متّهم شد.۱ در مقابل، برخی به پاسخگویی به آنان پرداختند که تمایل حاکم به امام علی علیه السلام، به حدّی نیست که او را بر شیخین، مقدّم بدارد.۲ برخی محقّقان معاصر، حاکم نیشابوری را شیعه میدانند.۳ حاکم، از مشاهیر شافعی مذهبان به شمار میرود و مسلمانی معتدل بوده و احادیث بسیاری در فضائل اهلبیت علیهم السلام روایت کرد و آشکارا، محبّت خود را نسبت به علی علیه السلام و فرزندان ایشان نشان میداد و از معاویه و بنی امیّه، بیزاری میجست. وی در سال ۴۰۵ ق، در نیشابور، درگذشت.۴
مکانت حدیثی
حاکم نیشابوری، از عالمان و محدّثان بسیاری روایت کرد، برخی از آنان عبارتاند از: محمّد بن یعقوب اصم، محمّد بن عبداﷲ بن احمد اصفهانی صفّار، ابو بکر احمد بن اسحاق صبغی و ابو حاتم ابن حبّان.۵ شاگردان بسیاری نیز از حاکم نیشابوری، اخذ و استماع حدیث کردهاند که ازجمله آنان، ابن المظفر، الدارقطنی، احمد بن ابی عثمان الحیری، ابوبکر القفال الشاشی، ابواحمد بن مطرف، ابومحمد بن زبارة العلوی، ابوعبداﷲ العصمی، ابو احمد بن شعیب المزکی، ابواسحاق ابراهیم بن محمّد یحیی، ابن ابی دارم و ابن القصار الرازی، یاد شدهاند.۶ علمای اهل سنّت، حاکم نیشابوری را شخصیتی بینظیر در زمان خود برشمردهاند.۷ حاکم، ثقه و از حافظان حدیث در نیشابور بود و به علوم حدیث
1.. تاریخ الإسلام : ج۲۸ ص۱۳۱ ش۱۸۳، طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۲.
2.. طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۷، دانشنامۀ جهان اسلام : ج۱۲ ص۴۳۴، تذکرة الحفّاظ : ج۳ ص۱۰۴۵.
3.. اُصول الحدیث و أحکامه : ص۱۰-۱۱.
4.. وفیات الأعیان : ج۴ ص۲۸۱ ش۶۱۵، طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۶۱، تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۳۱.
5.. تاریخ الإسلام : ج۲۸ ص۱۲۲ و ۱۲۳ ش۱۸۳.
6.. تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الإمام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۷.
7.. طبقات الشافعیة الکبری : ج۴ ص۱۵۹، تبیین کذب المفتری فی ما نسب إلی الامام أبی الحسن الأشعری : ص۲۲۹.