147
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

است.۱ شیوه فقهی او، الگوی فقیهانی همچون مالک بن اَنَس در مدینه بود.۲ سخنان او در جریان سقیفه۳ و محاصره عثمان،۴ نشان از نقش مؤثّر او در خلافت ابوبکر و دفاع از عثمان دارد.

جماعتی بالغ بر ۴۳ نفر که در میان آن‏ها برخی صحابیان مانند ابو سعید خُدری، اَنَس بن مالک، عبد اللّٰه بن عمر و ابو هُرَیره دیده می‏شوند، از او روایت کرده‏اند.۵

احادیث و آثار

همه صحاح ستّه از او نقل روایت کرده‏اند. مجموع احادیث غیرتکراری او، از ۵۹ روایت تجاوز نمی‏کند که بیشترین حجم آن در ابواب فقهی، با سیزده روایت در «کتاب الصلاة» است.۶ در میان میراث حدیثی وی، «حدیث ثقلین»۷ و نقل «نهی پیامبر صلی الله علیه و اله از کتابت حدیث»،۸ دیده می‏شود.

۵. عایشه (۹ ـ ۵۸ ق)

دختر ابوبکر، ازجمله همسران پیامبر صلی الله علیه و اله است. در سن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر اختلاف است.۹ به ‏رغم آن‏ که فرزندی نداشت، کنیه‏اش را اُمّ عبد اللّٰه گفته‏اند.۱۰ نزد ابوبکر و عمر محترم بود۱۱ و در نیمه دوم خلافت عثمان از او ناراضی شد۱۲، ولی پس از قتل عثمان

1.. السنن الکبری، بیهقی: ج۶ ص۳۹۳ ح ۱۲۳۷۷.

2.. سیر أعلام النبلاء: ج۱۱ ص۱۷۷ ذیل ش۷۷.

3.. المسند الجامع: ج۵ ص۵۵۳ ح ۳۸۹۹ «انّ رسول اللّٰه صلی الله علیه و اله کان من المهاجرین، و إنّما الإمام یکون من المهاجرین و نحن أنصاریٌّ».

4.. أنساب الأشراف: ج۶ ص۱۹۷.

5.. تهذیب الکمال: ج۱۰ ص۲۵ ش۲۰۹۱.

6.. المسند الجامع: ج۵ ص۵۱۴ ـ ۵۵۴ ح ۳۸۴۱ ـ ۳۸۹۹.

7.. همان: ص۵۵۱ ح ۳۸۹۵.

8.. میزان الاعتدال: ج۳ ص۴۰۵ ش۶۹۳۸.

9.. الطبقات الکبری: ج۸ ص۵۸.

10.. اُسد الغابة: ج۷ ص۱۸۶، تهذیب الکمال: ج۳۵ ص۲۲۷ ش۷۸۸۵.

11.. الطبقات الکبری: ج۸ ص۵۸، أنساب الأشراف: ج۲ ص۵۴۱.

12.. الفتوح: ج۲ ص۴۲۱.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
146

احادیث و آثار

از کعب الأحبار، روایات بسیاری در منابع معتبر حدیثی و تاریخی و تفسیر اهل سنّت، گزارش شده است، ولی بخاری حدیثی از او نقل نکرده است.

۴. زید بن ثابت خزرجی انصاری (۱۱ قبل از هجرت ـ ۵۱ یا ۵۴ ق)

یازده سال قبل از هجرت به دنیا آمد در کودکی با پیامبر صلی الله علیه و اله از مکه به مدینه هجرت کرد.۱ در سال ۴۵۲ یا ۵۴۳ یا ۵۱۴ ق درگذشت.

مکانت حدیثی

آشنا به خطّ عِبری و زبان‏های فارسی، رومی، حبشی و قِبطی بود.۵ به فتوا، کتابت وحی، علم و قضاوت در میان اصحاب پیامبر صلی الله علیه و اله شهره بود.۶ جمع‏آوری قرآن۷ و یکسان‏سازی مصحف‏ها در دوره عثمان به او نسبت داده شده است.۸ گر چه آگاهی و ثبت روایات فرائض به او نسبت داده شده و طرفدارانی دارد،۹ امّا نقدهایی به این ویژگی زید، وجود دارد. امام باقر علیه السلام، آرای او در فرائض (مسئله عول) را نقد قرآنی کرده و آن را مطابق حکم دوره جاهلی دانسته است.۱۰ فتوای او در تقابل با امام علی علیه السلام و ابن مسعود، مشهور

1.. سیر اعلام النبلاء: ج۲ ص۴۲۷ ش۸۵.

2.. تذکرة الحفّاظ، ج۱ ص۳۱.

3.. همان‏، التاریخ الکبیر: ج۳ ص۳۸۱۰ ش۱۲۷۸.

4.. الثقات، ابن حبّان: ج۳ ص۱۳۵.

5.. المنتظم: ج۵ ص۲۱۴ ش۳۳۲.

6.. تهذیب الکمال: ج۱۰ ص۳۰ ش۲۰۹۱، سیر أعلام النبلاء: ج۲ ص۴۲۷ ش۸۵.

7.. المنتظم: ج۵ ص۲۱۵، تذکره الحفّاظ: ج۱ ص۳۰.

8.. الاستیعاب: ج۲ ص۱۱۲.

9.. سیر أعلام النبلاء: ج۲ ص۴۳۶ ش۵، السنن الکبری، بیهقی: ج۶ ص۳۴۷ ح ۱۲۱۹۰.

10.. الکافی: ج۷ ص۱۰۲ ح ۴ و ص۴۰۷ ح ۲، تهذیب الأحکام: ج۶ ص۲۱۷ ح ۵۱۲، کتاب من لایحضره الفقیه: ج۴ ص۲۷۷ ح ۵۶۲۳.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 953
صفحه از 323
پرینت  ارسال به