77
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

اشعری و علی بن عبد اللّٰه هاشمی، روایت دارد. نیز شماری از راویان، ازجمله بَزَنطی و احمد بن اسحاق، از وی، روایت اخذ کرده‏اند.۱ رجالیان، در توصیف او می‏گویند: محدّثی مورد اعتماد و ثقه و عالمی بزرگ بود و نزد امام رضا علیه السلام، جایگاه ویژه‏ای داشت. وکیل و امین امام رضا و امام جواد علیهما السلام بود و امام رضا علیه السلام، او را امین بر دین و دنیا یاد کرد.۲

احادیث و آثار

از وی، چهل حدیث ـ که بیشتر آن‏ها در موضوع فقه است ـ در کتب اربعه نقل شده است.۳ همچنین فهرست‏نگاران دو اثر به نام‏های کتاب مسائله للرضا علیه السلام و دیگری بدون ذکر نام با تعبیر «لَهُ کتابٌ»، برای او ضبط کرده‏اند.۴

۴۹. حسن بن علی وشّاء (حدود ۲۲۰ ق)

از اصحاب امام رضا علیه السلام به شمار می‏آید.۵ پس از رحلت امام کاظم علیه السلام، اندک زمانی واقفی بود ولی بعد از ملاقات و مکاتبه با امام رضا علیه السلام و ظهور برخی معجزات، از آن عقیده عدول کرد.۶ وی ظاهراً تا پس ۲۲۰ ق زنده بوده است.۷

مکانت حدیثی

او از سی استاد، همچون اَبان بن عثمان، جَمیل بن دَرّاج، حسن بن علی بن فضّال، حمّاد بن

1.. معجم رجال الحدیث: ج۷ ص۲۷۴ ش۴۶۸۷.

2.. رجال النجاشی: ج۱ ص۳۹۴ ش۴۵۶، رجال الکشّی: ج۲ ص۸۵۷- ۸۵۹ ش۱۱۱۱ و ۱۱۱۲ و۱۱۱۴ و ۱۱۱۵، الغیبة، طوسی: ص۳۴۸ ح ۳۰۳.

3.. معجم رجال الحدیث: ج۷ ص۲۷۴ ش۴۶۸۷.

4.. رجال النجاشی: ج۱ ص۳۹۴ ش۴۵۶، الفهرست، طوسی: ص۱۳۲ ش۳۰۸.

5.. رجال النجاشی: ج۱ ص۱۳۸ ش۷۹، همچنین بیان شده که از اصحاب امام کاظم تا امام هادی علیهما السلام بوده است. ر.ک: رجال الطوسی: ص۳۵۴ ش۵۲۴۴ و ص۳۸۵ ش۵۶۶۶ و رجال البرقی: ص۵۱ و ۵۸.

6.. الکافی: ج۱ ص۳۵۴ ح ۱۲، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۲۲۸ ح ۱.

7.. با توجه به اینکه از اصحاب امام هادی علیه السلام شمرده شده است و شروع امامت امام هادی علیه السلام سال ۲۲۰ ق، است.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
76

و جزﺀ فقیهان از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام به شمار می‏آید.۱ وی ازجمله محدّثان ثقه سه‏گانه‏ای است که به گفته شیخ طوسی، تنها از افراد موثق حدیث نقل می‌کند: «لایروون و لا یرسلون إلّا عمّن یوثق به».۲

احادیث و آثار

ابن ابی عُمَیر، ازجمله مؤلّفان بزرگ شیعه و دارای تصنیف‏های بسیاری در موضوعات فقهی، اعتقادی و اخلاقی است. نام او در کتب اربعه، در ۶ هزار و ۲۸۸ سند، در حوزه‏های مختلف علوم اسلامی واقع شده است. فهرست‏نویسان، شمار کتاب‏های وی را ۹۴ عنوان دانسته‏اند که برخی از آن‏ها عبارت‏اند از: کتاب الکفر والایمان؛ کتاب الصلاة ؛ کتاب الاحتجاج فی الإمامة و کتاب یوم و اللّیلة.۳

کتاب‏های او در خانه خواهرش نگاهداری می‏شدند که براثر بارش باران و رطوبت، همه آن‏ها از میان رفتند. از این رو، علما به روایت‏های مرسل او نیز اطمینان دارند.۴

۴۸. ‏ زکریّا بن آدم اشعری (قبل از ۲۲۰ ق)

شیخ طوسی، زکریّا بن آدم را در ضمن اصحاب امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام نام برده است.۵ او در حیات امام جواد علیه السلام میان سال‏های ۲۱۰ تا ۲۲۰ ق وفات کرد.۶

مکانت حدیثی

وی از محدّثانی چون داوود بن کثیر رِقّی، عبد اللّٰه بن یحیی کاهلی، اسحاق بن عبد اللّٰه

1.. رجال الکشّی: ج۲ ص۸۳۰ ش۱۰۵۰.

2.. عدّة الاُصول: ج۱ ص۱۵۴.

3.. رجال النجاشی: ج۲ ص۲۰۶ ش۸۸۸ ، الفهرست، طوسی: ص۲۱۸ ش۶۱۷.

4.. همان: ج۲ ص۲۰۶ ش۸۸۸.

5.. رجال الطوسی: ص۲۱۰ ش۲۷۳۱ و ص۳۵۸ ش۵۲۹۵ و ص۳۷۵ ش۵۵۵۵.

6.. رجال الکشّی: ج۲ ص۸۵۸ ش۱۱۱۴، الاختصاص: ص۸۸.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 981
صفحه از 323
پرینت  ارسال به