سه. ديدگاهها در باره اهداف قيام امام حسين عليه السلام
در دوران معاصر ، اين مسئله كه انگيزه قيام حسينى چه بوده به صورت جدّى مورد گفتگو و بحث ، قرار گرفته و نوشتههاى فراوانى در اين زمينه ، به نگارش در آمده و ديدگاهها و اقوال مختلفى در خصوص تبيين اهداف قيام امام حسين عليه السلام ارائه شده كه در حقيقتْ به چهار نظريه ، بر مىگردد:
۱ . نظريه شهادتطلبى ؛
۲ . نظريه تشكيل حكومت ؛
۳ . نظريه حفظ جان ؛
۴ . نظريه جمع بين دو نظريه اوّل و دوم ، يعنى شهادتطلبى و تشكيل حكومت .
مفاد سه ديدگاه اوّل ، روشن است ؛ امّا ديدگاه چهارم ، با توجّه به مبانى كلامى شيعه در اعتقاد به آگاهى امام عليه السلام از شهادت خويش ، از يك سو، و سخنان امام عليه السلام و شواهد تاريخى در كوشش براى براندازى حكومت يزيد و تشكيل حكومت اسلامى ، از سوى ديگر ، شكل گرفته است و صاحبان اين ديدگاه ، خواستهاند تا ميان اين دو حقيقت ، جمع كنند. اين جمعها در چهار شكل ، خود را نشان داده است :
۱ . مرحلهاى كردن قصد : ابتدا ، قصد تشكيل حكومت و در ادامه ، قصد شهادت (رأى استاد مطهّرى) ؛
۲ . قصد مستقيم و غير مستقيم (رأى علّامه عسكرى) ؛
۳ . تشكيل حكومت با علمِ به شهادت (رأى آية اللَّه استادى) ؛
۴ . جنبه ظاهرى و باطنى (رأى آية اللَّه فاضل و اشراقى) .
اينك نگاهى اجمالى به اين نظريهها مىافكنيم :
۱. نظريه شهادتطلبى
از نظريه شهادت ،۱ تا به حال، چند تفسير شده است كه گر چه برخى از آنها ممكن