81
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

کتب اربعه، در هزار و ۴۱ سند واقع شده است. برقی، تألیفات فراوانی داشته است.

نجاشی، کتب متعدّدی در موضوعات تاریخی، کلامی، ادبی و قرآنی برای برقی برمی‏شمارد که از آن جمله‏اند: کتاب النوادر؛ کتاب التنزیل و التعبیر؛ کتاب التفسیر؛ کتاب یوم و لیلة و کتاب العلل.

شیخ طوسی، تنها کتاب النوادر وی را نام برده است.۱

۵۲. احمد بن محمّد بن ابی نصر بَزَنطی (ح ۱۵۲ - ۲۲۱ ق)

از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام به شمار می‏آید.۲ با توجّه به روایت الخرائج، ولادت او در سال ۱۵۲ ق است.۳ بزنطی ازجمله شش فقیه بزرگ شیعه و از گروه سوم اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام است.۴ پس از شهادت امام کاظم علیه السلام، در ابتدای امر، به همراه خانواده خود که مشهور به آل مهران بودند، در شمار قائلان به وقف قرار گرفت؛ امّا پس از مکاتباتی که با امام رضا علیه السلام داشت و معجزاتی که از ایشان دید، از مذهب وقف عدول کرد و در شمارِ یاران و خواصّ ایشان قرار گرفت.۵ وفات وی در سال ۲۲۱ ق ثبت شده است.۶

1.. رجال‏ النجاشی: ج۲ ص۲۲۱ ش۸۹۹، الفهرست، طوسی: ص۲۲۶ ش۶۳۹.

2.. رجال الطوسی: ص۳۳۲ ش۴۹۵۴ و ص۳۵۱ ش۵۱۹۶ و ص۳۷۳ ش۵۵۱۸.

3.. الخرائج ‏و ‏الجرائج : ج۱ ص۳۶۵ ح ۲۲ باب ‏التاسع. در این نقل، بزنطی ‏در ‏پا‏سخ سؤال امام ‏رضا علیه السلام که از‏ سن وی پرسیده بود، ‏می‏گوید: ‏۳۹ سال‏ دارم. امام علیه السلام فرمود: سن‏ من ‏۴۳ سال است. بنا بر ‏این که ولادت ایشان‏ علیه السلام در ‏سال ‏۱۴۸ هجری واقع شده، با احتساب‏ ۴۳ سال، این ‏حادثه ‏در ‏سال‏ ۱۹۱ ق اتّفاق افتاده است. بَزَنطی،‏ در ‏آن وقت، ۳۹ سال داشته و حدوداً در سال ۱۵۲ ق متولّد شده است.

4.. رجال الکشّی: ج۲ ص۸۳۰ ش۱۰۵۰.

5.. الغیبة، طوسی: ص۷۱ ح ۷۶، الخرائج و الجرائح : ج۲ ص۶۶۲ ح ۵، بحار الأنوار: ج۴۹ ص۳۶ ح ۱۷.

6.. الغیبة، طوسی: ص۷۱ ح ۷۶، رجال النجاشی: ص۷۵ ش۱۸۰.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
80

۵۱. محمّد بن خالد برقی (حدود ۲۲۰ ق)

از راویان امامی قرن دوم و اوایل قرن سوم؛ از اصحاب امام کاظم، امام ‏رضا و امام جواد علیهم السلام به شمار می‏آید.۱ وفات او حدود سال ۲۲۰ ق است.۲

مکانت حدیثی

وی از هفتاد استاد، نقل روایت کرده است و بیش از سی محدّث، از وی روایت کرده‏اند.۳ برخی از استادان وی عبارت‏‏اند از: زکریّا بن آدم، ابن ابی عُمَیر، یونس بن عبد الرحمان، فضّالة بن ایّوب و سعد بن سعد اشعری. ابراهیم بن هاشم، احمد بن محمّد بن عیسی، احمد بن محمّد بن خالد برقی و سعد بن عبد اللّٰه نیز از شاگردان او به شمار می‏آیند. رجالیان، او را توثیق کرده‏اند؛۴ امّا ابن غضائری، معتقد است وی از ضعفا بسیار نقل روایت دارد و بر روایت‏های مرسل اعتماد می‏کند.۵ نجاشی نیز او را ضعیف الحدیث دانسته که ناشی از روش برقی در اخذ و نقل حدیث از راویان ضعیف است. با این همه نجاشی او را در ادبیات و تاریخ و دیگر علوم عرب می‏ستاید.۶

احادیث و آثار

محمد بن خالد، تنها از امام جواد علیه السلام نقل مستقیم دارد۷ و از دیگر معصومان علیهم السلام به‏صورت مستقیم روایتی گزارش نکرده است. از محمّد بن خالد، روایات بسیاری در کتب اربعه و غیر آن در موضوعات مختلف فقهی، اعتقادی، اخلاقی و تفسیری گزارش شده است. نام وی در

1.. رجال الطوسی: ص۳۴۳ ش۵۱۲۱ و ص۳۶۳ ش۵۳۹۱ و ص۳۷۷ ش۵۵۸۵، رجال البرقی: ص۵۴.

2.. در کتب رجال، در میان اصحاب امام هادی علیه السلام، نامی از وی برده نشده است.

3.. معجم رجال الحدیث: ج۱۶ ص۵۳ ش۱۰۶۷۶.

4.. رجال الطوسی: ص۳۶۳ ش۵۳۹۱، خلاصة الأقوال: ص۱۳۹ ش۱۴، تنقیح المقال: ج۳ ص۱۱۳.

5.. رجال ابن الغضائری: ص۹۳ ش۱۳۲.

6.. رجال ‏النجاشی : ج۲ ص۲۲۱ ش۸۹۹.

7.. الکافی: ج۳ ص۵۵۹ ح ۱، تهذیب الأحکام: ج۴ ص۹۵ ح ۲۷۱.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1067
صفحه از 323
پرینت  ارسال به