73
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

کتب اربعه، بیش از ۱۴۸ نفر هستند.۱ بیش از شصت تن از راویان۲ از وی اخذ حدیث کرده‏اند. برخی استادان روایی وی عبارت‏اند از: عبد اللّٰه بن مسکان، اسحاق بن عمّار، عَلاء بن رَزین و معاویة بن عمّار. برخی شاگردان حدیثی وی نیز عبارت‏اند از: ابراهیم بن هاشم، ایّوب بن نوح، حسن بن سماعه، محمّد بن اسماعیل و سهل بن زیاد. همه رجالیان، او را به جلالت قدر، عظمت، شرافت، زهد و عبادت ستوده‏اند و به وثاقت وی، تأکید دارند.۳ به گفته شیخ طوسی، وی و چند تن دیگر، فقط از افراد ثقه، نقل روایت می‏کنند. از این رو، روایات مُرسَل آنان در حکم مسند است: به بیان شیخ طوسی آنها تنها از افراد موثق حدیث نقل می‌کنند. «إنّهم لایروون و لا یرسلون الّا عن عمّن یوثق به».۴

احادیث و آثار

نام صفوان، در کتب اربعه، در ۳ هزار و ۱۴۰ سند در ابواب مختلف فقهی، اعتقادی و اخلاقی واقع شده است. وی ازجمله مؤلّفان شیعی و دارای تصنیف‏های بسیار است. فهرست‏نویسان، آثار وی را حدود سی کتاب و رساله دانسته‏اند که برخی از آن‏ها، عبارت‏اند از: کتاب الصلاة؛ کتاب الوضوء؛ کتاب البشارات؛ کتاب مسائل‏عن ‏أبی الحسن موسی و کتاب الآداب.۵

۴۶. فضّالة بن ایّوب (حدود ۲۰۰ تا ۲۱۵ ق)

وی از راویان آخر قرن دوم و نیمه اول قرن سوم هجری به شمار می‏آید. شیخ طوسی، فضّالة

1.. معجم رجال الحدیث: ج۹ ص۱۳۰-۱۳۲ ش۵۹۲۲.

2.. همان.

3.. الفهرست، طوسی: ص۱۴۵ ش۳۵۶، رجال النجاشی: ج۱ ص۴۳۹ ش۵۵۲.

4.. عدّة الاُصول : ج۱ ص۱۵۴.

5.. رجال النجاشی: ج۱ ص۴۴۰ ش۵۲۲، الفهرست، طوسی: ص۱۴۶ ش۳۵۶.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
72

حمّاد را دقیق و محتاط در نقل حدیث دانسته است.۱ بیشتر احادیث وی، در فروعات فقهی‌اند، اغلب آنها با واسطه از معصومان علیهم السلام گزارش شده‌اند. حمّاد، از راویان پُر حدیث به شمار می‏آید. نام او در کتب اربعه، در ۲ هزار و ۴۰۱ سند واقع شده است. حمّاد، کتاب‏هایی در موضوع فقه و اعتقادات تألیف کرده که ازجمله آن‏هاست: کتاب الصلاة، کتاب الزکاة، کتاب النوادر، کتاب عبر و مواعظ که در آن تنبیهاتی در منافع الأعضاء و... هست.۲

۴۵. ‏ صفوان بن یحیی بیّاع سابری (م ۲۱۰ ق)

از شخصیت‏‏های برجسته امامی و ازجمله فقیهان، محدّثان و متکلّمان بی‏نظیر و از اصحاب نزدیکِ امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام بود.۳ صفوان، امام صادق علیه السلام را درک نکرده است.۴ از گروه سوم اصحاب اجماع و جزﺀ فقیهان از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام به شمار می‏آید.۵ پس از شهادت امام کاظم علیه السلام، به ‏رغم پیشنهاد مالی فراوان، از فتنه وقف، سالم ماند۶ و در سال ۲۱۰ ق درگذشت.۷

مکانت حدیثی

نزد دانشمندان بسیاری شاگردی نمود و از آنان نقل روایت کرد. استادان صفوان بن یحیی در

1.. خلاصة الأقوال: ص۵۶ ش۲.

2.. رجال النجاشی: ج۱ ص۳۳۸ ش۳۶۸، الفهرست، طوسی: ص۱۱۵ ش۲۴۱.

3.. رجال النجاشی: ج۱ ص۴۳۹ ش۵۲۲، رجال الطوسی: ص۳۳۸ ش۵۰۳۸ و ص۳۵۹ ش۵۳۱۱ و ص۳۷۶ ش۵۵۵۹.

4.. تنقیح المقال: ج۲، ص۱۰۱.

5.. رجال الکشّی: ج۲ ص۸۳۰ ش۱۰۵۰.

6.. رجال النجاشی: ج۱ ص۴۳۹ ش۵۲۲.

7.. همان: ص۴۴۰ ش۵۲۴، رجال الکشّی: ج۲ ص۷۹۲ ش۹۶۱.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 868
صفحه از 323
پرینت  ارسال به