حركت كاروان اسيران و سرِ مبارك امام حسين عليه السلام ، مسلّم نيست و اين احتمال ، وجود دارد كه سر را در شهرها چرخانده باشند ؛ امّا اسيران را از راهى كوتاهتر برده باشند . حتّى در برخى اخبار ، آمده است كه سر مطهّر امام عليه السلام را پس از ورود اسرا به شام ، در شهرهاى شام نيز گردانيدند ، چنان كه در شرح الأخبار آمده است :
آن گاه يزيد ملعون ، دستور داد كه سرِ حسين عليه السلام را در شهرهاى شام و ديگر شهرها بگردانند ۱ .
مطابق اين نقل ، اين امكان وجود دارد كه سر مطهّر امام عليه السلام ، پس از رسيدن به شام ، به مناطقى چون موصل و نَصيبين هم - كه در راه سلطانى قرار دارند - ، رسيده باشد .
از اين رو ، احتمال دارد كه اين گونه حوادثِ گزارش شده ، مربوط به روزگار چرخاندن سر پس از رسيدن اسيران به شام بوده و يا در مسير حركت آنان به سوى شام ، اتّفاق افتاده باشد .
همين احتمال ، در باره مكانهايى كه به «رأس الحسين عليه السلام» موسوماند ، وجود دارد . ابن شهرآشوب ، در ذكر مناقب امام عليه السلام آورده است :
از فضيلتهاى ايشان (امام حسين عليه السلام) ، كراماتى است كه از مكانهايى كه به آنها «رأس الحسين عليه السلام» گفته مىشود و از كربلا تا عَسقَلان و در ميان آن دو (موصل و نَصيبين و حَماه و حِمْص و دمشق و جز اينها) قرار دارند ، ديده شده است ۲ .
در باره اين مناطق ، علاوه بر اين كه ابن شهرآشوب ، تصريح نكرده كه اسيران يا سر مطهّر ، از آنها گذر داده شدهاند ، اين احتمال وجود دارد كه چون ساليان درازى در قلمرو حكومتهاى شيعى يا دوستدار اهل بيت عليهم السلام (مانند : آل حَمْدان و فاطميان) بودهاند ، در آنها به هر دليل يا انگيزهاى (چه واقعيت ، چه يادبود و چه خواب و ...) ،
1.شرح الأخبار: ج ۳ ص ۱۵۹ .
2.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۸۲ . در باره «رأس الحسين»هاى موجود در مناطق مورد اشاره و حتّى خارج از اين مناطق و ارزيابى تاريخى آنها ، ر .ك : نگاهى نو به جريان عاشورا : ص۳۵۵ (مقاله «رأس الحسين و مقامهاى آن» ، به قلم مصطفى صادقى)، تاريخ در آينه پژوهش: ش ۲۶ ص ۷۹ (مقاله «محلّ دفن سر مطهّر امام حسين عليه السلام و ديگر شهيدان»، به قلم محسن رنجبر)، أهل البيت فى مصر، خسروشاهى .