اين تحريف ، به دو گونه مىتواند تجلّى يابد : يكى آن كه به جاى روشنىبخشى و احياگرى ، تنها به درخواست آمرزش گناهان و پاكسازى معنوى خلاصه گردد ؛ و ديگر ، آن كه به جاى تأكيد بر بُعد حماسى آن ، به جنايت يزيديان و ستمگران در اين حادثه پرداخته شود .
اين سخن ، بدان معنا نيست كه آمرزش گناهان و پاكسازى معنوى، از نتايج و فوايد عزادارى نيست و يا اين كه نبايد جنايتهاى ستمپيشگان را برشمرد ؛ بلكه غرض ، پرهيز از نگاه تجزيهاى است .
اگر به جاى جهلزُدايى و احياى ارزشهاى اسلامى ، هدف عزادارى براى سالار شهيدان ، در پاكسازى گنهكاران از گناه ، خلاصه شود ، در واقع ، هدف شهادت امام عليه السلام و عزادارى براى ايشان ، تحريف شده است ؛ يعنى دقيقاً همان تحريفى كه در آيين مسيحيت ، در باره عيسى عليه السلام تحقّق يافت .
به عبارت ديگر آنچه تحريف هدف عزادارى براى امام حسين عليه السلام است ، خلاصه كردن اين هدف ، در پاكسازى گناهان ، شبيه باور خرافىِ مسيحيان در باره مصلوب شدن عيسى عليه السلام است . اين سخن ، البته به معناى نفىِ نقش عزادارى در آمرزش گناهان نيست .
از سوى ديگر ، حادثه عاشورا ، در يك نگاه كلّى و واقعبينانه ، داراى دو بُعد است : يكى بُعد جنايت و مظلوميت ، و ديگرى بُعد حماسه و عزّت و عظمت . از اين رو ، تحليل و تبيين صحيح اين حادثه ، در صورتى امكانپذير است كه اين دو بُعد ، در كنار هم ديده شوند و ارائه گردند . در غير اين صورت ، مخاطب ، درك درستى از اين جريان مهم تاريخ اسلام ، پيدا نخواهد كرد .۱
دو . استناد به منابع غير معتبر
يكى از آسيبهايى كه خصوصاً در قرنهاى اخير ، عزادارى امام حسين عليه السلام را تهديد مىكند ، استناد اهل منبر و مرثيهسُرايان، به منابع غير معتبر و غير قابل استناد است .۲
1.در شناخت اهداف امام حسين عليه السلام و تحريفات صورت گرفته در اين موضوع ، ر . ك : دانشنامه امام حسين عليه السلام (ج ۳) ؛ عاشوراشناسى ؛ جامعهشناسى تحريفات عاشورا ؛ عاشورانامه (ج ۲)؛ جريانشناسى تاريخى قرائتها و رويكردها به عاشورا از صفويّه تا مشروطه .
2.براى اطّلاع از منابع قابل استناد و منابع غير قابل استناد تاريخ عاشورا ، ر . ك : بخش يكم / فصل يكم : كتابشناسى تاريخ عاشورا . نيز ، ر . ك : معرفى و نقد منابع عاشورا ؛ عاشوراپژوهى؛ كتابشناسى تاريخى امام حسين عليه السلام ؛ عاشورانامه (ج ۴) ؛ عاشورا - عزادارى - تحريفات.