45
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

چند روایت گزارش کرده است و غالب روایات وی از امام صادق و امام باقر علیهما السلام است و بیش از سی محدّث و راوی حدیث، از او اخذ روایت کرده‏اند.۱ روایاتی از امام صادق علیه السلام در ستایش فضیل، نقل شده است۲ و علمای رجال در وثاقت و اعتماد بر او متفق‏اند.۳

احادیث و آثار

فضیل بن یَسار، در ۵۰۷ سند از اسانید کتب اربعه قرار گرفته است و روایت‏های او در موضوعات مختلف اعتقادی، فقهی، اخلاقی و تفسیر، نقل شده است.۴ فهرست‏نگاران، او را دارای کتابی می‏دانند، ولی نام خاصّی برای آن ذکر نکرده‏اند.۵

۲۵. بُرَید بن معاویه عِجْلی (م ۱۴۸ یا ۱۵۰ ق)

صحابی امام باقر و امام صادق علیهما السلام است.۶ در باره وفات او، دو نقل است؛ نجاشی، وفات او را در حیات امام صادق علیه السلام (قبل از ۱۴۸ ق) و به نقل از ابن فضال سال ۱۵۰ ق ذکر کرده است.۷ با توجّه به روایت ابن ابی عُمَیر و صفوان بن یحیی از بُرَید که امام صادق علیه السلام را درک نکرده‏اند، وفات بُرَید، اندک زمانی پس از ایشان، واقع شده است.۸

مکانت حدیثی

بیشتر روایات وی، بی‏واسطه از امام صادق و امام باقر علیهما السلام نقل شده است و راویانی چون ابو ایّوب، اَبان بن

1.. معجم رجال الحدیث: ج۱۳ ص۳۳۹ ش۹۴۳۶.

2.. رجال الکشّی: ج۲ ص۴۷۲ ح ۳۷۷، ص۴۷۳ ح ۳۷۹ و ۳۸۰.

3.. رجال النجاشی: ج۲ ص۱۷۲ ش۸۴۴، رجال الطوسی: ص۱۴۳۵ ش۱۵۴۵.

4.معجم رجال الحدیث: ج۱۳ ص۳۳۹ ش۹۴۳۶.

5.. رجال النجاشی: ج۲ ص۱۷۲ ش۸۴۴.

6.. رجال الطوسی: ص۱۲۸ ش۱۲۹۸ و ص۱۷۱ ش۲۰۰۸، رجال البرقی: ص۱۴ و ۱۷.

7.. رجال النجاشی: ج۱ ص۲۸۱ ش۲۸۵۷.

8.. معجم رجال الحدیث: ج۳ ص۲۸۵ ش۱۶۷۳.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
44

صادق صلی الله علیه و اله به شمار می‏آید.۱ شيخ مفيد او را از فقهای اعلامی که احکام و فتوای حلال و حرام از آنها گرفته می‏شود و هيچ خدشه‏ای بر علم و وثاقت آنان راه ندارد، شمرده است.۲ بیشترین روایات حلبی از سوی حماد بن عثمان به کتب اربعه راه یافته است.

احادیث و آثار

نام او در کتب اربعه، در هزار و ۵۴۴ سند واقع شده است. عمده روایات او مستقیم از امام صادق صلی الله علیه و اله هستند. حلبی کتاب خود را به امام صادق علیه السلام عرضه کرد و امام آن را به عنوان کتابی که مخالفان شیعه ندارند، ستود.۳ شیخ صدوق در مقدمه کتاب من لا یحضره الفقیه، کتاب او را از منابع مورد اعتماد شیعی دانسته است.۴

۲۴. فُضَیل بن یَسار (قبل از ۱۴۸ ق)

فضیل، از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام بود.۵ وفات وی درحیات امام صادق علیه السلام واقع شده است. وی ظاهراً تا سال ۱۴۵ ق زنده بوده است؛ زیرا روایتگر ماجرای خروج ابراهیم بن عبد اللّٰه بن حسن علیه السلام در سال ۱۴۵ ق است.۶

مکانت حدیثی

او جزﺀ طبقه اول اصحاب اجماع، از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما السلام است که گفته شده همه علما بر فقاهت و وثاقت و روایاتشان اتّفاق نظر دارند.۷ فضیل، از غیر معصوم، تنها

1.. رجال الطوسی: ص۲۳۴ ش۳۱۹۳.

2.. الرسالة العددیه: ص۱۴، معجم رجال الحدیث: ج۱۱ ص۷۸ ش۷۴۸۶.

3.. رجال النجاشی: ج۲ ص۳۸ ش۶۱۰.

4.. کتاب من لایحضره الفقیه: ج۱ مقدمه شیخ صدوق ص۳.

5.. رجال النجاشی: ج۲ ص۱۷۲ ش۸۴۴، رجال الطوسی: ص۱۴۳ ش۱۵۴۵ و ص۲۶۹ ش۳۸۶۸، رجال البرقی: ص۱۱ و ۱۷.

6.. رجال الطوسی، ص۱۵۶ ش۱۷۱۷.

7.. رجال الکشّی: ج۲ ص۵۰۷ ش۴۳۱.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 854
صفحه از 323
پرینت  ارسال به