167
شناخت نامه حدیث - جلد سوم

مکثّرین از عبیده سلمانی نیز معرّفی شده است۱ که شمار روایات ثبت شده از وی، بیش از هشت روایت نیست.۲

علمای رجال بر وثاقت او تصریح کرده‏اند.۳ نقل به معنا را برنمی‏تابید و کتابت حدیث را مذموم نمی‏شمرد؛ امّا پس از حفظ احادیث، نوشته‏هایش را از میان می‏بُرد و از اعتماد مطلق بر کتاب، بر حذر می‏داشت.۴ مربّی فرزندان حَجّاج بود و روزه روز عاشورا و انگشتر به دست چپ کردن او، مورد توجه واقع شده است.۵

احادیث و آثار

روایات او در همه صحاح شش‏گانه اهل سنّت، منتشر است. در منابع شیعه، یک روایت از او در میراث اجداد و جدّات، در کتاب من لایحضره الفقیه۶ و روایت دیگری به نقل از جابر بن سَمَره در الخصال و کمال الدین و دیگر منابع، آمده است.۷ وی، شأن نزول آیه ( أَجَعَلتُم سِقايَةَ الحاجَّ( در باره امام علی علیه السلام ۸ و سرخگون شدن آسمان پس از شهادت امام حسین علیه السلام را نیز نقل کرده است.۹ ابن سیرین را معبّر خواب می‏دانند و چند کتاب در این موضوع به او منتسب است؛ ولی با توجه به تحقیق‏های صورت گرفته این انتساب‏ها صحیح نیستند. ۱۰

1.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۴۰ ش۹، شرح حال عبیدة بن عمرو بن قیس سلمانی.

2.. این روایات، همگی با سند ابن سیرین از عبیده از علی علیه السلام است (ر.ک: صحیح البخاری: ج۴ ص۲۰۸ و ۲۰۹، مسند ابن حنبل: ج۱ ص۹۵، سنن الترمذی: ج۵ ص۱۴۲ ح ۴۳۶۹ و...) .

3.. تهذیب الکمال: ج۲۵ ص۳۵۰ ش۵۲۸۰.

4.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۶۱۱ ش۲۴۶، الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۹۳ ـ ۲۰۶.

5.. مستدرکات علم رجال الحدیث: ج۷ ص۱۳۲ ش۱۳۵۰۲.

6.. کتاب من لایحضره الفقیه: ج۴ ص۲۸۶ ح ۵۶۵۰.

7.. الخصال: ص۴۷۳، کمال الدین: ص۶۸ و ۲۷۲، الأمالی، طوسی: ص۶۲۲ ح ۱۲۸، ۱۲۶ و ۱۲۸۷.

8.. مجمع البیان: ج۵ ص۲۷.

9.. أنساب الأشراف: ج۳ ص۱۳۳۹ ش۲۰۹.

10.. دائرة المعارف بزرگ اسلامی: ج۳ ص۷۳۵ و ۷۳۶ ،‌ مدخل ابن سیرین.


شناخت نامه حدیث - جلد سوم
166

احادیث و آثار

آرای فقهی وی به کتاب و سنّت، اقوال صحابیان و اجتهاد به رأی، متّکی است.۱ احادیث حسن بصری در برخی منابع معتبر شیعه و اهل سنّت، آمده است. به گفته ابن ‏سعد،۲ او همه کتاب‏هایش را به‏جز یکى سوزاند. با وجود این، چندین اثر به او منسوب اند، ازجمله: کتابٌ الی ‏عبد الملک ‏بن مروان فى الرّدّ علی ‏القدریة؛ رساله حکایت قضا و قدر، به فارسی؛ شروط الإمامة؛ الأسماء الإدریسیة، در تصوّف؛ کتاب الإخلاص؛ نزول القرآن و نیز تفسیر القرآن.۳

۱۶. محمّد بن سیرین (۳۳ ـ ۱۱۰ ق)

ابوبکر محمّد بن سیرین انصاری بصری،۴ پدرش از اسرای جرجرایا۵ یا عَین التَمْر۶ بود که به غلامی اَنَس بن مالک، خادم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله درآمد. وی دو سال پیش از قتل خلیفه سوم متولد شد۷ و در سال ۱۱۰ ق وفات یافت.

مکانت حدیثی

او سی نفر از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و اله را درک کرده است؛۸ امّا بیشترین روایات وی از ابو هُرَیره، با ۹۵ روایت۹ و از انس بن مالک، با نوزده روایت۱۰ است. وی در زمره

1.. تفسیر الحسن البصری: ج۲ ص۵۰۴.

2.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۷۴ و ۱۷۵.

3.. الفهرست، ابن ندیم: ص۳۶، ۴۰، ۲۰۲ و ص۲۸۳.

4.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۶۰۶ ش۲۴۶.

5.. حموی، آن را میان واسط و بغداد، معرّفی می‏کند (ر.ک: معجم البلدان: ج۲ ص۱۲۳).

6.. تهذیب الکمال: ج۲۵ ص۳۴۵ ش۵۲۸۰. حموی، آن را نزدیک انبار و در غرب کوفه معرّفی می‏کند که در سال ۱۲ ق فتح شده است (ر.ک: معجم البلدان: ج۴ ص۱۷۶).

7.. سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۶۰۶ ش۲۴۶، الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۹۳.

8.. دائرة المعارف بزرگ اسلامی: ج۳ ص۷۳۵ ، مدخل ابن سیرین.

9.. المسند الجامع: ج۲۲ ص۳۶۵ ـ ۳۶۶.

10.. همان: ص۲۵.

  • نام منبع :
    شناخت نامه حدیث - جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    3
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1026
صفحه از 323
پرینت  ارسال به