39
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

بدون سند را با هم در آميخت . تازگى سبْك، فارسى بودن و نيز انگيزه مؤلّف براى خوانده شدن كتابش در مجالس عزا ، موجب شد كه كتاب كاشفى، نه يك اثر تاريخى، بلكه يك اثر تبليغى و حتّى تخيّلى ، شمرده شود .

متأسّفانه عدم توجّه به اين مطلب و قرائت و استنساخ چندين باره آن - تا آن جا كه سخنرانان مجالس سوگوارى امام حسين عليه السلام را ، «روضه‏خوان» ناميدند - ، زمينه ورود بسيارى از اطّلاعات نادرست اين كتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت و در موارد متعدّدى ، «زبان حال» ، جانشين «زبان قال» حماسه‏سرايان كربلا گشت .
مصحّح و حاشيه‏نگار كتاب ، علّامه ميرزا ابو الحسن شَعرانى ، نيز در مقدّمه‏اش بر كتاب ، به اين موضوع، اشاره كرده است :
از نقل ضعيف در روضة الشهدا ، عجب نبايد داشت ؛ چون در اداى مقصود واعظ ، قوى است ، اگر چه براى مقصود مورّخ ، كافى نيست ۱ .

پيش از شعرانى نيز ، ميرزا عبد اللَّه اَفَندى ، همكار عالم و كتاب‏شناس علّامه مجلسى ، اكثر روايات اين كتاب و بلكه همه آن را مأخوذ از كتب غير مشهور و غير قابل اعتماد دانسته است .۲ علّامه سيّد محسن امين عاملى نيز اين سخن را تأييد نموده است .۳ محدّث نورى ، برخى گزارش‏هاى كتاب را بدون پشتوانه تاريخى خوانده‏۴ و شهيد مطهّرى ، آن را پر از دروغ ، و تأليف و نشر اين كتاب را مانع مراجعه به منابع اصلى و مطالعه تاريخ واقعى امام حسين عليه السلام دانسته است .۵ شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى نيز مطالب آن را به جهت تعارض با مقاتل معتبر ، بى‏ارزش و از درجه اعتبار، ساقط مى‏داند .۶ نمونه‏هاى متعدّدى از اخبار غير قابل باور را مى‏توان در

1.روضة الشهدا : ص ۶ (مقدّمه مصحّح) .

2.رياض العلماء : ج ۲ ص ۱۹۰ .

3.أعيان الشيعة : ج ۶ ص ۱۲۲ .

4.لؤلؤ و مرجان : ص ۲۸۷ - ۲۸۸ .

5.حماسه حسينى : ج ۱ ص ۵۴ .

6.تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام : ص ۶۶ .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
38

بزرگ تهرانى‏۱ و يوسف اِليان سَركيس ،۲ اين كتاب را به وى منسوب نموده‏اند . آنچه نظر اسماعيل پاشا را كم‏اعتبار مى‏كند ، اشاره وى به وفيات الأعيان به عنوان منبع است ، حال آن كه ما چنين مطلبى را در وفيات الأعيان نيافتيم و اسماعيل پاشا خود در كتاب ديگرش ، إيضاح المكنون ، كتاب را بدون ذكر مؤلّف آن ، معرّفى كرده است .۳

كتاب‏شناسان معاصر ، مانند سيّد عبد العزيز طباطبايى ، نيز بر اين اعتقادند كه اين كتاب را بر اسفراينى بسته‏اند ؛ زيرا اسلوب و سبْك آن، با كتاب‏هاى تأليف‏شده در قرن چهارم ، يعنى سال‏هاى تدريس و تأليف اسفراينى ، همسان نيست .۴ نكته آخر ، آن كه مطالب كتاب ، بدون سند و مأخذ است و گاه چنان غير معتبر و دور از عقل است‏۵ كه تأليف آن را از سوى يك فقيه دانشمند، بعيد مى‏سازد . از اين رو ، محقّقان خبره در سيره و تاريخ امام حسين عليه السلام ، به انكار آن پرداخته‏اند .۶

۳ . روضة الشهدا

كمال الدين حسين بن على واعظ كاشفى (م ۹۱۰ ق) مبتكر سبْك قصّه‏پردازى و پردازش پندگونه از وقايع تاريخى است . او كه سنّى يا شيعه بودنش معلوم نيست ، شيفته اهل بيت عليهم السلام بود و براى جذب عوام ، حوادث تاريخى و بويژه حادثه عاشورا را با نثرى دل‏پسند به داستان در آورد و در اين ميان ، مطالب معتبر و غير معتبر و مستند و

1.الذريعة: ج ۱۷ ص ۷۲ - ۷۳ ش ۳۸۰.

2.معجم المطبوعات العربّية: ج ۱ ص ۴۳۶.

3.ايضاح المكنون: ج ۲ ص ۶۸۵ .

4.ر.ك : أهل البيت فى المكتبة العربيّة: ص ۶۵۵.

5.مانند آن كه اسب امام حسين عليه السلام به تنهايى ۲۶ سواره و نُه اسب را كشت (نور العين: ص ۵۱) و يا جنگ از روز سوم محرّم شروع شد و امام عليه السلام در همان روز سوم ، هزار نفر را كشت (ص ۳۶) و موارد ديگر (ر. ك : ص ۷ و ۳۷ - ۳۸ و ۴۱ و ۴۴ و ۴۸ و...) .

6.مانند شهيد قاضى طباطبايى كه آن را در ضعف و جعل ، مانند مقتل منسوب به ابو مخنف و سراسر قصّه مى‏خواند (تحقيق در باره اوّلْ اربعين حضرت سيّد الشهدا عليه السلام: ص ۶۰) و نيز ميرزا محمّد ارباب در اربعين حسينيّه (ص ۲۷۲) و فضلعلى قزوينى در الإمام حسين عليه السلام و أصحابه (ج ۱ ص ۱۵۰) .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41226
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به