197
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

متّهم شد.۱ در مقابل، برخی به پاسخ‏گویی به آنان پرداختند که تمایل حاکم به امام علی علیه السلام، به حدّی نیست که او را بر شیخین، مقدّم بدارد.۲ برخی محقّقان معاصر، حاکم نیشابوری را شیعه می‏دانند.۳ حاکم، از مشاهیر شافعی ‏مذهبان به شمار می‏رود و مسلمانی معتدل بوده و احادیث بسیاری در فضائل اهل‏بیت علیهم السلام روایت کرد و آشکارا، محبّت خود را نسبت به علی علیه السلام و فرزندان ایشان نشان می‏داد و از معاویه و بنی امیّه، بیزاری می‏جست. وی در سال ۴۰۵ ق، در نیشابور، درگذشت.۴

مکانت حدیثی

حاکم نیشابوری، از عالمان و محدّثان بسیاری روایت کرد، برخی از آنان عبارت‏اند از: محمّد بن یعقوب اصم، محمّد بن عبداﷲ بن احمد اصفهانی صفّار، ابو بکر احمد بن اسحاق صبغی و ابو حاتم ابن حبّان.۵ شاگردان بسیاری نیز از حاکم نیشابوری، اخذ و استماع حدیث کرده‏اند که ازجمله آنان، ابن المظفر، الدارقطنی، احمد بن ابی عثمان الحیری، ابوبکر القفال الشاشی، ابواحمد بن مطرف، ابومحمد بن زبارة العلوی، ابوعبداﷲ العصمی، ابو احمد بن شعیب المزکی، ابواسحاق ابراهیم بن محمّد یحیی، ابن ابی دارم و ابن القصار الرازی، یاد شده‏اند.۶ علمای اهل سنّت، حاکم نیشابوری را شخصیتی بی‏نظیر در زمان خود برشمرده‏اند.۷ حاکم، ثقه و از حافظان حدیث در نیشابور بود و به علوم حدیث

1.. تاریخ الإسلام : ج۲۸ ص۱۳۱ ش۱۸۳، طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۲.

2.. طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۷، دانش‏نامۀ جهان اسلام : ج۱۲ ص۴۳۴، تذکرة الحفّاظ : ج۳ ص۱۰۴۵.

3.. اُصول الحدیث و أحکامه : ص۱۰-۱۱.

4.. وفیات الأعیان : ج۴ ص۲۸۱ ش۶۱۵، طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۱، تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۳۱.

5.. تاریخ الإسلام : ج۲۸ ص۱۲۲ و ۱۲۳ ش۱۸۳.

6.. تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۷.

7.. طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۵۹، تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الامام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۹.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
196

آثار حدیثی

ابن حزم اندلسی، یکی از محدّثان پُر تألیف اهل سنّت به شمار می‏آید. پسرش، ابو رافع، آثار تالیفی پدرش را حدود چهارصد اثر یاد کرده است.۱ ازجمله آثار او عبارت‏اند از: الإیصال إلی فهم کتاب الخصال الجامعة لجمل شرائع الإسلام و الحلال و الحرام و السنة و الاجماع و المحلّی شرح المجلی بالحج و الآثار.

۱۰. ‏ حاکم نیشابوری (۳۲۱ ـ ۴۰۵ ق)

وی به سال ۳۲۱ ق در نیشابور به دنیا آمد.۲ در کودکی، زیر نظر پدر و دایی خود به علم‏آموزی و استماع حدیث پرداخت.۳ در دوره سامانیان، در وزارت ابوجعفر عُتبی، در سال ۳۵۹ ق، مسئولیت قضای ناحیه نسا را بر عهده گرفت۴ و قضای جرجان هم پس از آن به او پیشنهاد شد، امّا نپذیرفت.۵ سامانیان، حاکم نیشابوری را به‏عنوان سفیر خود نزد آل‏بویه می‏فرستادند.۶ حاکم، به جهت آزاداندیشی و نگاشتن کتاب‏هایی در فضائل اهل‏بیت علیهم السلام و گزارش روایات حدیث «طیر مَشوِی»۷ و عبارتی در حدیث غدیر که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود «من کنت مولاه فعلیّ مولاه»۸ و مانند آن، از سوی اهل سنّت به تشیّع۹، یا رافضی بودن

1.. الأعلام، زرکلی : ج۴ ص۲۵۴.

2.. تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۶، تاریخ نیشابور، طبقة شیوخ الحاکم :ص۷.

3.. طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۵۶.

4.. همان : ص۱۵۸.

5.. همان، تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۷.

6.. دانش‏نامۀ جهان اسلام : ج۱۲ ص۴۳۴.

7.. المستدرک علی الصحیحین : ج۳ ص۱۴۱ و ۱۴۲ ش۴۶۵۰.

8.. همان : ص۱۱۸ ش۴۵۷۷.

9.. میزان الإعتدال : ج۳ ص۶۰۸ ش۷۸۰۴، سیر أعلام النبلاء : ج۱۷ ص۱۷۴، طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۱.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 987
صفحه از 323
پرینت  ارسال به