اين ، لايه نخست از اهداف حادثه عاشوراست و ممكن است كسانى كه تعبير «تشكيل حكومت» را به كار بردهاند، عنوانى انتزاعى از اين امور را منظور داشتهاند. البتّه - چنان كه بِدان اشارت رفت - ، اين تعبير در مجموع سخنان و نگاشتههاى امام حسين عليه السلام ، به صراحت ، بيان نشده است .
دستاوردهاى اين لايه از هدف حادثه عاشورا، سست شدن بنياد حكومت بنى اميّه ، نابودى حكومت يزيد، پايهريزىِ قيامهاى انتقامجويانه و آگاهى مردم در آن برهه از تاريخ است كه البتّه در فاصله زمانى نسبتاً كوتاهى اتّفاق افتاد .
لايه ديگر
در اين لايه ، هدف از حادثه عاشورا از منظر خداوند متعال، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و اولياى دين ، منظور مىگردد .
در اين جا ، ديگر ، هدف به يك برهه از تاريخ ، محدود نمىشود ؛ بلكه جاودانه ساختن مشعل آزاديخواهى، مبارزه با ستم، بروز كرامت انسانى و آگاهىبخشى منظور است .
در اين جا ميان امام حسين عليه السلام و نهاد انسانها در طول تاريخ ، رابطهاى عاطفى برقرار مىشود. به نظر مىرسد كه تعبيرهاى زير را در سايه چنين لايهاى از هدف ، مىتوان فهميد و تفسير كرد . از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله روايت شده كه فرمود :
إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً فى قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً ۱ .
همانا با كشته شدن حسين ، حرارتى در دل مؤمنان ايجاد مىشود كه هرگز ، سرد نمىگردد .
با اين نگاه ، مىتوان راز و رمز احكام ويژهاى را كه در مجموعه تعاليم شيعه ، در باره حادثه عاشورا و امام حسين عليه السلام وارد شده ، فهميد و تحليل كرد ، كه عبارت اند