سنّت۱ و از نخستین مشایخ عرفان۲ و از زهّاد هشتگانه در سده نخست هجری است.۳ وی خطابهای فصیح در عربی دارد. در سال ۱۱۰ ق در حدود ۸۹ سالگی در بصره درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.۴
مکانت حدیثی
درباره مذهب او اتّفاق نظری وجود ندارد.۵ عدّهای بر او خرده گرفته و اشکالاتی چون تدلیس، ارسال و نقلِ به مضمون را در روایات او وارد دانستهاند؛ به همین سبب، مراسیل وی را معتبر و موثّق نمیدانند. برخی از عالمان شیعه نیز نهتنها ثقه بودن او را انکار کردهاند، بلکه در ارادت او به خاندان اهلبیت علیهم السلام نیز تردید کرده، او را مخالفِ امامان، بهویژه امام علی علیهم السلام دانستهاند.۶ در مقابل، جمعی او را ستودهاند۷ و روایات او را گزارش کردهاند.۸ اما علمای اهل سنّت او را مدح کردهاند.۹
برخی اعتقادات وی عبارت است از: نفى رؤیت باریتعالى، شفاعت، مهدویت، امامتِ امامان اهلبیت علیهم السلام و تعداد آنان، تقیّه، نکاح موقّت، مسئله میراث پیامبر صلی الله علیه و اله، تقدیس بزرگان شیعه، همچون سلمان و عمّار یاسر و تخطئه قیاس.۱۰
1.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۵۷.
2.. أنساب الأشراف: ج۲ ص۲۲۰، تاریخ الإسلام: ص۴۸.
3.. الحسن البصری و حدیثه المرسل: ص۹۴.
4.. الطبقات الکبری: ج۷، ص۱۷۷ ـ ۱۷۸.
5.. رجال الکشّی: ج۱ ص۳۱۳- ۳۱۵ ش۱۵۴، تنقیح المقال: ج۱ ص۲۷۰ ش۲۴۶۸.
6.. الاحتجاج: ج۱ ص۴۰۲ -۴۰۳، بحارالأنوار: ج۴۲ ص۱۴۱، شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید: ج۴ ص۹۵.
7.. التبیان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۶، قاموس الرجال: ج۳ ص۱۹۷-۲۰۳، تنقیح المقال: ج۱ ص۲۷۰ ش۲۴۶۸ مجمع البیان: ج۲ ص۵۲۳ -۵۲۵.
8.. الأمالی، صدوق: ص۵۱۹.
9.. الطبقات الکبری: ج۷ ص۱۵۷، تذکرة الحفّاظ: ج۱ ص۷۱، حلیة الأولیاء: ج۲ ص۱۳۱ و ۱۳۲.
10.. وقعة صفّین: ص۳۲۳، سیر أعلام النبلاء: ج۴ ص۵۶۸.