215
شناخت نامه حدیث - جلد دوم

۶۸۶.بصائر الدرجاتـ به نقل از آدم بن على بن آدم ـ: عمير كوفى، در تبيين معناى «حديث ما، سخت و دشوار است و فرشته مقرّب و پيامبر فرستاده شده هم آن را تحمّل نمى‏كنند»، گفت: آن، همان است كه شما روايت كرده‏ايد كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ، توصيف نمى‏شود و پيامبرش، توصيف نمى‏شود و مؤمن، توصيف نمى‏شود. پس هر كس حديث آنان را تحمّل كند، آنها را محدود كرده است و هر كس آنها را محدود كند، توصيفشان كرده است و هر كس توصيفشان كند، به آنها احاطه يافته و از ايشان، عالم‏تر است.

۶۸۷.الغيبة، طوسى ـ به نقل از حسين بن احمد حامدى بزّاز كه پيرمردى گم‏نام بود ـ: شنيدم روح بن ابوالقاسم بن روح مى‏گويد: هنگامى كه محمّد بن على شلمغانى، كتاب التكليف را تدوين كرد، شيخ [ابوالقاسم حسين بن روح] رضى‏الله‏عنه گفت: آن را براى من بجوييد تا به آن بنگرم. آن را آوردند و او، آن را از آغاز تا پايانش خواند و سپس گفت: مشكلى در آن نيست و از امامان، روايت نقل كرده است، مگر دو يا سه جا كه آنها را به دروغ به امامان نسبت داده است، خدا، لعنتش كند !

۶۸۸.الغيبة، طوسى ـ به نقل از سلامة بن محمّد ـ: شيخ حسين بن روح رضى‏الله‏عنه، كتاب التأديب را به قم فرستاد و به جماعت فقيهان آن‏جا، نامه نوشت و به ايشان گفت: به اين نوشته بنگريد و ببينيد چيزى در آن هست كه با نظر شما مخالف باشد ؟
آنان به او نوشتند: همه آن، صحيح است و چيز مخالفى ندارد، مگر گفته‏اش در زكات فطره كه آن را نيم صاع خوراك دانسته است، ولى نزد ما يك صاع خوراك (مانند جو) براى هر نفر است.


شناخت نامه حدیث - جلد دوم
214

۶۸۶.بصائر الدرجات عن آدم بن عليّ بن آدم: قالَ عُمَيرٌ الكوفِيُّ في مَعنى «حَديثُنا صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لا يَحتَمِلُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ ولا نَبِيٌّ مُرسَلٌ»: فَهُوَ ما رَوَيتُم أنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وتَعالى لا يوصَفُ، ورَسولُهُ لا يوصَفُ، وَالمُؤمِنُ لا يوصَفُ، فَمَنِ احتَمَلَ حَديثَهُم فَقَد حَدَّهُم، ومَن حَدَّهُم فَقَد وَصَفَهُم، ومَن وَصَفَهُم بِكَمالِهِم فَقَد أحاطَ بِهِم، وهُوَ أعلَمُ مِنهُم.۱

۶۸۷.الغيبة للطوسي عن الحسين بن أحمد الحامدي البزّازـ وكانَ شَيخاً مَستورا ـ: سَمِعتُ روحَ بنَ أبِي القاسِمِ بنِ روحٍ يَقولُ: لَمّا عَمِلَ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ الشَّلمَغانِيُّ كِتابَ التَّكليفِ، قالَ الشَّيخُ ـ يَعني أبَا القاسِمِ ـ رضى‏الله‏عنه: اُطلُبوهُ إلَيَّ لِأَنظُرَهُ، فَجاؤوا بِهِ فَقَرَأَهُ مِن أوَّلِهِ إلى آخِرِهِ، فَقالَ: ما فيهِ شَيءٌ إلاّ وقَد رُوِيَ عَنِ الأَئِمَّةِ، إلاّ مَوضِعَينِ أو ثَلاثَةً فَإِنَّهُ كَذَبَ عَلَيهِم في رِوايَتِها لَعَنَهُ اللّه‏ُ.۲

۶۸۸.الغيبة للطوسي عن سلامة بن محمّد: أنفَذَ الشَّيخُ الحُسَينُ بنُ روحٍ رضى‏الله‏عنه كِتابَ التَّأديبِ إلى قُمَّ، وكَتَبَ إلى جَماعَةِ الفُقَهاءِ بِها وقالَ لَهُم: اُنظُروا في هذَا الكِتابِ وَانظُروا فيهِ شَيءٌ يُخالِفُكُم ؟
فَكَتَبوا إلَيهِ: إنَّهُ كُلَّهُ صَحيحٌ، وما فيهِ شَيءٌ يُخالِفُ إلاّ قَولُهُ: (فِي) الصّاعِ فِي الفِطرَةِ نِصفُ صاعٍ مِن طَعامٍ، وَالطَّعامُ عِندَنا ـ مِثلُ الشَّعيرِ ـ مِن كُلِّ واحِدٍ صاعٌ.۳

1.. بصائر الدرجات : ص ۲۳ ح ۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۱۹۴ ذيل ح ۳۹ .

2.. الغيبة للطوسي : ص ۴۰۸ ح ۳۸۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۷۵ .

3.. الغيبة للطوسي : ص ۳۹۰ ح ۳۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۵۹ ح ۶ .

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد دوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1746
صفحه از 501
پرینت  ارسال به