69
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

مکانت حدیثی

وی در شمار اصحاب اجماع و ازجمله شش فقیه بزرگ شیعه در قرن دوم است که در نشر فقه و معالم شیعه، بسیار کوشیده‌اند و او را فقیه‏ترین اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام نامیده‏اند.۱ گفته شده است علوم اهل بیت علیهم السلام به چهار نفر، ازجمله یونس بن عبد الرحمان رسیده است.۲ یونس، نزد حدود ۱۸۰ محدّث اخذ حدیث و نقل روایت کرده است و بیش از ۲۵ راوی حدیث، از وی اخذ حدیث کرده‏اند.۳ یونس جانشین هشام بن حکم، در ردّ مخالفان بود.۴ همچنین از کسانی چون عبد اللّٰه بن مسکان، هشام بن سالم، عبد الرحمان بن حجّاج، نقل حدیث کرده است. راویانی که بیشترین روایات یونس از سوی آنان نقل شده، عبارت‏اند از: محمّد بن عیسی بن عبید، اسماعیل بن مرار، صالح بن سندی، عبّاس بن معروف و ابن ابی عُمَیر.۵

علمای رجال، وی را به وثاقت، اعتماد، جلالت و بزرگی ستوده‏اند.۶ کشّی، روایاتی از امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام در ستایش از یونس نقل کرده که در این روایات، صلابت ایمان و اعتقاد راسخ یونس، اعتماد به وی و آثارش، دعای امام در حقّ وی، مرجعیت علمی او و حقّانیت اندیشه یونس، گزارش شده است.۷ کشّی، حدود بیست روایت هم در نکوهش او نقل کرده است که رجالیان به آنها پاسخ داده و آنها را نپذیرفته‏اند؛

1.. رجال الکشّی: ج۲ ص۸۳۰ ش۱۰۵۰.

2.. همان: ج۲ ص۷۸۰ ش۹۱۷.

3.. معجم رجال الحدیث: ج۲۰ ص۳۲۳ ش۱۳۸۶۳، ج۲۰ ص۲۱۸ و ۲۱۹ ش۱۳۸۳۴.

4.. همان: ج۱۹ ص۲۸۹ ش۱۳۳۲۹.

5.. همان.

6.. رجال النجاشی: ج۲ ص۴۲۰ ش۱۲۰۹، رجال الطوسی: ص۳۴۶ ش۵۱۶۷ و ص۳۶۸ ش۵۴۷۸؛ خلاصة الأقوال: ص۱۸۴ ش۱.

7.. رجال الکشّی: ج۲ ص ۷۷۹- ۷۸۵ ش ۹۱۰، - ۹۳۹.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
68

نسخه‏های رجال الکشّی، به‏جای ناووسی، قادسی ثبت شده است.۱ کشّی، او را در شمارِ شش فقیه برتر از اصحاب امام صادق علیه السلام نام برده که طبقه دوم از اصحاب اجماع را تشکیل می‏دهند.۲ توثیق صریحی به‏وسیله دانشیان رجال در شرح‏حال ابان نقل نشده، ولی کلام کشّی که او را از اصحاب اجماع شمرده، مستند توثیق رجالیان پس از وی قرار گرفته است.۳

احادیث و آثار

از وی بیش از هفت‏صد روایت با عنوان «اَبان بن عثمان»، در اسانید روایات کتب اربعه در موضوعات مختلف اعتقادی، فقهی و اخلاقی، گزارش شده است.۴ وی ازجمله مصنّفان شیعی است که دارای کتابی بزرگ در تاریخ اسلام است که مشتمل بر ولادت، مغازی، وفات پیامبر صلی الله علیه و اله، حوادث سقیفه و دیگر رویدادهای تاریخی بوده است.۵

۴۳. یونس بن عبد الرحمان (ح ۱۲۴ ـ ۲۰۸ ق)

از وابستگان آل یقطین،۶ در آخر عمر هشام بن عبد الملک عبّاسی (در حدود سال ۱۲۴ ق) به دنیا آمد.۷ از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام است.۸ یونس، یکی از پیشتازان مبارزه علیه تفکّر واقفی است.۹ از این رو، برخی سران واقفیه، به فکر فریفتن او افتادند و پیشنهاد رشوه به او دادند.۱۰ وفات وی را سال ۲۰۸ ق در مدینه دانسته‏اند.۱۱

1.. تنقیح المقال: ج۱ ص۶ ش۲۸.

2.. رجال الکشّی: ج۲ ص۶۷۳ ش۷۰۵.

3.. معجم رجال الحدیث: ج۱ ص۱۶۱ ش۳۷.

4.. همان: ج۱ ص۱۶۲ ش۳۷.

5.. رجال النجاشی: ج۱ ص۸۰ ش۷، الفهرست، طوسی: ص۵۹ ش۶۲.

6.. رجال النجاشی: ج۲ ص۴۲۰ ش۱۲۰۹، رجال الکشّی: ج۲ ص۷۷۹.

7.. رجال النجاشی: ج۲ ص۴۲۱ ش۱۲۰۹. نیز، ر.ک: رجال الکشّی: ج۲ ص۷۸۱ ش۹۲۰.

8.. رجال الطوسی: ص۳۴۶ ش۵۱۶۷ و ص۳۶۸ ش۵۴۷۸.

9.. رجال الکشّی: ج۲ ص۷۸۰ ش۹۱۷ وص۷۸۲ ش۹۲۴ وص۷۸۶ ش۹۴۶.

10.. رجال النجاشی: ج۲ ص۴۲۱ ش۱۲۰۹، علل الشرائع: ص۲۳۵ ح ۱، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۱۱۲ ح۲.

11.. خلاصة الأقوال: ص۱۸۴ ش۱، قاموس الرجال: ج۱۱ ص۱۷۱ ش۸۵۵۹.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 902
صفحه از 323
پرینت  ارسال به