165
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

سنّت۱ و از نخستین مشایخ عرفان۲ و از زهّاد هشتگانه در سده نخست هجری است.۳ وی خطابه‏ای‏ فصیح در عربی دارد. در سال ۱۱۰ ق در حدود ۸۹ سالگی در بصره درگذشت و در همان‏جا به خاک سپرده شد.۴

مکانت حدیثی

درباره مذهب او اتّفاق نظری وجود ندارد.۵ عدّه‏ای بر او خرده گرفته و اشکالاتی چون تدلیس، ارسال و نقلِ به مضمون را در روایات او وارد دانسته‏اند؛ به همین سبب، مراسیل وی را معتبر و موثّق نمی‏دانند. برخی از عالمان شیعه نیز نه‏تنها ثقه بودن او را انکار کرده‏اند، بلکه در ارادت او به خاندان اهل‏بیت علیهم السلام نیز تردید کرده‏، او را مخالفِ امامان، به‏ویژه امام علی علیهم السلام دانسته‏اند.۶ در مقابل، جمعی او را ستوده‏اند۷ و روایات او را گزارش کرده‏اند.۸ اما علمای اهل سنّت او را مدح کرده‏اند.۹

برخی اعتقادات وی عبارت است از: نفى رؤیت باری‏تعالى، شفاعت، مهدویت، امامتِ امامان اهل‏بیت علیهم السلام و تعداد آنان، تقیّه، نکاح موقّت، مسئله میراث پیامبر صلی الله علیه و اله، تقدیس بزرگان شیعه، همچون سلمان و عمّار یاسر و تخطئه قیاس.۱۰

1.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۵۷.

2.. أنساب الأشراف: ج۲ ص۲۲۰، تاریخ الإسلام: ص۴۸.

3.. الحسن البصری و حدیثه المرسل: ص۹۴.

4.. الطبقات الکبری: ج۷، ص۱۷۷ ـ ۱۷۸.

5.. رجال الکشّی: ج۱ ص۳۱۳- ۳۱۵ ش۱۵۴، تنقیح المقال: ج۱ ص۲۷۰ ش۲۴۶۸.

6.. الاحتجاج: ج۱ ص۴۰۲ -۴۰۳، بحارالأنوار: ج۴۲ ص۱۴۱، شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید: ج۴ ص۹۵.

7.. التبیان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۶، قاموس الرجال: ج۳ ص۱۹۷-۲۰۳، تنقیح المقال: ج۱ ص۲۷۰ ش۲۴۶۸ مجمع البیان: ج۲ ص۵۲۳ -۵۲۵.

8.. الأمالی، صدوق: ص۵۱۹.

9.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۵۷، تذکرة الحفّاظ: ج۱ ص۷۱، حلیة الأولیاء: ج۲ ص۱۳۱ و ۱۳۲.

10.. وقعة صفّین: ص۳۲۳، سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۵۶۸.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
164

ابو زرعه و یحیی بن سعید، بر وثاقت او تصریح کرده‏اند؛ امّا یحیی قطان و ابو داوود، از وجود مرسلات در میراث روایی او خبر داده‏اند. مجاهد، دارای اقوال و غرایبی در تفسیر است که انکار شده‌اند.۱ برخی سماع مستقیم او از عایشه را انکار کرده‏اند. این در حالی است که علی بن مدینی، نقل مستقیم را محتمل می‏داند. ابن حجر نیز تصریح بخاری در صحیح البخاری را نشانه وجود سماع او از عایشه به‏ شمار آورده است.۲ بررسی روایات او از عایشه، نشان می‏دهد مجاهد، سیزده روایت مستقیم از عایشه در مصادر حدیثی دارد.۳

احادیث و آثار

در ابواب متعدّد صحیحین، روایت دارد؛۴ امّا بیشترین روایات وی در تفسیر است تا جایی که سفیان ثوری می‏گوید: «هنگامی‏که تفسیری از مجاهد به تو رسید، برای تو کافی است».۵ در منابع شیعی یک روایت در روضه الکافی از او آمده است.۶ همچنین در طریق صدوق به ابو سعید خُدری در وصیّت پیامبر صلی الله علیه و اله به امام علی علیه السلام، قرار گرفته است.۷ در دیگر منابع نیز واسطه نقل روایات ابن عبّاس، ابو سعید خُدری و عبد اللّٰه بن عمر، قرار گرفته است. کتاب تفسیر مجاهد از سوی احمد عمرانی، بر اساس یک نسخه خطی مربوط به نیمه اول قرن ششم هجری و اضافه کردن دیگر روایات تدوین شده است.

۱۵. حسن بَصْرى (م ۱۱۰ ق)

وی ایرانی‏تبار بود و در زمان خلیفه دوم در مدینه زاده شد.۸ از تابعیان، فقیهان و مفتیان اهل

1.. سیر أعلام النبلاء: ۴ ص۴۵۵ ش۱۷۵.

2.. تهذیب التهذیب: ج۵ ص۳۵۲ ش۷۶۴۹.

3.. المسند الجامع: ج۲۲ ص ۴۵۲.

4.. رجال صحیح مسلم، ابن منجویه: ج۲ ص۲۴۳ و ۲۴۴ ش۱۶۰۱.

5.. تفسیر ابن کثیر: ج۱ ص۱۵.

6.. الکافی: ج۸ ص۲۲۰ ح ۲۷۴.

7.. کتاب من لایحضره الفقیه: ج۴ ص۵۳۱.

8.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۵۷، المعارف، ابن قتیبه: ص۴۴۰، الأمالی، سیّد مرتضی: ج۱ ص۱۵۲.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 885
صفحه از 323
پرینت  ارسال به