59
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

راویان، چون ابو وَرْد، سلام بن مستنیر، حدیث شنیده است و کسانی چون اَبان بن عثمان، حسن بن محبوب، حمّاد بن عثمان، صفوان بن یحیی و ابن ابی عمیر از وی اخذ حدیث کرده‏‏اند.۱

احادیث و آثار

بیشتر روایات او از امامان معاصر اوست و در هشتاد سند، کتب اربعه قرار گرفته است. فهرست‏نگاران، کتاب‌های: کتاب أفعل و لاتفعل؛ کتاب الاحتجاج فی إمامة أمیر المؤمنین علیه السلام؛ کتاب کلامه علی الخوارج و کتاب مجالسة مع أبی حنیفة و المرجئة را برای وی شمرده‏‏اند.۲ ابن ندیم، این کتاب‏ها را نیز اضافه کرده است: کتاب الإمامة؛ کتاب المعرفة؛ کتاب الردّ علی المعتزلة فی إمامة المفضول و کتاب فی أمر طلحة و الزبیر و عائشة.۳

۳۵. هشام بن سالم (قبل از ۱۸۳ ق)

ملقب به جوالیقی،۴ از محدّثان سده دوم هجری است. او را از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلام دانسته‏اند.۵

مکانت حدیثی

وی از بر جسته‏ترین متکلّمان و فقیهان و محدّثان امامی به شمار می‏آید و روایت او از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام در اسناد کتب اربعه، نقل شده است. او نزد بیش از ۴۷ استاد و شیخ

1.. معجم رجال الحدیث: ج۱۷ ص۳۰۲ و ۳۰۳ ش۱۱۹۰۸.

2.. رجال النجاشی: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷.

3.. الفهرست، ابن ندیم: ص۳۰۸.

4.. جوالق، به پارچۀ پشمین و خشن و جوال وخورجین گفته می‏شود. گویا شغل او جوال‌دوزی بوده است.

5.. رجال الطوسی: ص۳۱۸ ش۴۷۴۹ و ص۳۴۵ ش۵۱۵۴، رجال البرقی: ص۳۴ و ۴۸. با عنایت به طبقه، به نظر می‏رسد وفات هشام قبل از شهادت امام کاظم علیه السلام در سال ۱۸۳ ق واقع شده است.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
58

المعروف بتوحید المُفضّل؛ کتاب الإیمان و الإسلام؛ کتاب یوم و لیلة؛ کتاب علل الشرائع؛ وصیّة المُفضّل و الإهلیلجة فی التوحید.۱

۳۴. مؤمن الطاق (م حدود ۱۸۰ ق)

ابو جعفر محمّد بن علی بن نعمان کوفی، مشهور به صاحب الطّاق یا مؤمن الطّاق؛ مخالفان شیعه، به جهت سرافکندگی در مناظرات با او، به وی لقب شیطان الطّاق دادند.۲ از روایت وی از امام سجّاد علیه السلام۳، استفاده می‏شود که او قبل از سال ۸۰ ق، به دنیا آمده است. شغل او صرّافی در بازار کوفه در محلّی موسوم به طاق المحامل بود.۴ او را از اصحاب امام سجّاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم علیهم السلام دانسته‏اند.۵ مؤمن طاق از متکلّمانی است که امام صادق علیه السلام به مناظره کلامی با مخالفان ترغیب‏شان می‏کرد.۶ امام صادق علیه السلام، او را محبوب‏ترین مردمان نزد خود یاد کرده‏اند.۷ تاریخ وفات او را حدود ۱۸۰ ق بیان کرده‏اند.۸

مکانت حدیثی

علمای رجال، او را فقیه، متکلّم حاذق و با ذکاوت و قابل اعتماد دانسته‏اند.۹ نجاشی در توصیف او می‏گوید: «منزلت علمی و حُسن خاطر او، مشهور است».۱۰ وی از برخی

1.. رجال النجاشی: ج۲ ص۳۶۱ ش۱۱۱۳.

2.. همان: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷، الفهرست، طوسی: ص۲۰۷ ش۵۹۴، لسان المیزان: ج۵ ص۳۰۰ ش۱۰۱۷.

3.. الإرشاد: ج۲ ص۲۲۱، رجال النجاشی: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷.

4.. رجال النجاشی: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷.

5.. همان: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷، رجال الطوسی: ص۲۹۶ ش۴۳۳۱ و ص۳۴۳ ش۵۱۱۷، رجال البرقی: ص۱۷.

6.. رجال الکشّی: ج۲ ص۴۲۴ ش۳۲۷-۳۳۱، لسان المیزان: ج۵ ص۳۰۱ ش۱۱۰۷.

7.. رجال الکشّی: ج۲ ص۴۲۳ ش۳۲۵.

8.. الوافی بالوفیات: ج۴ ص۷۸.

9.. رجال الطوسی: ص۳۴۳ ش۵۱۱۷، الفهرست، طوسی: ص۲۰۷ ش۵۹۴، خلاصة الأقوال: ص۱۳۸ ش۱۱.

10.. رجال النجاشی: ج۲ ص۲۰۳ ش۸۸۷.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1032
صفحه از 323
پرینت  ارسال به