163
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

احادیث و آثار

در مجموع صحاح و مسانید، ۲۷۵ روایت عکرمه از ابن عبّاس را نقل کرده‏اند۱ دیگر مشایخ او ازجمله ابو هُرَیره، با سیزده روایت و عایشه، با یازده روایت، سهم کمتری در میراث روایی عکرمه به خود اختصاص داده‏اند. تفسیر عکرمه از سوی حوات هاشمی برعدی، از میان منابع جمع‏آوری و چاپ شده است و ۲ هزار و ۵۸۱ روایت دارد.

۱۴. مجاهد بن جبر (۲۱ ـ ۱۰۴ تا ۱۰۸ ق)

جبر یا جبیر۲، فقیه، مفسّر و شیخ القرّاء و المفسّرین است که سه بار عرضه کردن قرآن بر ابن عبّاس، درخشان‏ترین سابقه اوست.۳ برخی، ولادت او را در سال ۲۱ ق می‏دانند.۴ قرآن، تفسیر و فقه را از ابن عبّاس، آموخت. و میان سال‏های ۱۰۴ تا ۱۰۸ ق درگذشت.۵

مکانت حدیثی

روایات او از ابن عبّاس، ۴۶ روایت۶ و از عبد اللّٰه بن عمر، سی روایت است.۷ همچنین ابو هُرَیره، سعد بن ابی وقّاص، رافع بن خدیج، جابر بن عبد اللّٰه و ابو سعید خُدری، از مشایخ او به شمار می‏آیند. راویان از وی نیز جماعت گسترده‏ای هستند که ازجمله ایشان می‏توان به عبد اللّٰه بن ابی نجیح، عکرمه، عطاء، عمرو بن دینار، طاووس، حکم بن عتیبه، سلیمان اعمش، قتاده و فطر بن خلیفه، اشاره کرد.۸

1.. المسند الجامع: ج۲۲ ص۱۶۷ ـ ۱۶۹.

2.. تهذیب الکمال: ج۲۷ ص۲۲۸ ش۵۷۸۳.

3.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۴۵۰ و ۴۵۶ ش۱۷۵.

4.. تهذیب التهذیب: ج۵ ص۳۵۲ ش۷۶۴۹.

5.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۴۵۵ و ۴۵۶ ش۱۷۵.

6.. المسند الجامع: ج۲۲ ص ۱۷۰.

7.. همان: ص ۱۸۷.

8.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۴۵۰ ش۱۷۵ و تهذیب الکمال: ج۲۷ ص۲۲۹ – ۲۳۲ ش۵۷۸۳.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
162

بخاری و سنن چهارگانه اهل سنّت، از او نقل حدیث کرده‏اند؛ امّا مسلِم، روایات اندکی از او نقل کرده است.۱ مالک نیز یک یا دو حدیث از وی نقل کرده است. گرایش او به اندیشه خوارج۲، شمرده شدن او در زمره نجده حروریه و صُفریه از سوی بسیاری و نیز شهرت دروغ بستن او بر ابن عبّاس،۳ پذیرش روایاتش را نزد برخی با تردید روبه‏رو کرده است.۴

عکرمه آرای شاذی در مسائلی از فقه، همچون مسح بر کفش، اجاره زمین و تزویج پیامبر صلی الله علیه و اله در حال احرام۵ و تفسیر آیاتی از قرآن، همچون آیه ۱۱۹ سوره نساء،۶ آیه ۱۰ سوره ق۷ و آیه ۱۶ سوره دخان،۸ دارد.

ابو احمد حاکم نیشابوری،۹ بر این باور است که برخی متأخّران، حدیث او را از زمره احادیث صحیح، خارج کرده‏اند.۱۰ تلاش برای دفاع از او در میان برخی منابع اهل سنّت، به‏ویژه آن‏که بخاری از او نقل روایت کرده است، به‏وضوح قابل مشاهده است. در منابع شیعه، روایتی مبنی بر دلسوزی امام باقر علیه السلام برای هدایت او در لحظه مرگ، گزارش شده است.۱۱

1.. میزان الاعتدال: ج۳ ص۹۳ ش۵۷۱۶.

2.. تاریخ دمشق: ج۴۱ ص۱۱۸، تاریخ الإسلام: ج۷ ص۱۸۰.

3.. وفیات الأعیان: ج۳ ص۲۶۵ و ۲۶۶، شذرات الذهب: ج۱ ص۱۳۰.

4.. در مقابل ، گروهی به این شبهات پاسخ داده و خارجی بودن عکرمه را نفی کرده‏اند (ر.ک: التفسیر و المفسرون: ج۱ ص۱۰۷ ش۳ ؛ مقدمة فتح الباری: ص۴۲۵ و عمدة القاری: ج۱ ص۸).

5.. مقدّمة فتح الباری: ص۴۲۶.

6.. جامع البیان: ج۴ ص۲۸۲.

7.. همان: ج۱۳ ص۱۵۳، الدرّ المنثور: ج۷ ص۵۹۱.

8.. جامع البیان: ج۱۳ ص۱۱۷.

9.. سیر أعلام النبلاء: ج۱۶ ص۳۷۰.

10.. مقدّمة فتح الباری: ص۴۲۹، تهذیب التهذیب: ج۴ ص۱۶۴ ش۵۴۷۱.

11.. الکافی: ج۳ ص۱۲۲ ح ۳ باب تلقین المیّت.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1021
صفحه از 323
پرینت  ارسال به