‏السلام ـ وقتى در باره اختلاف و پراكندگى اصحاب ما، از ايشان سؤال شد ـ: من، خود، اين كار را با شما كرده‏ام. اگر بر يك امر فراهم مى‏آمديد، دستگير مى‏شديد.

۷۰۹.الكافىـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مُحرِز كلاه‏فروش ـ: مردى به من وصيّت كرد و پانصد يا ششصد درهم بر جاى نهاده و دخترى نيز از او مانده است و به من گفت: خويشان پدرى‏اش، در شام هستند. اين را از امام صادق عليه‏السلام پرسيدم. فرمود: «نصف ميراث را به دختر و نصف ديگر را به خويشان پدرى‏اش بده».
هنگامى كه به كوفه آمدم، سخن امام عليه‏السلام را به يارانمان خبر دادم. گفتند: امام عليه‏السلام از تو تقيّه كرده است. من نصف ديگر را نيز به دختر دادم. سپس حج گزاردم و امام صادق عليه‏السلام را ديدم و گفته يارانمان را به امام عليه‏السلام، خبر دادم. همچنين گفتم كه من، نصف ديگر را نيز به دختر دادم. فرمود: «خوب كارى كردى. من از بيم [زيان، رساندن] خويشان پدرى‏اش بر تو، چنين فتوايى به تو دادم».


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
238

۷۰۴.الكافي عن سالم أبي خديجة عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: سَأَلَهُ إنسانٌ وأَنَا حاضِرٌ فَقالَ: رُبَّما دَخَلتُ المَسجِدَ وبَعضُ أصحابِنا يُصَلّونَ العَصرَ، وبَعضُهُم يُصَلّونَ الظُّهرَ، فَقالَ: أنَا أمَرتُهُم بِهذا ؛ لَو صَلَّوا عَلى وَقتٍ واحِدٍ عُرِفوا فَاُخِذَ بِرِقابِهِم.۱

۷۰۵.الإمام الصادق عليه‏السلام: مَن عَرَفَ أنّا لا نَقولُ إلاّ حَقّا فَليَكتَفِ بِما يَعلَمُ مِنّا، فَإِن سَمِعَ مِنّا خِلافَ ما يَعلَمُ فَليَعلَم أنَّ ذلِكَ دِفاعٌ مِنّا عَنهُ.۲

۷۰۶.علل الشرائع عن محمّد بن بشير و حريز عن الإمام الصادق عليه‏السلام، قال: قُلتُ لَهُ: إنَّهُ لَيسَ شَيءٌ أشَدَّ عَلَيَّ مِنِ اختِلافِ أصحابِنا، قالَ: ذلِكَ مِن قِبَلي.۳

۷۰۷.الإمام الصادق عليه‏السلام ـ لِعُبَيدِ بنِ زُرارَةَ ـ: ما سَمِعتَ مِنّي يُشبِهُ قَولَ النّاسِ؛ فيهِ التَّقِيَّةُ، وما سَمِعتَ مِنّي لا يُشبِهُ قَولَ النّاسِ فَلا تَقِيَّةَ فيهِ.۴

۷۰۸.الإمام الكاظم عليه‏السلام ـ لمّا سُئِلَ عَنِ اختِلافِ أصحابِنا ـ: أنَا فَعَلتُ ذلِكَ بِكُم ؛ لَوِ اجتَمَعتُم عَلى أمرٍ واحِدٍ لاَُخِذَ بِرِقابِكُم.۵

۷۰۹.الكافي عن عبد اللّه‏ بن محرز بيّاع القلانس: أوصى إلَيَّ رَجُلٌ وتَرَكَ خَمسَمِئَةِ دِرهَمٍ أو سِتَّمِئَةِ دِرهَمٍ، وتَرَكَ ابنَةً وقالَ: لي عَصَبَةٌ۶ بِالشّامِ، فَسَأَلتُ أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام عَن ذلِكَ فَقالَ: أعطِ الاِبنَةَ النِّصفَ وَالعَصَبَةَ النِّصفَ الآخَرَ، فَلَمّا قَدِمتُ الكوفَةَ أخبَرتُ أصحابَنا بِقَولِهِ فَقالوا: اتَّقاكَ. فَأَعطَيتُ الاِبنَةَ النِّصفَ الآخَرَ، ثُمَّ حَجَجتُ فَلَقيتُ أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام فَأَخبَرتُهُ بِما قالَ أصحابُنا، وأَخبَرتُهُ أنّي دَفَعتُ النِّصفَ الآخَرَ إلَى الاِبنَةِ، فَقالَ: أحسَنتَ إنَّما أفتَيتُكَ مَخافَةَ العَصَبَةِ عَلَيكَ.۷

1.. الكافي : ج ۳ ص ۲۷۶ ح ۶ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۵۲ ح ۱۰۰۰ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۵۲ ح ۶۹ .

2.. الكافي : ج ۱ ص ۶۵ ح ۶ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۲۶۰ ح ۲۳۱ كلاهما عن نصر الخثعمي ، المحاسن : ج ۲ ص ۶۴ ح ۱۱۷۸ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۴۴ ح ۴۷ .

3.. علل الشرائع : ص ۳۹۵ ح ۱۴ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۳۶ ح ۲۲ .

4.. تهذيب الأحكام : ج ۸ ص ۹۸ ح ۳۳۰ ، الإستبصار : ج ۳ ص ۳۱۸ ح ۱۱۳۰ كلاهما عن عبيد بن زرارة ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۵۲ ح ۷۰ .

5.. علل الشرائع : ص ۳۹۵ ح ۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۶۳۶ ح ۲۳ وراجع الصراط المستقيم : ج ۳ ص ۱۸۲ .

6.. العَصَبَة : الأقارب من جهة الأب ؛ لأنّهم يُعصّبونه ويعتصب بهم : أي يحيطون به ويشتدّ بهم النهاية : ج ۳ ص ۲۴۵ «عصب» . ومنه التعصيب ، وهو باطل عندنا على تقدير زيادة السهام ؛ لعموم آية «اُولي الأرحام» واجماع أهل البيت ، فيُردّ فاضل الضريبة على البنت والبنات والاُخت والأخوات للأب والاُم ، وعلى كلالة الاُمّ ، على تفصيل ذكروه (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۲۲۲ «عصب») .

7.. الكافي : ج ۷ ص ۸۷ ح ۷ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۲۷۸ ح ۱۰۰۸ ، وسائل الشيعة : ج ۱۷ ص ۴۴۵ ح ۳۲۵۷۲ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1805
صفحه از 501
پرینت  ارسال به