179
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

یادآور شده است: یکی آن‏که او را اندکی به شیعه متمایل می‏داند که علی علیه السلام را بر عثمان، مقدّم می‏داشت و دیگری آن‏که نبیذِ قلیل غیر مُسکر را حلال می‏شمرد.۱ ثوری شاخصه تفکّر اهل حدیث در دوره خویش است.۲ از نظر رجالیان شیعه، ثوری به ‏رغم آن‏که از امام صادق علیه السلام روایت دارد،۳ از اصحاب امامیه به شمار نمی‏رود.۴ او احادیث دروغی را به امام صادق علیه السلام نسبت داده است.۵ همچنین از افراد نظامی هشام بن عبد الملک بوده و از شاهدان بر قتل زید بن علی معرّفی شده است.۶ درنهایت، از زبان امام صادق علیه السلام ازجمله مانعان گسترش هدایت الهی و از «صادّین عن سبیل اللّٰه» معرّفی شده است.۷

احادیث و آثار

کتاب الجامع الکبیر، الجامع الصغیر و الفرائض،۸ را به وی نسبت داده‏‏اند. شمار روایات او میان ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار حدیث، گزارش شده است. روایات او در ابواب متعدّدی از صحاح اهل سنّت، به‏ویژه صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است.۹ پنج روایت از او نیز در کتب اربعه شیعه وجود دارد.۱۰

1.. سیر أعلام النبلاء : ج۷ ص۲۵۲، ۲۵۹ و ۲۶۰.

2.. دائرة المعارف بزرگ اسلامی : ج۹ ص۱۱۶، ذیل اصحاب حدیث.

3.. رجال الطوسی : ص۲۲۰، ش۲۹۲۴، رجال ابن داوود : ص۱۰۴ ش۷۰۰.

4.. خلاصة الأقوال : ص۲۲۸، معجم رجال الحدیث : ج۸ ص۱۵۱ و ۱۵۲ ش۵۲۲۳.

5.. رجال الکشّی : ج۲ ص۶۹۴ -۶۹۶ ش۷۴۱.

6.. مجمع البحرین : ج۱ ص۲۹۵.

7.. الکافی : ج۱ ص۳۹۲ ـ ۳۹۳ ح ۳.

8.. کشف الظنون : ج۵ ص۳۱۸.

9.. رجال صحیح مسلم، ابن منجویه : ج۱ ص۲۸۲ ـ ۲۸۴ ش۶۱۴.

10.. الکافی : ج۶ ص۲۳ ح ۶، تهذیب الأحکام : ج۹ ص۲۶۲ ح ۱۴ و ص۳۲۷ ح ۱۳ و ص۳۳۲ ح ۱۴ و ۱۵، الاستبصار : ج۴ ص۱۷۴ ح ۱۰ و ۱۱.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
178

می‏رسند، در معتبرترین کتاب‏های اهل سنّت، صحاح شش‏گانه۱ و نیز در کتاب‏های شیعه۲ آمده‌اند. همچنین وی از راویان «حدیث غدیر» است.۳

۲۵. سفیان ثوری (۹۷ ـ ۱۶۱ ق)

وی از «زهّاد ثمانیه» به شمار می‏آید.۴ شیخ طوسی، او را جزﺀ اصحاب امام صادق علیه السلام آورده است.۵ وی در سال ۹۷ ق زاده شد و در سال ۱۶۱ ق وفات یافت.۶

مکانت حدیثی

مشایخ او بیش از ششصد نفر معرّفی شده‏اند که اصلی‏ترین آنان، حبیب بن ابی ثابت، قیس بن مسلم و محمّد بن مُنکَدِر هستند. ابن جوزی، شاگردان او را ۲۰ هزار نفر معرّفی می‏کند که ذهبی، ضمن نقد این انتساب، مجموعه شاگردان وی را (با مجاهیل و کذّابین)، هزار و ۴۰۰ نفر می‏داند. اوزاعی، ابن جُرَیج و محمّد بن اسحاق، از وی روایت شنیده‏اند، امّا بیشترین حجم نقل روایت از او در میان حفّاظ اهل سنّت، از آنِ مالک بن اَنَس است.۷

سفیان ثوری، در طبقه ششم یا هفتم راویان حدیث، جای دارد.۸ برخی رجالیان اهل سنّت، او را «أمیر المؤمنین فی الحدیث» خوانده‏اند و شعبه، وی را «احفظ» از خویش می‏دانست.۹ اهل سنّت، اتقان، حفظ، حدیث‏شناسی، ضبط، ورع و زهد وی را در حدّی می‏دانند که او را از توصیف به توثیق، بی‏نیاز می‏سازد.۱۰ ذهبی، دو نقطه‏ضعف در سفیان را

1.. راویان مشترک : ج۱ ص۴۵۷.

2.. الخصال : ص۷۳ ح ۱۱۳، الأمالی، طوسی : ص۳۷۷ ح ۸۰۷.

3.. الغدیر : ج۱ ص۷۶ ش۲۲.

4.. الأنساب، سمعانی : ج۱ ص۵۱۷.

5.. رجال الطوسی : ص۲۲۰ ش۲۹۲۴.

6.. سیر أعلام النبلاء : ج۷ ص۲۹۷ و ۲۳۰ ش۸۲.

7.. همان : ج۷ ص۲۳۰ - ۲۳۶ ش۸۲.

8.. الطبقات الکبری : ج۶ ص۳۷۱، تقریب التهذیب : ج۱ ص۳۷۱ ش۲۴۵۲.

9.. یحیی بن معین نیز ثوری را بر شعبة بن حجّاج، مقدّم می‏داشت (ر.ک : سیر أعلام النبلاء : ج۷ ص۲۳۷ ش۸۲).

10.. تاریخ بغداد : ج۹ ص۱۵۲ ش۴۷۶۳.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 941
صفحه از 323
پرینت  ارسال به