نيز بر تشكيل حكومت ، دلالت دارند .
اين دو حقيقتِ كلامى و تاريخى ، اين گروه را وا داشته است تا به گونهاى به سازش و توافق ميان اين دو نظريه ، اهتمام ورزند و در نتيجه ، چهار صورت و چهار رأى، در اين زمينه ، شكل گرفته است :
الف - مرحلهاى كردن قصد
از برخى نوشتههاى استاد مطهّرى بر مىآيد كه وى ، هدف امام حسين عليه السلام را «مرحلهاى» مىداند كه در مرحله نخست ، قصد تشكيل حكومت داشت ؛ ولى پس از رسيدن خبر كشته شدن مسلم به امام عليه السلام ، قصد او شهادت بود .۱
ب - قصد مستقيم و غير مستقيم
علّامه سيّد مرتضى عسكرى ، در مقدّمه مرآة العقول - كه بعدها با عنوان معالم المَدرسَتَين منتشر شد - ، بر اين عقيده است كه امام حسين عليه السلام ، قصد شهادت كرد ؛ امّا مىخواست كه مردم عليه حكومت يزيد ، قيام مسلحانه كنند .۲
ج - تشكيل حكومت ، با علم به شهادت
آية اللَّه رضا استادى مىنويسد :
ما نمىگوييم امام عليه السلام به قصد كشته شدن رفت ؛ بلكه مىگوييم با علمِ به اين كه كشته مىشود ، رفت ؛ امّا على الظاهر ، طبق دعوت اهل كوفه براى تشكيلِ حكومت رفت ۳ .
چند نكته
اينك ، پس از گزارش نظريهها ، به اجمال ، برخى پرسشها و ابهامها و نقدهاى وارد شده بر آنها را بيان مىكنيم و تأكيد مىكنيم كه قصد تفصيل و بررسى همهجانبه