طورى كه او و يارانش ، در تاريخ به «سياه جامگان»۱ شهرت يافتند . آنها مىگفتند :
اين لباس سياه ، در عزاى خاندان محمّد صلى اللَّه عليه و آله و شهيدان كربلا و زيد و يحيى است ۲ .
در زمان معاصر نيز در برخى مناطق شيعهنشين، لباس سياه ، نشانه عزادارى شمرده مىشود .۳
چهار . تأكيد بر زنده نگه داشتن ياد امام حسين عليه السلام
روايات فراوانى ، بر لزوم تداوم ياد سيّد الشهدا عليه السلام تأكيد دارند . در روايتى از امام صادق عليه السلام ، آمده است :
قل : «صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللَّهِ» تُعيدُ ذلِكَ ثَلاثاً ، فَإنَّ السَّلامَ يَصِلُ إلَيهِ مِن قَريبٍ ومِن بَعيدٍ ۴ .
هنگام ياد كردن از امام حسين عليه السلام ، سه بار بگو : "صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللَّهِ ؛ درود خدا بر تو ، اى ابا عبد اللَّه!" ، كه اين سلام ، از نزديك و دور، به او خواهد رسيد .
همچنين، ياد كردن از آن بزرگوار در هنگام نوشيدن آب ، توصيه شده است .
با عنايت به نياز مكرّر انسان در شبانهروز به نوشيدن آب ، توصيه به فرستادنِ سلام بر امام حسين عليه السلام و لعن بر قاتلانش هنگام نوشيدن ، بدين معناست كه پيروان اهل بيت عليهم السلام ، هيچ گاه نبايد ماجراى كربلا را فراموش كنند ، و خاطره مبارزه با ظلم و ظالم و شهادت جانگداز سلاله پاك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در اين راه ، براى هميشه ، بايد در تاريخ ، زنده بماند .
پنج . تأكيد بر تداوم عزادارى
تأمّل در توصيه اهل بيت عليهم السلام به برپا داشتنِ مجالس عزا براى شهداى كربلا و زنده نگاه
1.ر . ك : ص ۹۴۷ ح ۷۸۴ و ۷۸۵ .
2.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۳۰۰ .
3.ر.ك: دانشنامه امام حسين عليه السلام: ج ۱۰ ص ۱۹ ح ۲۷۶۲.
4.الكافى : ج ۴ ص ۵۷۵ ح ۲ .