257
گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام

۴ / ۱۱

نامه مسلم به امام عليه السلام براى آمدن به كوفه‏

۱۳۳.تاريخ الطبرى - به نقل از محمّد بن قيس - : مسلم بن عقيل ، بيست و هفت روز پيش از آن كه كشته شود ، براى حسين عليه السلام نوشته بود : «امّا بعد ، راه‏نما ، به كسان خود ، دروغ نمى‏گويد . جماعت مردم كوفه ، با شمايند . هنگامى كه نامه مرا خواندى ، حركت كن . درود بر تو باد!» .۱

۱۳۴.تاريخ الطبرى - به نقل از جعفر بن حذيفه طايى - : مسلم بن عقيل - وقتى به خانه هانى بن عروه نقل مكان كرد و هجده هزار نفر با او بيعت كردند - نامه‏اى را به همراه عابس بن ابى شَبيبِ شاكرى براى حسين عليه السلام فرستاد: «امّا بعد، به راستى كه رائد ، به بستگانش دروغ نمى‏گويد .۲ از كوفيان ، هجده هزار نفر با من بيعت كرده‏اند . چون نامه‏ام به شما رسيد ، در آمدن ، شتاب كنيد . حقيقتاً تمام مردم با شمايند . آنان نسبت به خاندان معاويه هيچ گونه ميل و نظرى ندارند . والسلام!».۳

۱۳۵.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : مسلم به حسين بن على عليه السلام چنين نوشت:

1.كانَ مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ قَد كانَ كَتَبَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام قَبلَ أن يُقتَلَ لِسَبعٍ وعِشرينَ لَيلَةً : أمّا بَعدُ ، فَإنَّ الرّائِدَ لا يَكذِبُ أهلَهُ ، إنَّ جَمعَ أهلِ الكوفَةِ مَعَكَ ، فَأقبِل حينَ تَقرَأُ كِتابي ، وَالسَّلامُ عَلَيكَ ۱۳۴ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۹۵) .

2.عبارت «إنّ الرائدَ لا يَكذِبُ أهلَه» ، يك ضرب‏المثل است و در مورد كسى به كار مى‏رود كه وقتى سخن مى‏گويد ، دروغ نمى‏گويد. «رائد» ، به كسى مى‏گويند كه اهل قبيله، او را به جستجوى آب و چراگاه مى‏فرستند (لسان العرب: ج ۳ ص ۱۸۷ مادّه «رود») .

3.كانَ مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ - حَيثُ تَحَوَّلَ إلى‏ دارِ هانِئِ بنِ عُروَةَ ، وبايَعَهُ ثَمانِيَةَ عَشَرَ ألفاً - قَدَّمَ كِتاباً إلى‏ حُسَينٍ عليه السلام مَعَ عابِسِ بنِ أبي شَبيبٍ الشّاكِرِيِّ : أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ الرّائِدَ لا يَكذِبُ أهلَهُ ، وقَد بايَعَني مِن أهلِ الكوفَةِ ثَمانِيَةَ عَشَرَ ألفاً ، فَعَجِّلِ الإِقبالَ حينَ يَأتيكَ كِتابي ؛ فَإِنَّ النّاسَ كُلَّهُم مَعَكَ ، لَيسَ لَهُم في آلِ مُعاوِيَةَ رَأيٌ ولا هَوىً ، وَالسَّلامُ ۱۳۵ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۷۵ ؛ مثير الأحزان : ص ۳۲) .


گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
256

كسى را در پى او فرستاد كه بيرون بيايد. هانى بيرون آمد و از بودن مسلم در آن جا، ناراحت شد.
مسلم به وى گفت: نزد تو آمده‏ام تا مرا پناه دهى و ميزبانى كنى.
هانى گفت: خدا ، تو را رحمت كند ! مرا به بيش از ظرفيت و طاقتم تكليف مى‏كنى . اگر نبود كه بر درِ خانه‏ام آمده‏اى و به من اعتماد كرده‏اى، دوست مى‏داشتم و از تو درخواست مى‏كردم از اين جا بروى؛ ليكن حرمتْ داشتن تو نمى‏گذارد و سزاوار نيست كسى مانند من، كسى مانند تو را برگرداند. داخل شو.
هانى ، او را پناه داد و شيعيان در خانه هانى بن عروه با مسلم ، رفت و آمد داشتند.۱

۱۳۱.المناقب ، ابن شهرآشوب : مسلم از خانه سالم، شبانه به خانه هانى بن عروه مَذحِجى رفت و در امان او قرار گرفت. مردم با وى بيعت مى‏كردند ، تا اين كه ۲۵ هزار مرد ، بيعت كردند. مسلم ، تصميم به قيام گرفت ؛ ولى هانى گفت: شتاب مكن!۲

۱۳۲.تاريخ الطبرى - به نقل از عمّار دُهنى ، از امام باقر عليه السلام - : مسلم پس از آمدن عبيد اللَّه بن زياد ، از خانه‏اى كه در آن اقامت داشت ، به خانه هانى بن عروه مرادى منتقل شد.۳

1.سَمِعَ مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ بِمَجي‏ءِ عُبَيدِ اللَّهِ ومَقالَتِهِ الَّتي قالَها ، وما أخَذَ بِهِ العُرَفاءَ وَالنّاسَ ، فَخَرَجَ مِن دارِ المُختارِ - وقَد عُلِمَ بِهِ - حَتَّى انتَهى‏ إلى‏ دارِ هانِئِ بنِ عُروَةَ المُرادِيِّ ، فَدَخَلَ بابَهُ ، وأرسَلَ إلَيهِ أنِ اخرُج ، فَخَرَجَ إلَيهِ هانِئٌ ، فَكَرِهَ هانِئٌ مَكانَهُ حينَ رَآهُ . فَقالَ لَهُ مُسلِمٌ : أتَيتُكَ لِتُجيرَني وتُضَيِّفَني ، فَقالَ : رَحِمَكَ اللَّهُ ، لَقَد كَلَّفتَني شَطَطاً ، ولَولا دُخولُكُ داري وثِقَتُكَ ، لَأَحبَبتُ ولَسَأَلتُكَ أن تَخرُجَ عَنّي ، غَيرَ أنَّهُ يَأخُذُني مِن ذلِكَ ذِمامٌ ، ولَيسَ مَردودٌ مِثلي عَلى‏ مِثلِكَ عَن جَهلٍ ، اُدخُل . فَآواهُ ، وأخَذَتِ الشّيعَةُ تَختَلِفُ إلَيهِ في دارِ هانِئِ بنِ عُروَةَ ۱۳۱ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۶۱، أنساب الأشراف: ج ۲ ص ۳۳۶) .

2.اِنتَقَلَ مُسلِمٌ مِن دارِ سالِمٍ إلى‏ دارِ هانِي بنِ عُروَةَ المَذحِجِيِّ فِي اللَّيلِ ، ودَخَلَ في أمانِهِ ، وكانَ يُبايِعُهُ النّاسُ ، حَتّى‏ بايَعَهُ خَمسَةٌ وعِشرونَ ألفَ رَجُلٍ ، فَعَزَمَ عَلَى الخُروجِ ، فَقالَ هاني : لا تَعجَل ! ۱۳۲ (المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۴۳) .

3.تَحَوَّلَ مُسلِمٌ حينَ قَدِمَ عُبَيدُ اللَّهِ بنُ زِيادٍ مِنَ الدّارِ الَّتي كانَ فيها ، إلى‏ مَنزِلِ هانِئِ بنِ عُروَةَ المُرادِيِّ ۱۳۳ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۴۸ ، تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۲۴) .

  • نام منبع :
    گزيده شهادت نامه امام حسين عليه السّلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏ شهرى، تلخیص: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 41896
صفحه از 1088
پرینت  ارسال به