ب - پىريزى اركان عزادارى (روزگار امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام)
ب / ۱ . روزگار امام باقر عليه السلام
روزگار امام باقر عليه السلام از جهاتى با روزگار امام زين العابدين عليه السلام متفاوت است . از يك سو، بيدارگرىها و جريانآفرينىهاى امام چهارم عليه السلام و روشنگرىهاى ياران ايشان ، فضاى فكرى و سياسى جامعه را تا حدودى دگرگون كرده بود و از سوى ديگر ، رهايى عراق از سلطه اُمَويان در يك دوره ده ساله پس از عاشورا، زمينه را براى عزادارى سيّد الشهدا عليه السلام آمادهتر ساخته بود .
امام باقر عليه السلام با توجّه به آنچه گذشته و آنچه به وجود آمده بود ، از موقعيت اجتماعى والايى برخوردار شده و مرجعيت علمى - دينى يافته بود ، چنان كه مردمِ بسيارى به ايشان مراجعه مىكردند . از اين رو ، شعاع وجودى و نفوذ كلام آن بزرگوار ، از پدر گرامىشان فزونتر بود . امام باقر عليه السلام نيز از اين همه ، به طرق گوناگون در جهت آيينى كردن عزادارى امام حسين عليه السلام و تبديل آن به جريانى در بستر تاريخ ، سود جُست ، از جمله با : بيان گفتار امام زين العابدين عليه السلام به عنوان شاهد جريان كربلا در فضيلت گريستن بر امام حسين عليه السلام ، تشكيل مجالس سوگوارى در منزل خود ، تشويق مرثيهسرايان بر پرداختن به ابعاد اين فاجعه در قالب سرودهها و خواندن رثا، ترغيب شيعيان به تشكيل مجالس عزا در خانههايشان با رعايت احتياط جهت در امان ماندن از برخورد حاكمان . توجّه به ادبيّات و شعر متعهّد در جاودانهسازى جريان كربلا و براى نخستين بار ، مطرح كردن تعطيلى روز عاشورا و در نهايت ، تأكيد بر اين نكته كه عزادارى سيّد الشهدا ، در دنيا به دين آنها يارى مىرساند و در روزگار واپسين ، آنها را با امام حسين عليه السلام و پيامبر صلى اللَّه عليه و آلههمجوار مىگردانَد .
ب / ۲ . روزگار امام صادق عليه السلام
هنگامى كه امام صادق عليه السلام امامت شيعيان را در دست گرفت ، نيم قرن از حادثه جانسوز كربلا گذشته بود . در آن روزگار ، به جهات سياسى، فرهنگى و اعتقادى ، جامعه