107
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

دست نیست. از آنجا که شغل وی عطّاری بوده، بدین‏جهت، به عطّار، ملقّب شده است. برخی درگذشت او را پس از سال ۳۰۰ ق دانسته‏اند.۱

مکانت حدیثی

شیخ طوسی، او را در شمارِ راویانی که باواسطه از ائمّه علیهم السلام نقل روایت کرده‏اند، یاد می‏کند.۲ علمای رجال، او را استاد علمای شیعه در قم، استاد کلینی، کثیر الحدیث، ثقه و مورد اعتماد و دارای جایگاه رفیع، توصیف کرده‏اند.۳

وی از ۶۵ استاد حدیثی که بیشتر آنان از مشاهیر و بزرگان امامی به شمار می‏آیند، درس آموخت که ازجمله آنان ابراهیم بن هاشم، احمد بن محمّد بن خالد، احمد بن محمّد بن عیسی، سلمة بن خطّاب، سهل بن زیاد، عبد اللّٰه بن جعفر حِمیَری و محمّد بن حسین بن ابی الخطّاب است. همچنین بیش از ده محدّث و راوی، چون پسرش احمد بن محمّد بن یحیی، محمّد بن یعقوب کلینی، علی بن حسین بن بابویه و محمّد بن حسن بن ولید، از وی اخذ حدیث و نقل روایت کرده‏اند.۴

احادیث و آثار

از وی بیش از ۶ هزار روایت با عنوان‏‏های «محمّد بن یحیی» و «محمّد بن یحیی عطّار»، در موضوعات مختلف و در بیشتر باب‌های اعتقادی، فقهی و اخلاقی و تاریخی در اسانید روایات کتب اربعه، گزارش شده است.۵ این تعداد، غیر از آن مواردی است که کلینی با تعبیر «عدّة من أصحابنا» از وی نقل کرده است. محمّد بن یحیی تألیفاتی داشته که دو اثر آن بانام‏های مقتل الحسین علیه السلام و کتاب النوادر ـ که پسرش احمد راوی آن است ـ ثبت

1.. معجم رجال الحدیث: ج۱۲ ص۴۸ ش۸۱۸۱.

2.. رجال الطوسی: ص۴۳۹ ش۶۲۷۴.

3.. رجال النجاشی: ج۲ ص۲۵۱ ش۹۴۷، رجال الطوسی: ص۴۳۹ ش۶۲۷۴.

4.. معجم رجال الحدیث: ج۱۸ ص۴۰ ش۱۲۰۰۴ و ص۳۱ ش۱۱۹۸۲ و ص۷ ش۱۱۹۷۷.

5.. همان: ج۱۸ ص۷ ش۱۱۹۷۷ و ص۴۰ ش۱۲۰۰۴.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
106

اصحاب امام عسکری علیه السلام دانسته و روایتش از ایشان را از جهت سند و محتوا، معتبر می‏دانند.۱ علمای رجال، سعد بن عبد اللّٰه را فقیه، شیخ طائفه امامیه، محدّثی جلیل‏القدر، چهره سرشناس، ثقه و مورد اعتماد، توصیف کرده‏اند.۲ سعد اشعری، از ۷۳ استاد، همچون ابراهیم بن هاشم، احمد بن خالد برقی، احمد بن محمّد بن عیسی و محمّد بن حسین بن ابی الخطّاب، حدیث شنیده است و از راویان اهل سنّت، چون حسن بن عرفه، محمّد بن عبد الملک دقیقی، ابو حاتم رازی و عباس ترقّفی نیز روایت کرده است.۳ بیش از شانزده راوی، همچون ابو القاسم بن قولویه، احمد بن محمّد بن یحیی، علی بن بابویه و محمّد بن یعقوب کلینی نیز از وی اخذ حدیث کرده‏اند.۴

احادیث و آثار

از وی در کتب اربعه، بیش از هزار و ۱۴۰ روایت، شمارش شده۵ که بیشتر آن‏ها در موضوع فروعات فقهی اند و مورد استناد فقیهان، قرار گرفته‌اند. از سعد بن عبد اللّٰه، بیش از ۳۶ عنوان کتاب در موضوعات گوناگون به ثبت رسیده است. برخی از این آثار عبارت‏اند از: بصائر الدرجات؛ الفرق الشیعة و یا الفرق و المقالات و کتاب الرّحمة.۶

۷۰. محمّد بن یحیی عطّار (م بعد از ۳۰۰ ق)

دانشمند برجسته خاندان اشعری؛ از تاریخ دقیق ولادت و جزئیات زندگی وی، اطّلاعی در

1.. کمال الدین و تمام النعمة: ج۲ ص۴۵۴ ح ۲۱، بحار الأنوار: ج۵۲ ص۸۹، تنقیح المقال: ج۲ ص۱۷ – ۲۰ ش۴۷۰۲.

2.. رجال النجاشی: ج۱ ص۴۰۱ ش۴۶۵، رجال الطوسی: ص۴۲۷ ش۶۱۴۱، الفهرست، طوسی: ص۱۳۵ ش۳۱۶، معجم المؤلّفین: ج۴ ص۲۱۱.

3.. معجم رجال الحدیث: ج۸ ص۸۰- ۸۱ ش۵۰۴۵۸.

4.. همان.

5.همان: ص۷۹.

6.. رجال النجاشی: ج۱ ص۴۰۲ ش۴۶۵، الفهرست، طوسی: ص۱۳۵ ش۳۱۶.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 827
صفحه از 323
پرینت  ارسال به