193
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

باشند.۱ بر این کتاب، دوازده شرح نگاشته شده است. کتاب‌های دیگر او عبارت‌اند از: کتاب العلل. این کتاب در پایان کتاب السنن او به چاپ رسیده است؛ کتاب الزهد؛ کتاب الشمایل، حاوی روایات مربوط به خصوصیات شخصی و شکل و شمایل ظاهری پیامبر صلی الله علیه و اله است؛ کتاب التاریخ و کتاب الأسماء و الکُنی. از آثار یاد شده، تنها دو کتاب السنن و الشمائل، موجود هستند.۲

۸. احمد بن شعیب نسایی (۲۱۵ ـ ۳۰۳ ق)

او در سال ۲۱۵ ق در منطقه نساء، میان سرخس و مرو و ابیورد، به دنیا آمد.۳ در پانزده سالگی، فراگیری علوم و معارف حدیث را نزد قتیبة بن سعید، آغاز کرد. سپس به خراسان، عراق، مصر، شام، حجاز و جزیره، سفر کرده و از محدّثان آن‏ها اخذ حدیث کرد. مدتی در مصر اقامت گزید. هنگام ورود به دمشق ـ که در اواخر عمرش اتّفاق افتاد ـ وقتی مردم را منحرف و معاند با امیر مؤمنان علیه السلام یافت، کتابی در فضائل ایشان نگاشت که سببِ برخورد و بی‏مهری شامیان با او و شهادتش شد.۴ سیوطی، می‏گوید: «از نسایی در خصوص روایاتش در باب فضائل معاویه پرسیدند. گفت: من فضیلتی برای او نمی‏دانم، مگر این سخن پیامبر صلی الله علیه و اله که فرمود: "لا أشبع اللّٰه بطنه؛ خدا، شکمش را سیر نکند". از این رو اهل شام، او را سخت، کتک زدند و وی را از مسجد، بیرون انداختند. وی به رمله رفت و در آنجا مُرد».۵

سیوطی، سپس می‏نویسد: «بنا به نقل دار قطنی، پس از این ماجرا، درخواست کرد او را به مکّه ببرند و در آن‏جا فوت کرد».۶ وفات او در سال ۳۰۳ ق واقع شد.۷

1.. ضعیف سنن الترمذی : ص۱۷.

2.. جوامع حدیثی اهل سنّت : ص۱۴۱.

3.. تذکرة الحفّاظ : ج۲ ص۶۹۸، سیر أعلام النبلاء : ج۱۴ ص۱۲۵ ش۶۷، السنن الکبری : ج۱ ص۱۸.

4.. سیر أعلام النبلاء : ج۱۴ ص۱۲۹، تهذیب التهذیب : ج۱ ص۹۴ ش۶۶.

5.. شرح سنن النسائی، سیوطی، مقدّمه : ج۱ صهـ .

6.. همان.

7.. سیر أعلام النبلاء : ج۱۴ ص۱۳۳ ش۶۷، تهذیب الکمال : ج۱ ص۳۳۸ ش۴۸، تذکرة الحفّاظ : ج۲ ص۷۰۱ش۷۱۹.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
192

از مشایخ حدیثی آن دیار، حدیث شنید. ترمذی را نخستین کسی می‏دانند که فقه مقارن و تطبیقی را پایه‏گذاری کرده است.۱

مکانت حدیثی

مشایخ او افرادی چون قتیبة بن سعید، اسحاق بن راهویه، ابو مُصَعب زهری و بخاری هستند.۲ شاگردان ترمذی عبارت‏اند از: ابو العبّاس محبوبی شیخ محدّثان مرو،۳ احمد بن اسماعیل سمرقندی، احمد بن علی مقری و احمد بن یوسف منفی. ترمذی همانند دیگر مؤلّفان صحاح ستّه، مورد مدح و ستایش شرح حال‏نگاران قرار گرفته و او را با تعابیری چون «ثقه»، «متّفقٌ علیه»، «إمام فی النقد و الجرح» و مانند آن، توصیف کرده‏اند.۴ ترمذی ابداع کننده تقسیم حدیث به اصطلاحات «حَسَن»، «صحیح» و «ضعیف» است که با پذیرش محدّثان پس از وی مواجه شده است.۵ ترمذی، در میان محدّثان، به داشتن حافظه قوی و نیز کثرت حفظ، مشهور است.۶

آثار حدیثی

ترمذی، دارای آثار حدیثی فراوانی است که برخی از آن‏ها عبارت‏اند از: کتاب السنن یا الجامع الصحیح یا سنن الترمذی. این اثر در پنجاه کتاب و صدها باب، تدوین شده و تعداد احادیث آن با احتساب احادیث مکرّر، ۳ هزار و ۹۵۹ روایت است. برخی احادیث ضعیف آن را ۸۳۲ حدیث می‏دانند و معتقدند روایات سنن الترمذی، نمی‏توانند همگی صحیح

1.. همان : ص۸۹.

2.. دائرة المعارف بزرگ اسلامی : ج۱۵ ص۲۳۴ تا ۲۳۶.

3.. سنن الترمذی : ج۱ ص۸۲ و ۸۳ (مقدّمه)، تهذیب التهذیب : ج۹ ص۳۴۴.

4.. سنن الترمذی : ج۱ ص۸۴ - ۹۰ (مقدّمه)، أعلام المساعین، مجلد الامام الترمذی (ش ۸۴) : ص۱۷۱.

5.. اُصول الحدیث، علومه و مصطلحه : ص۳۳۱، أضواء علی السنّة المحمّدیة : ص۳۳۴.

6.. سنن الترمذی، مقدّمه : ج۱ ص۸۴، تذکرة الحفّاظ : ج۲ ص۶۳۴، اُصول الحدیث، علومه و مصطلحه : ص۳۲۲.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 806
صفحه از 323
پرینت  ارسال به